AnnaElin skrev 2016-03-11 09:14:59 följande:
Det man lär ut till allmänheten just nu är kompressioner. Detta för att det visat att folk står hellre och ser på vid hjärtstopp då det är rädda är att ge just mun-mot-mun då det kan vara kräk, slem eller liknande i/runt munnen.
Jag som sjuksköterska och utbildad i HLR måste göra det, vet inte helt säkert om man som USKA måste det. Finns ju inget legitimation som kan ryka direkt.
Men jag kan lova dig, när man kommer i en akutsituation går det blixtsnabbt och man gör saker på reflex.
Överväger du annat hoppas jag innerligt att mina nära och kära aldrig någonsin kommer i kontakt med dig! Hade jag arbetar med dig och hört dig prata så hade jag utan att blinka skrivit avvikelser på dig VARJE DAG tills den dagen du får sparken för oetiskt tänkande. Byt jobb, du är en skam! Ditt jobb är bland det viktigaste för det äldre. Hur hade du reagerat om någon lite sprätt inte räddat din mamma eller någon annan du håller kär FAST de kunder det i teorin?!
Uska är vårdpersonal och har som krav att göra korrekt HLR i jobbet. Dock behöver de inte göra det privat vilket sjuksköterskor måste.
Håller med dig, hade personen jobbat på mitt jobb så hade denne inte varit långvarig. Hade skrivit avvikelse dagligen och skrift formell klagomål till både enhetschefen, MAS och persobalansvarige i kommunen.