• Szbmarie

Forum för personer med en partner med Asperger Syndrom

Hej,

Jag har googlat runt efter ett forum för personer som lever en parrelation med någon som har Asperger Syndrom. Jag anser att jag inte har hittst något vettigt forum som är aktuellt så därför startar jag denna tråd.

Jag vet att det inte finns speciellt mycket studier på vuxna med Asperger ännu mer sällsynt med kvinnor med Asperger därför är jag inte ute efter några officiella uttalandet eller gnäll om fakta utan jag tänker mig att vi ska dela erfarenheter med varandra. Det som jag faktiskt har lärt mig från googlingen är att många partner till personer med Asperger mår gabska dåligt pga förhållandet är på ett elller annat sätt obalanserat. I vissa relationer kan det finnas barn med i bilden vilket anger en heöt ny dimension för mig, andra inte. Snälla dela med er av erfarenheterna och läs mitt brev som följer:

Jag en person i 30års åldern som har levt tillsammans med min partner i snart 5 år!

Vi hade det superbra i början allt var guld och gröna skogar, mycket kärlek både fysiskt och psykiskt! Dock så märkte jag tidigt att det var något speciellt med henne, hon reagerade liksom väldigt starkt på saker som jag normalt hade borstat bort från min axel och gått vidare, jag såg det inte som något allvarligt utan tänkte mer att hon var en person som reagerade starkt no biggy, vi är ju alla olika.

Månader gick och vänner omkring oss började försvinna av olika själ, vi flyttade, långt. Dem flyttade, vi hade en del gemensamma som inte riktigt var helt överrens om att vi som par var en bra idé, dem föll bort såklart. Men många vänner för bort ockaå pga att hon inte kände för att ha kvar dem som vänner, dem delade inte samma åsikter, eller värderingar inget ovanligt men det även med hennes familj, hon tröck undan sin egen familj, vilket kanake inte är jättekonstigt då dem aldrig förstod henne och hon alltid kände sig missförstådd och malplacerad.

Vi bor ihop idag på en annan ort än där vi kommer ifrån, hanska långt bort. Jag har inga vänner hon har inga vänner, utöver dem vi har genom nuvarande jobb/utb. Jag får ofta ut mina sociala behov genom mitt jobb, men kan ändå känna att jag vill ha mer, ibland åker jag hem umgås med min familj fyller på socialkontot :)

Men idag har vi precis nyligen förstått att det är Asperger det rör sig om, hon är väl medveten om hennes begränsningar, och gjorde av en händelse ett test och alla frågor passde antingen precis eller nästan in på henne så med andra ord är hon o fgsläget självdiagn. men jag kan inte se mågot tecken på att det intr skulle vara asperger. De flesta vet exakt vad det rör sig om, svårt att känna för andra, avvikande humor, svårt att erkänna fel. Kräver mycket underhållning. Vill veta exakt när jag kommer hem, planera saker långt i förväg. Men faktum är att vad jag förstår så har hon inte så stark Asperger alltså mot autism-hållet. Det finns bara starka karaktärsdrag i henner personlighet som avslöjar det. Hon har dock foto-minne. Men annars är det mer kontrollbaserat!

Jag vill med hjälp av denna gruppen/forumet få rätt verktyg för att kunna på bästa sätt utan att såra henne eller tulla för mycket på mina behov och värderingar klämma in mig själv mer i mitt liv. Jag känner att hon tar upp större delen av min tanke kraft, jag vaknar på morgonen och funderar på hur jag ska må idag, för jag vet inte än hur hon mår.

Bara en tanke
  • Svar på tråden Forum för personer med en partner med Asperger Syndrom
  • Anonym (Jann)

Också en partner med vad jag misstänker är AS! Allt stämmer liksom på henne.. Men hon vill inte utredas eller så.

Hon medger dock ibland att hon själv tycker att hon är lite udda

Svar på tråden Forum för personer med en partner med Asperger Syndrom