• Chicic

Mina pengar försvinner!

Hej på er!

Jag måste skriva av mig, börjar förstå att jag kanske har lite problem med mitt shoppingbegär.

Jag kan bli helt besatt av en grej (som jag kanske precis kommit på att jag vill ha, kan vara att jag sett det i en tidning eller på nån blogg) och kan inte sluta tänka på det förrän jag hittat det till billigaste priset antingen på nätet i nån nätbutik eller ute på stan.

Som igår... Jag såg en bild i En tidning på en tjej med en supersnygg väska. Jag började direkt att googla på väskor och hittade ganska snabbt en jag absolut var tvungen att ha. Tänkte att jag INTE skulle klicka hem den direkt, utan kolla på utbudet i stan istället. Eftersom jag jobbar mitt inne i stan är det ofta en runda på stan på lunchen som gäller. Kollade snabbt i några affärer, hittade en väska i en av butikerna och lade undan den, eftersom jag var tvungen att kolla om jag kanske kunde hitta den billigare på nätet först.

Det kunde jag inte. Fast att jag testat att tänka "behöver jag verkligen den?" och allt det där så kunde jag bara inte sluta att tänka på hur kul det vore att köpa den. Så jag köpte den efter jobbet...

Jag kommer hela tiden på grejer som jag MÅSTE ha, det är skitjobbigt! Ibland handlar jag på avbetalning på bland annat H&M eller nåt annat, bara för att jag tänker att det är kul att få paket. Stört, ju!

Jag har skuld på H&M (ca 600 kr), Klarna (500kr) och ett annat ställe (500kr) vilket jag kommer att betala av nästa lön, så det är inte så att jag är skuldsatt upp över öronen. Men pengarna räcker ju inte tills nästa lön kommer. Jag har hyfsat bra lön, får ut ca 20 000 i månaden, bor ihop med man och barn, min man tjänar ungefär som jag. Vi har inga lån förutom på huset, vi snålar inte på mat och vi hittar gärna på nåt på helgerna. Det kostar ju iofs också pengar, och jag lägger hellre pengar på att göra saker med familjen än att köpa kläder / smink / skor o grejer till mig själv.

Jag vill börja spara utan att handla upp pengarna direkt hela tiden.

Hur kommer jag ifrån denna köp-hysteri???

• Svar på tråden Mina pengar försvinner!
  • Carambolan

Sluta ta med dig plånboken till jobbet för det första. Äter du lunch ute, ta bara med en hundralapp.

• snedtak

Jag tror du behöver fundera över varför du köper saker. Gör det dig lyckligare?
    Köper du något när du är stressad, ledsen, orolig?

För mig gjorde hjälpte det att dämpa köpbehovet genom att rensa ut bland saker jag redan hade. Många kläder i garderoben gjorde att plagg som jag gillade försvann bland kläder jag aldrig använde. Som "hobby" började jag rensa och sälja lite på Tradera och lämna det som inte var säljbart (tex. tråkigt märke) till klädinsamlingar. Dessutom satte jag mål med in garderob, tex. att jag ska ha si och så många ombyten, dessa ska vara mina huvudfärger, osv. Själva planerandet tog tid från att slentrian-shoppa och jag insåg dessutom att det var mycket bättre att ha en lagom mängd saker som jag tycker om än att ha många som är sådär.

Ett tips kan vara att skriva en lista på saker som du verkligen vill ha och inte köpa något om det inte finns med i skopet.

Svar på tråden Mina pengar försvinner!