• Anonym (Sylvia)

Barnets hudfärg på 3D / 4D scanning?

Hej,

Så konstig fråga.. Men kan man se på en 3D 4D scanning om man väntar ett barn med mörk hudfärg? Eller är hudfärgen rosa på alla foster i magen? Te.x om man varit med två män och är osäker på vem som är pappan? :) är det inte en möjlighet att få reda på det så?

Ha en bra helg! :)

• Svar på tråden Barnets hudfärg på 3D / 4D scanning?
  • Anonym (Sylvia)

Det vet jag :)

Men om fostret har en mörk pappa borde man inte kunna se det i hudtonen hos barnet? Eller är det helt dumt gissat?

• GHopper

Men hur skulle du kunna se hudtonen när färger inte syns på ultraljud?

• Monkii

Färg är ju ett resultat av att en yta träffas av vitt ljus så...nej.

• Anonym (nej)

Man ser hudfärgen lika lite på ett 3D-ultraljud som man ser hudfärgen på barnet på ett vanligt 2D-ultraljud.

• Anonym (X)
    GHopper skrev 2016-03-12 11:49:34 följande:

Man kan inte se färg på ultraljud.

Nu vet jag inget om just ultraljud men man ser ju skillnad på mörkt och ljust också i svartvit färgskala. På en svartvit bild kan du ju se vem som e ljus och vem som e mörk i hyn så omöjligt borde det inte va med ultraljud.
  • GHopper
    Anonym (X) skrev 2016-03-12 12:51:42 följande:

Nu vet jag inget om just ultraljud men man ser ju skillnad på mörkt och ljust också i svartvit färgskala. På en svartvit bild kan du ju se vem som e ljus och vem som e mörk i hyn så omöjligt borde det inte va med ultraljud.

Men färgerna på ultraljudsbilden har ingenting med färger vi ser att göra. Hur mörkt eller ljust det blir på bilden bestäms av hur mycket ljud som reflekteras av ett material. Det är ett datorprogram som bestämmer vilken färg det blir. Huden ser exakt likadan ut oavsett hudfärg.
  • viseversa

Hur ska man kunna se hudfärg när det är en 3D bild utan färg? Man kan inte se hudfärg på "vanligt" ul heller.

• Cyanea

Alltså, ultraljud funkar inte som svartvita bilder även om de ser ut som det. Svartvita bilder är resultatet av ljus som studsar mot objektet och fångas upp av kameran, de olika våglängderna på ljuset avgör hur ljusa eller mörka objekten blir på bilden (precis som i ögonen). Ultraljud har noll och ingenting att göra med ljus utan är ljudvågor. När ljudvågorna studsar mot objektet syns det på monitorn. Mjuka vävnader/vätska blir mörka eftersom ljudvågorna inte studsar tillbaka till apparaten medan hårdare/tätare vävnader reflekterar tillbaka ljudvågorna och blir mer eller mindre vita/grå. Till skillnad från ljus reflekteras ljud inte annorlunda beroende på hur ljusa eller mörka objekten är utan beror på hur hårda föremålen är. Mineraliserade ben är t.ex. hårdare än hud, fett och protein, därför syns de tydligare (=vitare) på bilden. Hudfärgen kommer inte synas alls då huden har samma densitet (täthet) oavsett vilken hudfärg barnet har. 

• Anonym (Ingenjören)

Ibland undrar jag hur människosläktet överlevt med den intelligensnivå vi uppvisar ibland....

• Anonym (Sylvia)

2d fair nog!

Men 4D ultraljud bild/film där bebisen har en rosa hudton? Den är ju inte "vit" så borde inte en mörk baby ha en mörkare ton?

:) ? Pröva googla 4D bilder så kanske ni förstår hur jag tänker ;)

• Kerubmamman
    Anonym (Sylvia) skrev 2016-03-13 00:09:48 följande:
    2d fair nog!
    Men 4D ultraljud bild/film där bebisen har en rosa hudton? Den är ju inte "vit" så borde inte en mörk baby ha en mörkare ton?
    Allt på bilden har samma "rosa hudton", så det säger inget. Ultraljud och röntgen ger ingen färgåtergivning. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Iarwain
    2d fair nog!
    Jag är lite nyfiken på vad du tror att den fjärde dimensionen är, kan du förklara?
  • Anonym (barns hudfärg)

"Hos svarta barn är huden oftast ljus vid födseln, men blir mörkare när kroppen börjar producera melanin, det mörka pigmentet huden. Barnets permanenta hudfärg syns efter sex månader." (wikipedia)

Nu har du ju redan fått svar om att ultraljud (varken 2d/3d/4d) färgåterger, men även om det gjorde de så kan man alltså inte dra slutsatser om hudfärg enligt citatet ovan.

• Anonym (nej)
    2d fair nog!
    Nej.
  • Anonym (nej)
    Iarwain skrev 2016-03-13 00:29:59 följande:
    Jag är lite nyfiken på vad du tror att den fjärde dimensionen är, kan du förklara?
    Den fjärde dimensionen är att bilden rör sig och inte är stilla.
  • Monkii

2d fair nog!

Tillbaks till skolbänken tänker jag!
  • Cyanea

2d fair nog!

Läs mitt svar igen. Färg ger inget ljudeko.

Färg beror på ljus som antingen absorberas av objektet eller studsar av det. Röda föremål ser röda ut i våra ögon på grund av att de röda våglängderna reflekteras av objektet, dessa våglängder når våra ögon så vi uppfattar färgen. Ljud funkar inte på samma sätt. Du hör inte färger, eller hur? Däremot kan du höra ekon beroende på var du står om du t.ex. skriker. Ställ dig i en tunnel med hårda väggar och ljudet kommer studsa från väggarna tillbaka till dig. Ställ dig i ett madrasserat rum istället så kommer du förmodligen inte få mycket till eko då madrasserna absorberar ljudet. 

Det är omöjligt att se färg på ett ultraljud - oavsett om det är 2D, 3D eller 4D. Färgen du ser på bilderna är ju dessutom någon typ av sepiaton, den kan du få på vanliga ultraljud också. Den återspeglar inte hur barnet ser ut, utan är som ett filter på din kamera.
  • Anonym (Sylvia)

Tack för alla svar :)

Svar på tråden Barnets hudfärg på 3D / 4D scanning?