• Anonym (!!)

Tips - gelatinfri godis?

Har ni tips på gelatinfri godis? (vegetarisk gelatin går bra). 
    Med godis menar jag små godispåsar med t.ex gott & blandat, haribo, polly och liknande.

Tycker det är lite smått pinsamt att stå framför alla godispåsar och läsa ingredienserna och sedan lämna tillbaks dem en och en när kassan är några meter bort och vissa kollar.. Därför jag frågar här så det blir lättare när jag väl ska köpa. 

Gott & blandat original är gelatinfri (men har för mig att ingredienserna ändras då och då så man får läsa varje gång). Skittles var också gelatinfria sist gång jag kollade. Men vad mer? 

• Svar på tråden Tips - gelatinfri godis?
  • Anonym (Fria)

Det finns en sort som har döskallar i olika smaker (några olika påsar). På deras påsar står det med stora bokstäver på framsidan att de är gelatinfria. Smart tycker jag!

• Murvelmask

Malaco är för det allra mesta gelatinfritt. Haribo är så gott som alltid gelatin.

Marianne, non stop, likörkonfekt är utan.

Det finns ingen anledning att skämmas för att läsa innehållsförteckningarna. Varför skulle det vara pinsamt? Massor med människor gör det av olika skäl.

Jag läser alltid innehållsförteckning innan jag provar en ny matvara/godis. Man vill ju veta vad man köper. Det har faktiskt aldrig slagit mig att det skulle vara något pinsamt med det.

• MadHatter

Colaflaskor och salta fiska är gelatinfria. Chokladgodis som Marianne och Dumle med.

• Murvelmask
    MadHatter skrev 2016-03-09 17:14:17 följande:

Colaflaskor och salta fiska är gelatinfria. Chokladgodis som Marianne och Dumle med.

Även pastellfiskarna. Malaco är bra på gelatinfritt!

Bland lösgodiset finns mkt gelatinfritt, skogsbär, nästan all kola och choklad, vissa jelly beans, salmiakbalkar (nästan all lakris är gelatinfritt eftersom lakris i sig är ett bindemedel).
  • Anonym (T)

Är nog lättare om du letar efter produkter med pektin, då det är 100% fritt från animalier och väldigt ofta ersätter gelatin.

Gå in på hemsida för godismärket, dom brukar skriva där vad alla innehåller och ibland kan man söka på bara det, lättare när man tex. Ska köpa lösgodis, då kan man skriva upp och sen bara plocka det

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Du har fått några tips (som jag förutsätter är bra) men här kommer ett mer generellt tips:

Leta efter produkter med gelatinalternativ som agar eller karragenan. Även om de nuförtiden förmodligen finns utskrivna på grund av den fullkomligt irrationella E-nummerrädslan så kan det stå ett E-nummer. Det du letar efter är E 406 och E 407.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

"Vegetarisk gelatin" kan också användas ibland, dock är jag osäker på om det är tillåtet att lista det på det sättet i Sverige.

Hursomhelst så är det en ohederlig beskrivning, gelatin är animaliska produkter. Det är också intressant att påpeka att gelatin från olika djur inte går att skilja men en del företag skriver ut att det är gjort på exempelvis häst, ko eller gris.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Minimalen

Bubs har mycket godis som är gelatinfritt. Det är de som tillverkar bl.a. dödskallarna.

• Anonym (T)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-03-09 17:58:46 följande:

"Vegetarisk gelatin" kan också användas ibland, dock är jag osäker på om det är tillåtet att lista det på det sättet i Sverige.

Hursomhelst så är det en ohederlig beskrivning, gelatin är animaliska produkter. Det är också intressant att påpeka att gelatin från olika djur inte går att skilja men en del företag skriver ut att det är gjort på exempelvis häst, ko eller gris.

Pektin brukar det vegetariska "gelatinet" heta

Pektin kommer från frukt och bär

Dom brukar skriva om det kommer från ko eller gris så dom som inte äter gris av religiösa skäl kan undvika det
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (T) skrev 2016-03-09 19:52:20 följande:
    Pektin brukar det vegetariska "gelatinet" heta

Pektin kommer från frukt och bär

Dom brukar skriva om det kommer från ko eller gris så dom som inte äter gris av religiösa skäl kan undvika det
    Ja, det är ju precis det jag skriver. Agar, karragenan och pektin sägs ibland vara vegetabiliskt gelatin. Men det är en felaktig och ohederlig beskrivning och jag är osäker på om man får skriva så på innehållsförteckningen i Sverige. Jag vet att det förekommer i andra länder dock.
  • Anonym (T)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-03-09 19:56:35 följande:

Ja, det är ju precis det jag skriver. Agar, karragenan och pektin sägs ibland vara vegetabiliskt gelatin. Men det är en felaktig och ohederlig beskrivning och jag är osäker på om man får skriva så på innehållsförteckningen i Sverige. Jag vet att det förekommer i andra länder dock.

Nej det brukar inte stå vegetariskt gelatin, utan snarare så står det vegetariskt, veganskt eller vegan vänligt eller nåt sånt

Och geleringsmedel som ju är syftet med ämnena

Men just pektin är alltid veganskt så kollar man efter det så är det vegetariskt/veganskt (om det inte innehåller något annat som typ mjölk eller ägg)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (T) skrev 2016-03-09 20:34:41 följande:
    Men just pektin är alltid veganskt så kollar man efter det så är det vegetariskt/veganskt (om det inte innehåller något annat som typ mjölk eller ägg)
    Precis. Även om pektin strikt sett inte är ett geleringsämne utan ett förtjockningsmedel (i motsats till gelatin och agar). Men det märker man knappast förrän man försöker ersätta gelatin med pektin när man själv ska göra något.
  • Rafael90
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-03-09 19:56:35 följande:
    Är inte Agar gjort på nötdjur?
  • Anonym (T)
    Rafael90 skrev 2016-03-10 21:14:12 följande:

Nej det är gjort på en alg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Rafael90 skrev 2016-03-10 21:14:12 följande:

Nej, det kommer från en rödalg.
  • Rafael90
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-03-10 21:25:26 följande:
    Nej, det kommer från en rödalg.
    Visst ja, förväxlade det med blodagar som vi gjorde bakterieodlingar på i skolan.
Svar på tråden Tips - gelatinfri godis?