• Sommar15

Hjälp med sömn dagtid

Har en dotter på 6 månader som sover bra på nätterna numera, sedan vi slutade med mat på natten och lät henne sova i eget rum. Hon sover ca 10-11 h i sträck med något eller några uppvak då det räcker att gå och stoppa i nappen så somnar hon om efter ett tag.

Men hon sover nästan ingenting på dagtid! Bara 2-3 korta snuttar på 20-40 minuter. Hon blir gnällig och trött och omöjlig att ha att göra med. Kräver ständig underhållning! Mina öron går sönder av allt gnäll på dagarna... Hon är världens gladaste bebis när hon är utvilad på morgonen men sen är det en ständig kamp att få henne att sova eller hålla henne nöjd.

Hon är relativt lätt att söva eftersom hon är så trött när hon somnar, säng eller vagn spelar ingen större roll men lite lättare att söva i vagnen. Oavsett vaknar hon efter 20-40 minuter och det går inte att söva om henne. Spelar ingen roll om vagnen rullar.

Hon gillar inte sele eller att sova i famnen, har aldrig gjort. Hon äter som en häst så hon är inte hungrig. Ammar henne inte längre så att somna vid bröstet gör hon inte och har aldrig gjort ens som nyfödd.

Jag har nog provat allt - trötta ut henne, förekomma trötthet, fasta sovtider etc etc. Jag är så avundsjuk på alla som har bebisar som kan sova i alla fall en timme mitt på dagen. Det vore så välbehövlig "egentid" att få vila öronen en stund!

Nåt superknep nån provat eller bara någon som har samma problem?

• Svar på tråden Hjälp med sömn dagtid
  • elyse

Hur länge har det varit såhär? Vår lilla sov bara nån timme mellan ca 9:30-22 när hon var 3-4 månader. Sedan gick det över.

Har ni sittdel till vagnen?

• TreSolrosor

Har inget superknep, men min 6 månaders sover bäst påpälsad ute i vagnen (samma med mina andra barn när de var mindre). Somnar hon inne vaknar hon efter 10-20 min men ute sover hon flera timmar oftast. Ni har säkert testat det redan dock ;)

• Sommar15
    elyse skrev 2016-03-09 10:10:48 följande:

Hur länge har det varit såhär? Vår lilla sov bara nån timme mellan ca 9:30-22 när hon var 3-4 månader. Sedan gick det över.

Har ni sittdel till vagnen?

Har varit såhär i stort sett sen hon föddes. Jag hade lite mjölk så hon åt varje/varannan timme tills vi började ge flaska som tillägg vid ca 3 mån, och sov aldrig längre än nån halvtimme i stöten då heller (förutom på natten då det var 3-4 h emellan).

Vi har sittdelen på sen nån månad tillbaka! Men hon sov varken bättre eller sämre i liggdelen - skillnaden är att hon är nöjdare vaken i sittdelen :)
  • Sommar15
    TreSolrosor skrev 2016-03-09 10:12:24 följande:

Har inget superknep, men min 6 månaders sover bäst påpälsad ute i vagnen (samma med mina andra barn när de var mindre). Somnar hon inne vaknar hon efter 10-20 min men ute sover hon flera timmar oftast. Ni har säkert testat det redan dock ;)

Ja, hon vaknar alltid sådär oavsett inne eller ute, vagn som rullar eller ej :)
  • Fru Ve

Min äldsta var så, han sov bara kring 30 minuter per gång dagtid när han var bebis. Dock kunde han sova längre ute i vagn vilket ju tyvärr inte verkar funka för er.

I min bekantskapskrets har det varit så att bebisar som sover bra nattetid ofta sovit sämre dagtid och tvärtom. Ganska logiskt egentligen. Jag vet inte om du kan göra så mycket TS utom att glädja dig åt att ni har bra nätter. Möjligen om hon är extra hungrig på dagarna eftersom hon inte äter nattetid? Går det att ge henne mer mat eller oftare?

• Sommar15
    Fru Ve skrev 2016-03-09 11:48:27 följande:

Min äldsta var så, han sov bara kring 30 minuter per gång dagtid när han var bebis. Dock kunde han sova längre ute i vagn vilket ju tyvärr inte verkar funka för er.

I min bekantskapskrets har det varit så att bebisar som sover bra nattetid ofta sovit sämre dagtid och tvärtom. Ganska logiskt egentligen. Jag vet inte om du kan göra så mycket TS utom att glädja dig åt att ni har bra nätter. Möjligen om hon är extra hungrig på dagarna eftersom hon inte äter nattetid? Går det att ge henne mer mat eller oftare?

Hon äter väldigt mycket och ofta redan så det tvivlar jag på... Men ska prova att ge henne lite mer ändå! :)

Hon har alltid sovit på detta sätt även när hon sov dåligt på nätterna men det kanske också berodde på att hon var yngre då. Jag tänker hur det ska gå på dagis sen, där sover de ju ett längre pass efter lunch... Men kanske har det rättat till sig då, får hoppas på det! Hur var det för ditt äldsta barn när han var 1-1,5 år?
  • Fru Ve
    Sommar15 skrev 2016-03-09 12:05:18 följande:
    Hon äter väldigt mycket och ofta redan så det tvivlar jag på... Men ska prova att ge henne lite mer ändå! :)

Hon har alltid sovit på detta sätt även när hon sov dåligt på nätterna men det kanske också berodde på att hon var yngre då. Jag tänker hur det ska gå på dagis sen, där sover de ju ett längre pass efter lunch... Men kanske har det rättat till sig då, får hoppas på det! Hur var det för ditt äldsta barn när han var 1-1,5 år?
    Vid 1-1,5 år började han sova endast 1-2 gånger per dag och då blev det längre pass uppemot 1½ timme. Så ta det lugnt du och tänk att det är en period. Det är säkerligen helt annorlunda då hon är så stor att hon går på dagis, det händer jättemycket med små bebisar bara på en eller två månader. Dagis är för övrigt bra på att anpassa. Ett tag vet jag att min yngsta son behövde sova 2 ggr/dag där och då fick han det. De la honom ute i vagn då de andra lekte helt enkelt.
  • Sommar15

Tack FruVe! Det är säkert annorlunda då. :)

Idag vaknade hon kl halv 5 och vill upp så man är lite mör. Då hade en timmes sömn för hennes del senare idag varit ljuvligt för då hade jag också kunnat ta en liten nap!

Svar på tråden Hjälp med sömn dagtid