• CinnamonGirl

Chromecast

Jag har använt Chromecast i över ett år nu och det har inte varit några problem. Funkar kanoners från både mobil och dator. Men för drygt en vecka sedan började det krångla. Hittills när jag börjat casta har TVn automatiskt slagit om och visat det jag castar. Nu gör den inte det alls, och när jag manuellt byter till den HDMI-plats jag har Chromecasten på, hoppas TVn bums tillbaka till den HDMI-plats där jag har digitalboxen tillkopplad. Måste Chromecasten uppgraderas på nåt vis? Ska väl tilläggas att jag har den första modellen som kom.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Chromecast
  • CinnamonGirl
    jimmyl88 skrev 2016-05-18 08:38:37 följande:
    Vad har du för TV?
    Kolla inställningar för HDMI-CEC
    www.howtogeek.com/207186/how-to-enable-hdmi-c.../

Hinner du se att Chromecasten är igång innan den hoppar tillbaka till TV?
    Har en Grundig. Kollade inställningar och Chromecasten var inte tillagd, den är det nu, men händer precis samma sak. Allt jag hinner se är en (still)bild från vad jag skickar från dator eller mobil.

Jag har kört Chromecast i ett år och det har fungerat bra, men plötsligt blev det så här. Har inte ändrat nåt på varken TV, mobil eller dator heller...
  • Fiakakan

Jag har också kört med Chromecast ett tag, och fick också problem för någon vecka sen. Den lyckas inte hitta skärm-enheten. Måste starta om mobilen varje gång jag vill casta. Väldigt irriterande.

• Fiakakan

Jag har också kört med Chromecast ett tag, och fick också problem för någon vecka sen. Den lyckas inte hitta skärm-enheten. Måste starta om mobilen varje gång jag vill casta. Väldigt irriterande.

• Pontus92

Själv har jag haft problem med min chromecast sen första början, streamar otroligt segt, ibland inte alls. Tappar även kontakten med den titt som tätt. Har även haft samma problem som ni har, att den inte hittar enheten osv.

Det var bortkastade pengar!

• jimmyl88
    CinnamonGirl skrev 2016-05-18 19:14:21 följande:
    Har en Grundig. Kollade inställningar och Chromecasten var inte tillagd, den är det nu, men händer precis samma sak. Allt jag hinner se är en (still)bild från vad jag skickar från dator eller mobil.

Jag har kört Chromecast i ett år och det har fungerat bra, men plötsligt blev det så här. Har inte ändrat nåt på varken TV, mobil eller dator heller...
    Kör du ström via USB eller direkt från väggen? 
    Om du kör USB pröva byta till "vanliga" nät-adaptern, läste att det kan lösa en del problem.

Du har inte bytt HDMI-utgång heller? På vissa TV fungerar bara "CEC" på en specifik HDMI-port. 

Bara för att testa kan du väl rycka ur HDMI-kabeln som går till boxen och sen pröva ändra ingång till Chromecasten. För att se vad den gör då Glad
  • CinnamonGirl
    jimmyl88 skrev 2016-05-20 10:27:20 följande:
    Kör du ström via USB eller direkt från väggen? 
    Om du kör USB pröva byta till "vanliga" nät-adaptern, läste att det kan lösa en del problem.

Du har inte bytt HDMI-utgång heller? På vissa TV fungerar bara "CEC" på en specifik HDMI-port. 

Bara för att testa kan du väl rycka ur HDMI-kabeln som går till boxen och sen pröva ändra ingång till Chromecasten. För att se vad den gör då Glad
    Jag kör ström från väggen. Min Chromecast fungerar inte annars... (har den första varianten som kom)

Har provat alla HDMI-utgångar, förutom den som boxen sitter i då. En bra idé att ta bort boxen, kan ju pröva att sätta i Chromecasten i den också.
  • Sanjos

Förra gången som jag skulle casta så gick det inte. Aldrig varit några problem tidigare. Det liksom hoppade över direkt till boxen, som var igång då. Annars så brukar jag aldrig ha på boxen om jag inte ska använda den. När boxen inte är på så är det inga som helst problem. 

• CinnamonGirl
    Sanjos skrev 2016-05-21 11:36:07 följande:
    Förra gången som jag skulle casta så gick det inte. Aldrig varit några problem tidigare. Det liksom hoppade över direkt till boxen, som var igång då. Annars så brukar jag aldrig ha på boxen om jag inte ska använda den. När boxen inte är på så är det inga som helst problem. 
    Konstigt för dig också alltså! Kan det vara några uppdateringar i Chromecasten som strular till det? För det är ju en sak om det strular för första början när man använt Chromecasten.
  • Sanjos
    CinnamonGirl skrev 2016-05-21 11:43:46 följande:
    Konstigt för dig också alltså! Kan det vara några uppdateringar i Chromecasten som strular till det? För det är ju en sak om det strular för första början när man använt Chromecasten.
    Jag vet inte, men jag tror kanske att tvn inte riktigt känner av chromecasten när boxen är igång. Boxen ger starkare signal och stör ut chromecasten så tv hoppar automatiskt till det som är starkast. Det är bara en teori. 
  • CinnamonGirl
    jimmyl88 skrev 2016-05-20 10:27:20 följande:
    Sanjos skrev 2016-05-21 11:36:07 följande:

Jag har provat att ha boxen avstängd, och då fungerade det att se på Chromecasten hur fint som helst.

Tack för tips båda två! Glad Solig
Svar på tråden Chromecast