• Anonym (Jahn)

Uppehållstillstånd, samboskap

Hej, 

Min flickvän(Australienska) flyttade till Sverige med mig för ca 10 månader sedan. Hon är för tillfället här på ett ett-årigt arbetsvisum som går ut nu till sommaren. Då hon och jag bor ihop sedan 1,5 år tillbaka, och vill stanna i Sverige, så kommer vi ansöka om uppehållstillstånd för samboskap, inget problem med det tydligen. Hon får stanna kvar under handläggnings tiden här i Sverige, men dock med en hake, att man överhuvudtaget inte för röra sig utanför landets gränser.. För närvarande sträcker sig handläggningstiderna upp till 21 månader, vilket känns som en relativt lång tid att vänta på ett svar om man får stanna kvar i ett land eller inte, men också en rätt fängslande ingivelse. Kanske är detta ett världsligt problem, men för att komma till kritan.. Har någon suttit i denna situation? Finns det något kryphål för att få resa på tex en kort semester utan för landet under denna tid? 

Tacksam för svar.
    (hoppas även att jag hamnade under rätt kategori för tråden, ny här)
  • Svar på tråden Uppehållstillstånd, samboskap
  • Anonym (?)

Hm, är du helt säker på att hon inte får resa iväg? Jag har för mig att man tex kan be att få låna sitt pass ett tag för att resa om man lämnar in det sedan igen. Har ni pratat med någon på Migrationsverket om detta? Var har ni fått informationen?

• fjanten

Hejsan! Min sambo kom också hit på ett working-holiday - så träffades vi - och vi sökte uppehållstillstånd innifrån landet. Samma situation som er med andra ord!

Vi har, under tiden, rest till Australien, China, Frankrike och Italien. Eftersom Australien är ett viseringsfritt land så behöver dom inte visa upp något visum för att komma in i landet. Så man kan, med andra ord, resa utan större problem ("på egen risk" enligt mig.verket). Dock såg vi alltid till att landa i ett annat EU-land innan inresa till Sverige - så han behövde inte ens visa upp pass. (Vet inte hur det funkar nu efter införandet av gränskontroller? Men australiensare får i alla fall komma in utan visum)

För oss var det största bekymret att han inte hade något personnummer, utan endast samordningsnummer. Det ni ska ha koll på är att din tjej har rätt till akut sjukvård i Sverige till samma pris som alla andra här! Vi har nämligen en konvention med Australien angående detta. Med det sagt får hon däremot ingen rätt till vanlig, planerad, sjukvård - utan får då stå för hela kostnaden själv (det ligger på några tusenlappar för ett läkarbesök).

Angående väntetiden så får ni nog räkna med mer än 21 månader. För oss tog det 24 månader - på den tiden då väntetiden var 7 månader. Det beror på att ni är migrationsverkets allra allra allra lägsta prioritet, eftersom ni har förmånen att få vara med varandra under väntetiden. För oss hade det nog tagit ännu längre om inte jag blivit gravid, vilket gav oss en typ utav förtur.

Skicka PM om du undrar något speciellt eller så. Hoppas ni hade tur och skatteverket gjorde fel när din tjej kom och råkade ge ett personnummer istället för samordningsnummer, det hände min sambos kusin från Australien. Sverige är tjorvigt att leva i allt för länge utan personnummer!

• fjanten

En till sak - det är viktigt att din tjej får ett jobb innan hennes working-holiday går ut. Hon har rätt att jobba kvar på den arbetsplatsen efter att visumet gått ut då (under väntetiden), men hon får inte jobba efter att visumet gått ut om hon inte hade ett jobb innan det.

• fjanten
    Anonym (?) skrev 2016-03-10 22:11:31 följande:

Hm, är du helt säker på att hon inte får resa iväg? Jag har för mig att man tex kan be att få låna sitt pass ett tag för att resa om man lämnar in det sedan igen. Har ni pratat med någon på Migrationsverket om detta? Var har ni fått informationen?

Vad menar du med låna och lämna in sitt pass..? Ts sambo har ett australiensiskt pass, migrationsverket tar bara en kopia på passet, hon får ju själv ha kvar sitt eget pass. Det migrationsverket säger är att hon har rätt att vara i Sverige under väntetiden på UT, men om hon reser utomlands finns inga garantier på att hon släpps in i Sverige igen.
  • Anonym (???)

Jag trodde att man var tvungen att vänta i ett annat land än Sverige när man ansökte om UT? Varför måste somliga vara utanför Sverige om andra får vänta i landet?

• fjanten
    Anonym (???) skrev 2016-03-10 22:42:27 följande:

Jag trodde att man var tvungen att vänta i ett annat land än Sverige när man ansökte om UT? Varför måste somliga vara utanför Sverige om andra får vänta i landet?

Det finns vissa undantag, exempelvis om man kommit hit på ett arbetsvisum. Går att läsa om det på migrationsverkets hemsida.
  • Anonym (Resa)

Jag har inte varit utanför Sverige sen november 2013 så nog borde ni klara att stanna här i 21 månader? Finns mycket att upptäcka här :)

• Anonym (?)
    fjanten skrev 2016-03-10 22:40:06 följande:
    Vad menar du med låna och lämna in sitt pass..? Ts sambo har ett australiensiskt pass, migrationsverket tar bara en kopia på passet, hon får ju själv ha kvar sitt eget pass. Det migrationsverket säger är att hon har rätt att vara i Sverige under väntetiden på UT, men om hon reser utomlands finns inga garantier på att hon släpps in i Sverige igen.

Det verkar vara olika beroende på varifrån man kommer i så fall. Min man fick skicka in sitt original-pass, men det var när han ansökte om förlängt UT.
  • fjanten
    Anonym (?) skrev 2016-03-11 08:42:18 följande:

Det verkar vara olika beroende på varifrån man kommer i så fall. Min man fick skicka in sitt original-pass, men det var när han ansökte om förlängt UT.

Säkert. Det TS sambo vill göra är en form utav "byte av uppehållsskäl" och då krävs ingen inlämning av pass.
  • Anonym (Jahn)

Mycket tacksam för alla svar! Definitivt fått lite mer klarhet (och hopp), tror nog att självaste resandet inte kommer vara ett problem, utan mer osäkerheten att inte vara helt säker på att man får kliva in i Sverige igen utan bekymmer. När det gäller hennes personnummer så är jag rädd för att det kommer dröja tills hon fått sitt uppehållstillstånd godkänt, då hon nu strax ska får ett samordningsnummer. Tror inte heller vi behöver lämna in något pass, då ansökningen sker via migrationsverkets hemsida. Klart man kan stanna i Sverige i 21 månader, men känslan av att vara begränsad på det sättet är inte så trevlig, som sagt, ett världsligt problem.

Tack för all hjälp!

• fjanten
    Anonym (Jahn) skrev 2016-03-13 11:33:29 följande:

Mycket tacksam för alla svar! Definitivt fått lite mer klarhet (och hopp), tror nog att självaste resandet inte kommer vara ett problem, utan mer osäkerheten att inte vara helt säker på att man får kliva in i Sverige igen utan bekymmer. När det gäller hennes personnummer så är jag rädd för att det kommer dröja tills hon fått sitt uppehållstillstånd godkänt, då hon nu strax ska får ett samordningsnummer. Tror inte heller vi behöver lämna in något pass, då ansökningen sker via migrationsverkets hemsida. Klart man kan stanna i Sverige i 21 månader, men känslan av att vara begränsad på det sättet är inte så trevlig, som sagt, ett världsligt problem.

Tack för all hjälp!

Samordningsnummer har sina begränsningar.... Skaffa bankkonto exempelvis. Min sambo var bara tillåten electron eller maestro kort (som är hyfsat begränsade), ingen bankID eller internetbank över huvud taget. Så sådant kan exempelvis vara lite små struligt :)
Svar på tråden Uppehållstillstånd, samboskap