• Charlieochjag

Kontrollerande sambo!!!

Hej allihopa!

Till sommaren har jag och min sambo varit tillsammans i tre år, han är en helt fantastisk människa på många sätt, gör mer i hemmet än "den vanliga" mannen, tar hand om mig och överöser mig med kärlek och komplimanger.

Dock är vi enormt olika, jag behöver ensamtid då och då. Jag anser att man måste få lov att sakna varandra ibland och att det är nyttigt att utvecklas utanför relationen också.

Han däremot hade gladeligen suttit ihop med mig 24/7, utan problem. Ensamtid förstår han sig inte på, han behöver inte det.

Vi båda jobbar skift så förekommer det titt som tätt att vi jobbar om varandra, helt okej om du frågar mig för då får jag en eftermiddag för mig själv ibland, eller en ensam morgon framför Nyhetsmorgon, vad fasen som helst.

Men oftast då, så kommer han någon dag innan och säger "älskling jag bytte den dagen där så vi slipper jobba om varandra, då har vi en kväll tillsammans istället".

Summan av detta är iallafall att jag känner att han kväver mig, jag har inte fått en ledig dag ifrån honom på länge. Han säger att han byter turer för att det känns säkrast att han är hemma med mig kvällstid då det bor några missbrukare i vår nuvarande trappuppgång (vi ska flytta till sommaren).

Denna diskussion har vi haft i snart tre års tid, det kan även handla om att jag ska åka till en kompis ett par timmar en kväll, då blir han irriterad och det blir bråk. Det kan handla om att jag är lite sen hem från jobbet. Han skulle aldrig slå mig eller vara hotfull, men han begränsar mig.

Sedan tar han på sig offerkoftan direkt när detta kommer på tal..

Vi har pratat i över ett års tid att vi vill skaffa barn tillsammans, och jag vill inget hellre än att bilda familj med honom. När vi har det bra så har vi det helt underbart, vi skrattar och bjuder på oss själva. Men vi bråkar så ofta ang hur han är.

Någon som känner igen sig och vet hur man kan prata vett i skallen med en sån person? ;)

Förlåt för långt inlägg!

• Svar på tråden Kontrollerande sambo!!!
  • Lena

Jag hade provat relationsrådgivare ni måste förstå ni är olika och respektera det. Hitta en medelväg.

• Zombie von Rymmen

Någon annan får gärna säga något annat, men det låter inte som ett kontrollbehov främst för mig, utan som introvert och extrovert personlighetstyp. Du är introvert och vill ha lite egentid. Extroverta vill gärna vara sociala mest hela tiden.

Ta en titt här: psykologi.ifokus.se/articles/4d7158cfb9cb46221d06903d-introvert-extrovert-vet-du-din-personlighetstyp
    Det finns såklart gradskillnader däremellan, få är antingen ena eller andra.

Lösning? Ptja, relationsrådgivare som sagts?

• Anonym (Hjälp!)

Jag hör varningsklockor..

• Anonym (Nnn)
    Zombie von Rymmen skrev 2016-03-11 20:39:44 följande:

Någon annan får gärna säga något annat, men det låter inte som ett kontrollbehov främst för mig, utan som introvert och extrovert personlighetstyp. Du är introvert och vill ha lite egentid. Extroverta vill gärna vara sociala mest hela tiden.

Ta en titt här: psykologi.ifokus.se/articles/4d7158cfb9cb46221d06903d-introvert-extrovert-vet-du-din-personlighetstyp

Det finns såklart gradskillnader däremellan, få är antingen ena eller andra.

Lösning? Ptja, relationsrådgivare som sagts?

Nja, en extrovert personlighetstyp förstår och respekterar andra människors behov och önskningar eller åtminstone så lyssnar de och har förmåga att anpassa sig. TS har behov av ensamtid och det är tämligen normalt, inget som är utmärkande för introverta personlighetstyper enbart.

Det går inte att psykologisera så här. Människor som är extremt beroende av andra är en personlighetstyp för sig och sambon kan lika gärna ha denna typ av problematik.

Det kanske enbart handlar om två olika människor med olika behov och önskningar och då får man kompromissa. Svårare än så behöver det ju faktiskt inte vara...
  • Anonym (b)

vad har han för jobb så att han kan byta skift titt som tätt? 

Ge dig hemifrån en kväll du trodde du skulle vara ensam, säg du har gjort egna planer eftersom han skulle jobba. Markera tydligt!

funkar inte det tror jag du ska se dig om efter en annan man, för det kommer inte fungera i längden, bara om du viker ner dig och lyder honom och det är ju inte rätt väg att gå

• Anonym (rådgivning)

Jag skulle föreslå familjeterapi och/eller rådgivning. Det är skönt att prata med och genom en professionell utomstående. Reda ut era behov och konsekvenser av beteenden som hindrar/oroar den andra.

Och sedan kommunicera, kommunicera, kommunicera utifrån era behov: "Jag tycker det är skönt att få lite egentid. Jag behöver det för att må bra och ha energi att ge dig. jag tycker det är mysigt att få längta lite efter dig. Jag känner mig kvävd och kontrollerad när jag aldrig får egentid, och det gör mig ledsen och arg och då blir det bråk mellan oss. Jag vill inte bråka med dig för jag älskar dig...osv. Hur kan vi tillsammans lösa det här att vi har olika behov och förväntningar på vårt liv tillsammans så att vi båda mår bra?"

Detta är ju extremt viktigt att göra innan det kommer barn in i bilden, för barn spetsar till allt ytterligare!

Svar på tråden Kontrollerande sambo!!!