• Joja16
    Äldre 9 Mar 16:51
    1378 visningar
    3 svar
    3
    1378

    Lutealfasdefekt /älstörning

    Försöker bli gravid med hjälp av Letrozol. Har tidigare använt Pergotime och lyckades få ägglossning en gång. Allt ser bra ut på Vul. Äggblåsorna blir rätt storlek och slemhinnan har rätt tjocklek. Har inte pco. Blodproverna är bra. Jag får stegring på ältest och jag får temphöjning efter ägglossning. Men progesteronproverna visar för lågt för att bevisa ägglossning. Jag har oftast ca 10 dagars lutealfas (ibland kortare). Är det någon som haft samma problem och hur löste det sig? Jag har försökt läsa mig till om lutealfasen och varför den är kort och det har ju också med progesteron att göra. Men beror alltid kort lutealfas på att man inte ägglossat? Jag fick en galen tanke att jag kanske visst har ägglossning och att felen börjar efter.

  • Svar på tråden Lutealfasdefekt /älstörning
  • Äldre 9 Mar 18:40
    #1

    Om man inte haft äl har man ingen lutealfas för lutealfas är just tiden mellan äl och mens. Du har mest troligt äl, men det hinner bildas för lite progesteron för att ge utslag och mensen kommer ändå. Normalgräns går vid 10 dagar, under är för lite,10 absolut minimum. Borde ju kunna avhjälpas med extra progesteron.

  • Joja16
    Äldre 9 Mar 19:44
    #2

    Den nya gynekologen jag går hos sa just det att om man har regelbunden mens så har man äl.

    Är det här något tillstånd som gyn vanligtvis inte brukar känna till? Det här är min andra sväng i att försöka bli gravid. Det slutade med IVF sist och man kunde inte förklara varför eller vad problemet var när alla blodprov visade låg progesteronvärde mer än att det inte blev ägglossning. Börjar bli frustrerad över att jag kanske får fel behandling med Letrozol om det faktiskt är så att det kan fungera med extra progesteron.

  • Äldre 9 Mar 19:51
    #3

    Jag vet inget alls om Letrozol, men om en medicin inte funkar får man ju byta helt enkelt. Man kan f.ö ha regelbunden mens och vara utan äl även om det är ovanligt.

Svar på tråden Lutealfasdefekt /älstörning