• anonym041114

håller jag på att få missfall????

Ja... vet varken ut eller in just nu... jag är gravid med mitt fjärde lilla mirakel och är nu i v12+4 och jag har fått småblödningar dagligen i 8 dagar nu (det har inte kommit 24 timmar om dygnet men det har varit dagligen) och jag har även haft en kraftig mensvärk samtidigt.. idag tycker jag det varit lite värre och det har även kommit en del små klumpar idag ????????

Jag har pratat med bm som sa att det i princip bara var att avvakta för det finns ändå inget som dom kan göra (vilket jag har full förståelse för).

Jag var sååå nära att åka in till akuten i eftermiddags men jag vågar inte åka in själv utan min sambo (för jag gissar ju på att jag inte får så goda nyheter) och vi fick inte barnvakt så vi får avvakta tills imorgon och tänkte då ringa till kk och hoppas på att dom låter mig komma dit och kolla.

Måste detta verkligen vara missfall?? Eller kan man fortfarande hoppas??

(Och en dum fråga) men måste jag göra ett vul?? Eller kan jag göra ett vanligt ul?? Jag hatar verkligen att göra gynundersökningar i vanliga fall och det känns ännu värre när jag blöder samtidigt jag fasar verkligen för det... (jag vet att det är världens minsta skitproblem mitt i allt....men lika jobbigt är det för det....)

Tusen tack en som lever på hoppet...

• Svar på tråden håller jag på att få missfall????
  • Pimpinellan

Inte ett fullt pågående missfall för då hade du blödit mycket mer. Jag fick v.11 och 14 och störtblödde hysteriskt och hade ont så jag kved och skrek hoprullad på golvet-vi pratar värkar alltså. UL funkar v.13, men det beror ju på var du hamnar om du åker in. Akuten, gynakut, förlossning? Här ligger man alltid på förlossningen vid missfall. Tyvärr är det bara UL eller VUL som kan ge klart besked. Vissa blöder ju massor och det är okey, andra småblöder och det är början på MA.

• anonym041114

Hej!! Tack för att du svarade så snabbt jag är hemskt ledsen för att du har fått gå igenom det!!

Gissar på att jag får vänta tills imorgon innan jag vet skrev nog mest för att höra hur det har varit för andra i samma situation. Man känner sig totalt vilsen....

• Pimpinellan

4 missfall och inga barn, men vi kämpar på. Kunskap om missfall kan jag dela med mig av i alla fall...

För mig har blod alltid varit missfall-eller rättare sagt MA- men så sent som igår läste jag om en tjej som blödit massor v.13 el. 14 och allt stod väl till ändå! Glad   Så man kastar inte in handduken förrän man vet bombsäkert.  Åk in och kolla du-bättre veta än gå hemma och grubbla ihjäl sig.

• anonym041114

Jag håller tummar och tår för att ni snart ska ha ett litet mirakel ????????

Jag ska åka in imorgon för jag orkar verkligen inte gå och undra mer, även om det inte finns ngt att göra så vet man i alla fall och man kan börja bearbeta det!! Men än så länge lever jag på hoppet ????????

• Pimpinellan
    anonym041114 skrev 2016-03-10 23:00:04 följande:
    Jag håller tummar och tår för att ni snart ska ha ett litet mirakel ????????

Jag ska åka in imorgon för jag orkar verkligen inte gå och undra mer, även om det inte finns ngt att göra så vet man i alla fall och man kan börja bearbeta det!! Men än så länge lever jag på hoppet ????????
    Tack!  {#emotions_dlg.flower} 

Jag håller en tumme för dig! MA går inget göra åt, men man måste ju få veta. Och ibland blir man positivt överraskad som min bekant. Hon förväntade sig ett dött barn, men det levde i högsta välmåga.
  • Pimpinellan
    anonym041114 skrev 2016-03-10 23:09:59 följande:
    Tack själv ???????? härligt för din bekant ????????
    Ja, hon bevisar att en massa blod inte måste betyda missfall. Glad
  • viseversa

Kanske är en lågt liggande moderkaka? Jag skulle nog boka in ett vul/rul om jag var du. Ligger moderkakan för "öppningen" kan det ge blödningar. Den kan dock flytta sig uppåt när livmodern växer och blödningarna upphöra. Har en kompis som hade så. Bebisen mådde bra men hon blödde ändå. Men sen när livmodern växte flyttade sig moderkakan och blödningarna upphörde. Barnet mår toppen där inne. Nu är hon i v 33.

• anonym041114

Tack viseversa för ditt positiva svar. Jag har ringt kk som ska ringa upp mig nu halv nio så jag får hoppas jag får komma in och kolla. Än så länge så lever jag som jag skrev innan på hoppet :o)

• vanjastina

Hur har det gått ts? Det är omöjligt att säga om det är missfall eller inte. Jag fick missfall i v 7 nyligen, började med bruna flytningar några dagar innan det övergick i rött och klumpar, missfall konstaterat på vul..

Men när jag var gravid med dottern blödde jag till och från under hela graviditeten, var inne på flera UL men allt var bra. Så blödning behöver inte vara missfall!

• anonym041114

Jag fick komma in och göra ett vul och tyvärr fanns där inget foster.... hon kunde inte se om det var en ofostrig graviditet eller om det var druvbörd så dom tog blodprov för att kolla hcg-värdet och sen skulle en läkare ringa ikväll för var värdet för högt skulle jag komma in för att skrapas.

Tack snälla för era fina kommentarer

• Pimpinellan

Beklagar! Det kan ha funnits ett foster som tillbakabildats. Mitt första MA hade inget foster synts om jag gjort VUL bara 1,5 veck senare än jag gjorde,det var redan på väg bort. Hoppas du repar dig nu!  Hjärta

• anonym041114

Sitter här nu lördag morgon o känner mig allmänt tom... samtidigt som jag känner mig rätt irriterad över sjukvården... när läkaren berättade för oss om att där inte fanns ett foster och att hon inte kunde se om det var ofostrig graviditet eller druvbörd och så pratade hon om att risken fanns att man kunde få en väldigt ofarlig typ av cancer pga druvbörden och först ville hon att jag skulle stanna kvar tills dom fått svaren på blodproven för som det lät på henne skulle jag om värdena var höga behöva skrapas redan som igår kväll, men sen gick hon iväg och pratade med en annan läkare som lovade att ringa mig och berätta svaren så att jag kunde åka hem och vänta och skulle värdena vara höga skulle jag åka in igår kväll igen. Men inte f*n ringde det ngn igår kväll.... o nu är det lördag och svårt att få fått på ngn... jag satt som på nålar hela kvällen igår o kunde inte slappna av eller somna för man visste ju fortfarande ingenting...

och när man tänker efter på besöket igår så mitt i undersökningen när man sitter där med benen upp i vädret så springer det in en sköterska i rummet som börjar rota bland papperna och prata lite med läkaren.. visst det kanske är deras jobb och dom reflekterar inte över om man sitter med benen i vädret men jag HATAR och har värsta paniken inför att göra såna undersökningar och JAG vill inte ha personer som springer in mitt i MIN undersökning... och precis när undersökningen är klar och man precis har fått det hemska beskedet och hon pratar om vad hon såg och inte såg så ringde hennes telefon och hon pratar med dom det var tydligen akuten som ville att hon skulle komma för hon sprang mellan gyn och akuten men som hon själv sa till mig och min sambo: ja det var ju akuten som ville jag skulle komma nu dom förstår inte att jag har både gyn och akuten plus min avdelning... och så höll hon på att "klaga" en liten stund över att hon hade så mycket att göra för att sen "komma tillbaka" till vårt hemska besked....

Förlåt ville nog bara skriva av mig lite...

Men har en liten fråga... läkaren sa med att skulle proverna vara bra så skulle jag kunna sköta allt hemma själv och hon sa att jag skulle blöda mycket kanske till och med så mycket att jag skulle få åka in akut.. men jag har gått och haft småblödningar i 10 dagar nu (lite mindre än vanlig mens) hur lång tid ska det ta innan det "sätter igång"?? Och hur vet man om allt som ska ut har kommit ut??

Förlåt än en gång för långt och rörigt inlägg med eventuella stavfel pga autocorrekt...

• Pimpinellan

Bemötandet vid missfall är ofta bedrövligt! Man är ledsen och utsatt, men för dom är det bara rutinjobb tyvärr. Du har ju blödit en del redan så det är ju inte säkert det blir nån störtblödning utan kanske bara fortsätter i samma takt. Jag har störtblödit alla gånger och sen i flera veckor till ändå så det är ganska mycket som ska ut- speciellt ju längre man gått. Om du inget hör och mår bra sköter kroppen det här själv. Om du får mycket ont, blöder extremmycket, får feber eller inte slutar blöda på flera veckor till får du söka vård. Absolut inte tampongbad eller sex medans du blöder-det kan orsaka infektion.

• DigiC
    anonym041114 skrev 2016-03-12 08:10:16 följande:

Sitter här nu lördag morgon o känner mig allmänt tom... samtidigt som jag känner mig rätt irriterad över sjukvården... när läkaren berättade för oss om att där inte fanns ett foster och att hon inte kunde se om det var ofostrig graviditet eller druvbörd och så pratade hon om att risken fanns att man kunde få en väldigt ofarlig typ av cancer pga druvbörden och först ville hon att jag skulle stanna kvar tills dom fått svaren på blodproven för som det lät på henne skulle jag om värdena var höga behöva skrapas redan som igår kväll, men sen gick hon iväg och pratade med en annan läkare som lovade att ringa mig och berätta svaren så att jag kunde åka hem och vänta och skulle värdena vara höga skulle jag åka in igår kväll igen. Men inte f*n ringde det ngn igår kväll.... o nu är det lördag och svårt att få fått på ngn... jag satt som på nålar hela kvällen igår o kunde inte slappna av eller somna för man visste ju fortfarande ingenting...

och när man tänker efter på besöket igår så mitt i undersökningen när man sitter där med benen upp i vädret så springer det in en sköterska i rummet som börjar rota bland papperna och prata lite med läkaren.. visst det kanske är deras jobb och dom reflekterar inte över om man sitter med benen i vädret men jag HATAR och har värsta paniken inför att göra såna undersökningar och JAG vill inte ha personer som springer in mitt i MIN undersökning... och precis när undersökningen är klar och man precis har fått det hemska beskedet och hon pratar om vad hon såg och inte såg så ringde hennes telefon och hon pratar med dom det var tydligen akuten som ville att hon skulle komma för hon sprang mellan gyn och akuten men som hon själv sa till mig och min sambo: ja det var ju akuten som ville jag skulle komma nu dom förstår inte att jag har både gyn och akuten plus min avdelning... och så höll hon på att "klaga" en liten stund över att hon hade så mycket att göra för att sen "komma tillbaka" till vårt hemska besked....

Förlåt ville nog bara skriva av mig lite...

Men har en liten fråga... läkaren sa med att skulle proverna vara bra så skulle jag kunna sköta allt hemma själv och hon sa att jag skulle blöda mycket kanske till och med så mycket att jag skulle få åka in akut.. men jag har gått och haft småblödningar i 10 dagar nu (lite mindre än vanlig mens) hur lång tid ska det ta innan det "sätter igång"?? Och hur vet man om allt som ska ut har kommit ut??

Förlåt än en gång för långt och rörigt inlägg med eventuella stavfel pga autocorrekt...

Oj, vad synd! Jag arbetar själv inom vården och försöker alltid tänka på hur jag hade mått i patientens situation, ex då inte springa in på ett gynrum när någon är på undersökning. 

Men jag tycker att du ska höra av dig igen, eftersom du småblöder, eventuellt har en liten moderkaka där inne eller hinnor så är det perfekt näring för bakterier. (håll koll på så du inte får feber eller om det som kommer ut luktar väldigt illa).
    Så i alla fall ett samtal till någon barnmorska eller ett besök. Förstår att du dessutom vill ha svar på om det var en druvbörd..

Svar på tråden håller jag på att få missfall????