• FruAne­ll
    Äldre 8 Mar 18:16
    1067 visningar
    4 svar
    4
    1067

    Hur gör man??

    Känner mig dum nu, vi funderar på en fertilitetsutredning då jag inte blivit gravid trots x antal försök (över ett år iaf). Men vart börjar man egentligen? Vårdcentralen?

  • Svar på tråden Hur gör man??
  • Äldre 8 Mar 18:49
    #1

    Tror gränsen för hjälp är 2 år o då får man allt gratis via landstinget. Man kontaktar en mödravårdscentral så kommer man in på samtal så skickas de en remiss eller så kan man själv kontakta en sjukhus som hjälper till med detta så skickar de papper så du skriver en egen-remiss. Hur som helst är de aldrig för tidigt att be om hjälpen. Lycka till!

  • Äldre 8 Mar 19:19
    #2

    I och med att ni har försökt i mer än ett år så är det absolut hög tid att be om en utredning.

    Här har du lite mer information: www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Ofrivillig-barnloshet/

    Där står det också vart du ska vända dig för att få hjälp.

    Lycka till!

  • Äldre 8 Mar 19:20
    #3

    De flesta landsting har ettårsgräns snarare. Man kan ringa kvinnokliniken/gyn direkt och boka tid eller gå via V.c. Inte via mvc,de har noll koll på infertilitet och utreder inte sånt eftersom endast läkare får och kan göra det.

  • Äldre 8 Mar 19:28
    #4

    Vi kontaktade Kvinnokliniken på vår ort efter att ha försökt i 1 år utan resultat (det är ett av kraven här). Vid första besöket fick vi prata med en kurator, det togs blodprover på mig och fästmannen fick hem en kopp att lämna spermaprov i. Efter några veckor fick vi komma tillbaka och då gick vi igenom resultatet av proverna samt gjorde ett VUL på mig. Det sista vi gjorde var att göra en HSS-spolning på mig (man spolar äggledarna för att se om det är fri passage). Man hittade inga avvikelser under vår utredning och avslutade den därför efter 6 månader.

    1 år senare visade det sig att jag har endometrios. Efter att ha försökt bli gravid i 3,5 år gav vi upp, så nu blir det inga barn.


    Livet med endometrios - fuckendo.blogg.se
Svar på tråden Hur gör man??