Hjälp med sömn dagtid
Har en dotter på 6 månader som sover bra på nätterna numera, sedan vi slutade med mat på natten och lät henne sova i eget rum. Hon sover ca 10-11 h i sträck med något eller några uppvak då det räcker att gå och stoppa i nappen så somnar hon om efter ett tag.
Men hon sover nästan ingenting på dagtid! Bara 2-3 korta snuttar på 20-40 minuter. Hon blir gnällig och trött och omöjlig att ha att göra med. Kräver ständig underhållning! Mina öron går sönder av allt gnäll på dagarna... Hon är världens gladaste bebis när hon är utvilad på morgonen men sen är det en ständig kamp att få henne att sova eller hålla henne nöjd.
Hon är relativt lätt att söva eftersom hon är så trött när hon somnar, säng eller vagn spelar ingen större roll men lite lättare att söva i vagnen. Oavsett vaknar hon efter 20-40 minuter och det går inte att söva om henne. Spelar ingen roll om vagnen rullar.
Hon gillar inte sele eller att sova i famnen, har aldrig gjort. Hon äter som en häst så hon är inte hungrig. Ammar henne inte längre så att somna vid bröstet gör hon inte och har aldrig gjort ens som nyfödd.
Jag har nog provat allt - trötta ut henne, förekomma trötthet, fasta sovtider etc etc. Jag är så avundsjuk på alla som har bebisar som kan sova i alla fall en timme mitt på dagen. Det vore så välbehövlig "egentid" att få vila öronen en stund!
Nåt superknep nån provat eller bara någon som har samma problem?