• Cesaria

Väldigt torr i munnen och halsen hela graviditeten - porqué?

Någon fler än jag som har så? Skulle vara intressant att veta om muntorrhet är något man ofta har som gravid eller om det har andra orsaker? (Minns dock inte att jag hade så när jag väntade sonen).

Är alltså inte extra törstig, dricker mycket vatten men det gör jag som ogravid också..

Och slutligen, finns det något man kan göra mot muntorrhet? Känns som att det är större risk för karies som det är nu.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Väldigt torr i munnen och halsen hela graviditeten - porqué?
  • Sanchia

Jag blir jätte torr i munnen på natten. På akoteket finns det massor med saker som ska motvärka muntorrhet. Jag har inte provat nån men om du frågar där hjälper dom dig säkert=)

• marieg83

jag har också problem med muntorrhet, finns det nåt bra medel?
    Vill ju inte ha hål i tänderna!

• Glad och Gravid

hejsan!
    jag har det väldigt jobbigt på natten, men de är för att jag måste andas med öppen mun, vilket jag HATAR och aldrig gjort tidigare, men det går väldigt tungt att andas just nu.

men jag har hört att de ska finnas något mot detta på apoteket?

• caro1

jag har likadana problem. samtidigt är jag väldigt torr i nässlemhinnan också. jag snyter blod varje morgon och har gjort det sedan 5 månader tillbaka.

• m3ssy

På apoteket finns en gel -Oralbalance- som man kan smörja in slemhinnorna i munnen med på kvällen innan man går och lägger sig, den verkar salivstimulerande under en längre tid. Annars finns spray som stimulerar saliv och minskar muntorrhet, det finns sugtabletter (både med och utan fluor då man har lätt att få hål i tänderna när man blir muntorr) och å dagtid kan man ju tugga fluortuggummi för att öka saliven.

Svar på tråden Väldigt torr i munnen och halsen hela graviditeten - porqué?