• Anonym (ARG)

Är studievägledare den mest usla yrkeskategorin?

Jag har fem barn i familjen. Tre biologiska och två fosterbarn. Alla går på högstadiet och gymnasiet. Av dom tre som går på gymnasiet går alla på olika skolor med olika studievägledare. Vad är gemensamt för alla fem "barn"? Jo att de inte får NÅGON hjälp av studievägledaren.

Tre av mina barn vet inte vad dom ska söka till för program på universitetet, de går till SV för att fråga om råd. Vad gör hon? INGENTING.. alltså blir så förbannad.. att för en så hög lön inte kunna hjälpa barnen med vad dom ska bli.

Det enda hon frågar är vad dom är intresserade av. Mina barn förklarar sina intressen som är smink, sport m.m men tillägger att detta vill dom hålla på med på fritiden, inte på arbetslivet. Då säger dom ungefär "jaha, vem ska veta om inte du vet?"

Alltså herregud.. Jag blir så provocerad.. för ett yrkesval handlar ju inte bara om vad man är intresserad av..  Tusen andra saker.

*Lön
    *Arbetstider inom jobbet
    * Arbetsmarknaden
    * Datorer/människor?
    * Hur är du som person?
    * Bo i by eller storstad?
    OSV OSV..

Ursäkta för min ilska.. Men man kan ju för f*n inte bara fråga om intresset, och sen när en tonåring säger sina typiska intressen som INTE SKA, KAN ELLER BÖR relateras till yrkeslivet så ger studievägledaren upp och slutar hjälpa.

Ska det vara så? För en medellön på 36 000 kr.. Skamligt!! Latheten luktar.

• Svar på tråden Är studievägledare den mest usla yrkeskategorin?
  • Rainbow gg

Jag kan ju delvis förstå dig, men jag undrar också vad du efterfrågar egentligen, att studievägledaren ska säga till dina barn vilken utbildning och vilket yrke de ska välja? Om de är så gamla att de ska söka till universitetet så finns det ju en hel del de kan söka på nätet om olika yrken eller göra olika tester. Om de inte vet vad de är intresserade av så kan ju inte studievägledaren veta det heller? När de är så gamla så borde de ju kunna leta upp lite förslag först och sedan fråga studievägledaren om hur stor förfrågan det är på det yrket till exempel, men även det kan dina barn leta upp själva

• Anonym (Kvinna)

Jag har varit hos en studievägledare en gång och fick väldigt bra hjälp. Men jag tycker att när man pratar yrkesval är det lite för lite fokus på lön. Om man som jag var intresserad av människor så borde man prata mer om att psykologer har mer lön än tex socionomer även om bägge jobbar med människor. Det är ju ändå viktigt att ha med tycker jag. Inget jobb är så kul att lönen inte spelar någon roll, alla jobb är tråkiga ibland.

• Anonym (ARG)
    Rainbow gg skrev 2016-03-12 12:42:45 följande:

Jag kan ju delvis förstå dig, men jag undrar också vad du efterfrågar egentligen, att studievägledaren ska säga till dina barn vilken utbildning och vilket yrke de ska välja? Om de är så gamla att de ska söka till universitetet så finns det ju en hel del de kan söka på nätet om olika yrken eller göra olika tester. Om de inte vet vad de är intresserade av så kan ju inte studievägledaren veta det heller? När de är så gamla så borde de ju kunna leta upp lite förslag först och sedan fråga studievägledaren om hur stor förfrågan det är på det yrket till exempel, men även det kan dina barn leta upp själva

Jag är medveten om att det finns ett väldigt brett utbud på internet. Fast jag "förväntar" mig att hon ska vara lite av en psykolog eller hur man skall säga. Kunna skapa sig en grundbild av vem mitt barn är, vad hon har för egenskaper som kan tänkas relevanta i ett yrkesliv och tillsammans kolla på olika utbildningar som passar henne och verkar intressanta!

• Anonym (ARG)
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-03-12 12:44:57 följande:

Jag har varit hos en studievägledare en gång och fick väldigt bra hjälp. Men jag tycker att när man pratar yrkesval är det lite för lite fokus på lön. Om man som jag var intresserad av människor så borde man prata mer om att psykologer har mer lön än tex socionomer även om bägge jobbar med människor. Det är ju ändå viktigt att ha med tycker jag. Inget jobb är så kul att lönen inte spelar någon roll, alla jobb är tråkiga ibland.

Precis! En mer heltäckande bild av yrket än bara att "det är intressant". Relevanta frågor tycker jag självklart är lön och arbetsmarknad
  • athanatos

Studievägledare är väl en av dom yrkesgrupper som inte har hunnit med i utveckling helt. Dom lever ofta i en verklighet som var aktuell för många år sen. Tror det beror på att studievägledare ofta är medelålders människor som har blivit väldigt bekväma i karriären. De är mer intresserade av att låta dagen gå i lugn och ro än att göra ett så bra jobb som möjligt. Då är det enklast att bara läsa upp dom gamla dokument men har har haft på kontoret i många år.
    En duktig och modern studievägledare bör vara mycket uppdaterad om arbetsmarknaden och analysera den genom många olika källor. Kunna tänka kritisk och granska dom rapporter som kommer. Vara kunnig inom HR och veta hur moderna rekryteringsprocesser går till i Sverige.

Går man till en studievägledare och berättar att man är intresserad av X så vill man självklart också veta hur framtiden för yrken inom X ser ut. Kommer det vara det bristyrke eller kommer det vara ett överskott. Har yrket en framtid i Sverige, är dom flesta jobben inom yrket knutet till några få stora företag. Vilka vägar in på arbetsmarknaden har man efter en utbildning.

Jag tror att det kommer bli bättre i framtiden då dagens unga är mer välutbildade och mer inriktade på att ligga i fronten i sitt yrke och satsar mer på att bli riktigt bra. Vi kommer nog få bättre studievägledare då.

• Anonym (SYV)

Jag är SYV och själv blir jag provocerad av curlande föräldrar.

Jag vet inte hur många gånger jag träffat föräldrar som tycker att deras lilla dotter eller son har ju varit sjuk mycket och kan inte alls göra som alla andra och kolla vad de har missat/behöver ta ikapp eller riskerar F i kurser.

Samma sak när det gäller att söka utbildning. Seriöst, min äldsta son som går i lågstadiet kan googla fram information om något han vill veta. Vill han sen veta mer frågar han.

1. SYVs uppdrag är INTE att berätta för andra vad de ska bli. Det är inte heller att ge dem all information och allt material servat

2. En del av SYVs uppdrag är att vägleda individer till att hitta möjliga utbildningar/framtidsplaner och det kan vara genom att prata om vad de gör på fritiden, hur de tänkte när de valde det gymnasieprogrammen de valde, om de har funderat något på om de vill arbeta med människor/datorer/service etc

3. Det finns över 8000 registrerade yrken i Sverige. När en elev kommer till mig och säger "vad ska jag bli?" ska jag då ta fram en lista där och gå igenom den tycker du?

4. De elever du beskriver som inte vet alls träffar jag väldigt sällan. De flesta jag träffar vet litegrann, de vill veta om olika vägar, hur de ska tänka. Och de som inte vet träffar jag flera gånger, de besöker SACOmässan, får information om öppna hus, vi kollar broschyrer. Ibland gör eleverna intressetester men jag är då noga med att berätta att man inte ska gå helt efter ett sånt test utan att man kan använda det för att hitta nya yrken, kanske stämmer området ex sjukvård överens men man vill inte bli sjuksköterska, då får man utforska vårdbranschen och se.

5. Jag tjänar inte 36000

6. Vad hjälper det eleven om jag berättar om omvärlden, arbetsmarknaden, löner etc? I dagens samhälle behöver man lära sig att anpassa sig, hålla sig uppdaterad etc. Inte att ett fåtal personer gör det och informerar alla andra. Hur användbar är man på en arbetsplats om man inte kan ta eget ansvar?

7. Jag är inte psykolog även om jag får ta del av många tragiska livsöden, får höra om föräldrar som trycker ner/ökar på prestationsångest etc. Jag kan inte prata i fem minuter med en människa och se "det här borde du jobba med". Varför?! För att det alltid är olika. För en del är lönen avgörande, för andra inte. En del utbildar sig och tror att de ska tjäna bra, men får aldrig den anställningen som betalar bra. Andra utbildar sig till något där lönen generellt är lägre men lyckad ändå få en riktigt bra lön. Däremot är det enklare att se vad vissa inte borde arbeta med, alternativt att vissa i arbete har hamnat fel.

8. Jag har aldrig haft ett arbete där jag känner mig så uppskattad och får så mycket positiv feedback.

9. Låt dina barn ta lite eget ansvar. Alla väljer inte rätt direkt. Ibland vet man inte alls. Jag har träffat massor av människor som utbildat sig till något de trodde var rätt men som sen, 20 år senare hatar det och ångrar att de inte väntade några år innan de tog dyra studielån etc

• Odhos

Studievägledare är ett av många hitte-på-yrken som har överlevt IT-åldern. Förr i tiden fanns det inga datorer och då fyllde yrket ett syfte. Nuförtiden kan vem som helst googla fram informationen själv om man är normalbegåvad.

Fenomenet finns bland många andra yrken tex arbetsförmedlare och fritidspedagog.

• Anonym (Kvinna)
    Odhos skrev 2016-03-12 16:25:40 följande:

Studievägledare är ett av många hitte-på-yrken som har överlevt IT-åldern. Förr i tiden fanns det inga datorer och då fyllde yrket ett syfte. Nuförtiden kan vem som helst googla fram informationen själv om man är normalbegåvad.

Fenomenet finns bland många andra yrken tex arbetsförmedlare och fritidspedagog.

Med tanke på trådens innehåll så måste du ju själv inse hur fel du har. Google kan aldrig ersätta en dialog.
  • Anonym (J)
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-03-12 16:32:27 följande:

Med tanke på trådens innehåll så måste du ju själv inse hur fel du har. Google kan aldrig ersätta en dialog.

Ska söka till studie och yrkevägledar-programmet i höst! Får jag fråga dig två frågor (inte så ofta man stöter på en studie och yrkesvägledare)?

1. Var det en svår utbildning?

2. Vet du hur framtiden kommer se ut i detta yrke? Alltså kommer tjänsten finnas kvar på skolor osv eller kommer eleverna få ta mer eget ansvar? Är rädd för att utbilda mig till något yrke som sen successivt försvinner om typ 15 år :p men det borde det ju inte göra, man kan väl jobba på olika företag också?
  • Anonym (ARG)
    Anonym (J) skrev 2016-03-12 16:42:37 följande:
    Ska söka till studie och yrkevägledar-programmet i höst! Får jag fråga dig två frågor (inte så ofta man stöter på en studie och yrkesvägledare)?

2. Vet du hur framtiden kommer se ut i detta yrke? Alltså kommer tjänsten finnas kvar på skolor osv eller kommer eleverna få ta mer eget ansvar? Är rädd för att utbilda mig till något yrke som sen successivt försvinner om typ 15 år :p men det borde det ju inte göra, man kan väl jobba på olika företag också?
    Med tanke på att webbhemsidor kan hjälpa ungdomarna bättre så fyller ju inte dessa en fungerande funktion direkt. Det administrativa av jobbet kan nog någon annan yrkesgrupp inom skolan tänkas ta över i framtiden.
  • Anonym (J)
    Anonym (ARG) skrev 2016-03-12 16:47:54 följande:

Med tanke på att webbhemsidor kan hjälpa ungdomarna bättre så fyller ju inte dessa en fungerande funktion direkt. Det administrativa av jobbet kan nog någon annan yrkesgrupp inom skolan tänkas ta över i framtiden.

Är du en studie och yrkesvägledare eller har du stor kunskap om dess framtid?
  • Anonym (ARG)
    Anonym (J) skrev 2016-03-12 16:53:34 följande:
    Är du en studie och yrkesvägledare eller har du stor kunskap om dess framtid?
    Nej använder bara förnuftet. Fast det kan ju bli så att yrket får ett uppsving och blir mer psykologiskt/vägledande. Fast tro inte på mig, är bara en amatörfilosof :)
  • Anonym (X)

Varför använder dina barn inte dessa "webbhemsidor" då?
  • athanatos
    Anonym (SYV) skrev 2016-03-12 15:44:50 följande:

6. Vad hjälper det eleven om jag berättar om omvärlden, arbetsmarknaden, löner etc? I dagens samhälle behöver man lära sig att anpassa sig, hålla sig uppdaterad etc. Inte att ett fåtal personer gör det och informerar alla andra. Hur användbar är man på en arbetsplats om man inte kan ta eget ansvar?

Nu ursäktar du dig bara och försöker komma billigt undan. Jag tycker nog att det är studievägledarens uppgift att faktiskt informera om vilka utbildningar som är "dead end" idag och vilket som ser betydligt bättre ut. Idag verkar de strunta helt i det och ignorera sånt och utan problem rekommendera folk att läsa 300hp litteraturvetenskap. för att de gillar böcker. Eller på fullt allvar tipsa folk om att utbilda sig till journalister.

Om jag hade betalat för studievägledning för mina barn så hade jag absolut krävt att studievägledaren ska kunna sånt. Varför ska jag då kräva mindre nr jag idag betalar det genom skatten? Visst bör alla lära sig att hålla sig uppdaterad men dom flesta som behöver studievägledning är trots allt barn och ungdomar och där tycker jag inte att man ska räkna med dom har den koll som behövs. Hela poängen med att ens ha studievägledning är ju att personen ska besitta expertkunskap om utbildning och arbetsmarknaden i Sverige.

Om meningen är att en studievägledare enbart ska berätta om vilka utbildningar det finns från studentens intressen så kan man lika gärna ersätta dom med en hemsida. Då finns det ingen anledning att ha studievägledare. Nej som Odhos sa, studievägledare i den form som finns idag är tyvärr en kvarleva från tiden innan internet.
  • Anonym (Kvinna)

Då kan man ju sluta ha lärare också. Finns ju hemsidor för allt, mycket hämtar man ju på internet ändå.

Och läkare bara att googla och sen hämta sin medicin.

Sen Google kom klarar sig de flesta människor med det. Eller?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (SYV) skrev 2016-03-12 15:44:50 följande:

Jag är SYV och själv blir jag provocerad av curlande föräldrar.

Jag vet inte hur många gånger jag träffat föräldrar som tycker att deras lilla dotter eller son har ju varit sjuk mycket och kan inte alls göra som alla andra och kolla vad de har missat/behöver ta ikapp eller riskerar F i kurser.

Samma sak när det gäller att söka utbildning. Seriöst, min äldsta son som går i lågstadiet kan googla fram information om något han vill veta. Vill han sen veta mer frågar han.

1. SYVs uppdrag är INTE att berätta för andra vad de ska bli. Det är inte heller att ge dem all information och allt material servat

2. En del av SYVs uppdrag är att vägleda individer till att hitta möjliga utbildningar/framtidsplaner och det kan vara genom att prata om vad de gör på fritiden, hur de tänkte när de valde det gymnasieprogrammen de valde, om de har funderat något på om de vill arbeta med människor/datorer/service etc

3. Det finns över 8000 registrerade yrken i Sverige. När en elev kommer till mig och säger "vad ska jag bli?" ska jag då ta fram en lista där och gå igenom den tycker du?

4. De elever du beskriver som inte vet alls träffar jag väldigt sällan. De flesta jag träffar vet litegrann, de vill veta om olika vägar, hur de ska tänka. Och de som inte vet träffar jag flera gånger, de besöker SACOmässan, får information om öppna hus, vi kollar broschyrer. Ibland gör eleverna intressetester men jag är då noga med att berätta att man inte ska gå helt efter ett sånt test utan att man kan använda det för att hitta nya yrken, kanske stämmer området ex sjukvård överens men man vill inte bli sjuksköterska, då får man utforska vårdbranschen och se.

5. Jag tjänar inte 36000

7. Jag är inte psykolog även om jag får ta del av många tragiska livsöden, får höra om föräldrar som trycker ner/ökar på prestationsångest etc. Jag kan inte prata i fem minuter med en människa och se "det här borde du jobba med". Varför?! För att det alltid är olika. För en del är lönen avgörande, för andra inte. En del utbildar sig och tror att de ska tjäna bra, men får aldrig den anställningen som betalar bra. Andra utbildar sig till något där lönen generellt är lägre men lyckad ändå få en riktigt bra lön. Däremot är det enklare att se vad vissa inte borde arbeta med, alternativt att vissa i arbete har hamnat fel.

8. Jag har aldrig haft ett arbete där jag känner mig så uppskattad och får så mycket positiv feedback.

9. Låt dina barn ta lite eget ansvar. Alla väljer inte rätt direkt. Ibland vet man inte alls. Jag har träffat massor av människor som utbildat sig till något de trodde var rätt men som sen, 20 år senare hatar det och ångrar att de inte väntade några år innan de tog dyra studielån etc

Anonym (J) skrev 2016-03-12 16:42:37 följande:

Det är nog ni som ska prata :) jag är kurator
  • Anonym (J)
    Anonym (ARG) skrev 2016-03-12 17:01:12 följande:

Nej använder bara förnuftet. Fast det kan ju bli så att yrket får ett uppsving och blir mer psykologiskt/vägledande. Fast tro inte på mig, är bara en amatörfilosof :)

Hehe behöver fakta, inte en amatörfilosofs förnuft ;) närå skoja bara, tack för svaret! Jag tror att yrket kanske blir mer inriktat på en kunskap om arbetsmarknaden och fler yrken ute på företag. Som en slags hr-grej.
  • Anonym (J)
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-03-12 17:06:26 följande:

Det är nog ni som ska prata :) jag är kurator

Oj råkade citera fel hehe! Tack.

Men förresten, många SYV verkar ju jobba som hälften kurator och hälften SYV? Hur fungerar det? Har de som jobbar så helt enkelt två st examen?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (J) skrev 2016-03-12 17:15:05 följande:

Oj råkade citera fel hehe! Tack.

Men förresten, många SYV verkar ju jobba som hälften kurator och hälften SYV? Hur fungerar det? Har de som jobbar så helt enkelt två st examen?

Har också stött på det. Ingen aning. Men vem som helst få kalla sig kurator utan någon utbildning alls.
Svar på tråden Är studievägledare den mest usla yrkeskategorin?