• Anonym (Moder)

    Hur farligt är det med extasy? Berätta vad som händer med kroppen.

    Jag har fått klart för mig att det är vanligt med extasy, kokain och även blandning av sömntabletter med alkohol i utelivet bland både ungdomar och äldre. Vad gör dessa droger med kroppen egentligen och hur farligt är det? Att jag inte ställer frågan på Flashback är för att folk där är mer liberala. Här på familjelivhoppas jag på seriösa svar och fakta. Varför blandar man sömntabletter med alkohol? Ett annat rus har jag hört men borde inte de som gör det förstå hur farligt det är. Konsekvenserna kan ju bli många. Ni som vet och kan det här, berätta gärna. Tack på förhand // en moder till två.

  • Svar på tråden Hur farligt är det med extasy? Berätta vad som händer med kroppen.
  • Minouiee

    Rent mdma är när man tar det vid enstaka tillfälle inte särskilt farligt för varken hjärnan eller kroppen, det är i princip omöjligt att få en överdos. Det som är farligt med mdma är snarare att du riskerar att bli överhettad eller vid rädsla för överhettning vattenförgiftning. Det finns enstaka rapporterade fall där personer dött av serotonin syndrom. När du däremot tar mdma i form av en ecstasy tablett, så vet du aldrig vad som mer finns iblandat. Man blir aldrig fysiskt beroende av mdma.

    Kokain har jag tyvärr ingen stenkoll på, men det är ett av de mest beroendeframkallande droger som finns.

    Sömntabletter/benso blandat med alkohol ger dig minnesluckor och skapar agressivitet, har själv varit med om det. Är osäker på exakt vad det gör med kroppen, men är väl knappast något jag skulle rekommendera.


    You don't need religion to have morals. If you can't determine right from wrong, you lack empathy, not religion.
  • Anonym (Moder)

    Tack för svar. Vad är mdma förkortning för? Vill lära mig så mycket som möjligt så man har lite kött på benen när man pratar med ungdomar. De har ju en förmåga att köra över en annars om man inte kan nåt om det. -men sluta, det är inte farligt. Du vet ju inte ens vad det är..... Jaa, å så står man där....

  • Anonym (Moder)

    Vill hemskt gärna ha igång en diskussion med olika erfarenheter från er som vet och kan.

  • Anonym (Moder)

    Ingen ??

    Ska jag behöva fråga på Flashback?

  • Anonym (MrZ)

    men lugna ner dig. Du har haft uppe din tråd några timmar och försöker få svar om droger i ett familje forum. 

    Börja göra egen efterforskning på nätet, du sitter ju uppenbarligen ändå bara och slår på F5 tangenten ändå.

    Lycka till.

  • Krukmakaren

    Du har ju redan fått ett bra svar ang mdma (som står för 3,4-metylendioximetamfetamin), tänkte fylla på med lite info om lugnande i komb med alkohol. Gamla sorters lugnande (barbituater) var mycket farliga att blanda med alkohol, många kända dödsfall genom andningsdepression. "Nya" typen (bensodiazepiner) är mycket säkrare och i princip omöjliga att överdosera fatalt. Då man lägger till andra typer av droger som också är cns-aktiva ökar man risken för andningsstopp, även om det ofta behövs ngt mer (tex opiater) för att kola vippen...

    Kroppsligt är den stora risken beroende, vilket kan leda till livshotande abstinens, till skillnad från opiater där abstinensen "bara" är fruktansvärd och jobbig, inte fysiskt farlig. Varför man blandar alkohol och benzo är olika, vissa blir skogstokiga och aggressiva, andra flummiga och väck. Det beror dels på vilka tabletter man tar, men också klassiska "set and setting" alltså miljön man vistas i. I övrigt brukar komb mest leda till att man sover i ett dygn eller hamnar i fyllecell med grova minnesluckor poänglöst om du frågar mig!

    Hoppas det täcker lite av det du undrar, fråga på om det finns mer du undrar över! Mvh/krukmakaren

  • Anonym (Moder)
    Anonym (MrZ) skrev 2016-03-13 11:33:42 följande:

    men lugna ner dig. Du har haft uppe din tråd några timmar och försöker få svar om droger i ett familje forum. 

    Börja göra egen efterforskning på nätet, du sitter ju uppenbarligen ändå bara och slår på F5 tangenten ändå.

    Lycka till.


    Jag sitter förnärvarande och gräver land..
  • Anonym (E)

    Jag har tagit en hel del ecstacy och mdma, och jag kan säga att det utan tvekan är det bästa jag någonsin har gjort. Jag får ångest av alkohol, jag får ingen ångest när jag tar ecstacy. Det ger en oerhört ökad vitalitet och livsglädje, jag blir oerhört glad och euforisk, det får mig att komma närmare människor, både andligen och kroppsligen.

    Det släpper mina hämningar på ett bra sätt, där jag vågar ta kontakt med folk, och vågar göra saker jag annars inte skulle göra. Men på ett bra sätt. Det ger mig naturligtvis ingenting som jag inte redan hade inom mig, det är ju inte så att det är några sorts superkrafter eller så. Men det få mig att komma i kontakt med sidor av mig som av olika orsaker har varit stängda för mig. Och det ger en oerhört ökad livsglädje, som håller i sig länge. Den euforiska efterverkan kan hålla i sig i två tre veckor efteråt.

    Jag har inte märkt några större biverkningar. Jag sover mindre, men jag är också mindre trött. Jag lider inte av att sova mindre. Jag äter mindre, och har också mindre hunger. Och jag lider inte av det, snarare tvärtom. När jag har tagit det i perioder så har jag gått ner några kilo. Av olika orsaker som har med min självbild att göra har jag känt mig obekväm i sociala sammanhang, jag har aldrig känt mig bekväm med mig själv och min kropp.

    Jag har aldrig känt mig bekväm med att tex dansa. När jag tar E och dansar är det första gången i mitt liv som jag kan känna mig verkligt fri på dansgolvet, det får mig att känna mig lycklig att för första gången känna mig riktigt bekväm med att dansa med andra människor, och att göra det bra. Det har lett till en ökad utlevnad, jag har lättare att komma i kontakt med kvinnor, jag har lättare att ragga, jag har lättare att hitta någon att ha sex med. Det ger en ökad sexdrive och sexlust, och jag har haft en hel del och väldigt bra sex på E.

    Som självmedicinering finns det helt enkelt inget bättre "lyckopiller" och jag förstår faktiskt inte varför inte folk med exvis depressioner får det utskrivet. Med tanke på hur lite det kostar att tillverka borde det delas ut gratis i varje gathörn. Jag ber om ursäkt om jag låter väldigt drogliberal, men jag gör det av egen erfarenhet. Jag har bara haft bra upplevelser, jag har inte haft några dåliga.

    Alkohol ger mig en enorm alkoholinducerad ångest, jag kan helt enkelt inte dricka alkohol, det är inte bra för mig. E och mdma är däremot bra för mig. Jag är inte intresserad av att röka på, det blir jag bara snurrig av. Jag har testat en del hallucinogener, men jag tyckte inte det var kul, det gav mig bara dåliga erfarenheter. Och jag är inte intresserad av några tyngre droger. Jag har använt E och mdma regelbundet dom senaste åren, och jag kan inte nog understryka hur mycket det har gett mig. Jag har blivit en ny och bättre människa tack vare det.

  • Anonym (Moder)
    Anonym (E) skrev 2016-03-13 14:28:04 följande:

    Jag har tagit en hel del ecstacy och mdma, och jag kan säga att det utan tvekan är det bästa jag någonsin har gjort. Jag får ångest av alkohol, jag får ingen ångest när jag tar ecstacy. Det ger en oerhört ökad vitalitet och livsglädje, jag blir oerhört glad och euforisk, det får mig att komma närmare människor, både andligen och kroppsligen.

    Det släpper mina hämningar på ett bra sätt, där jag vågar ta kontakt med folk, och vågar göra saker jag annars inte skulle göra. Men på ett bra sätt. Det ger mig naturligtvis ingenting som jag inte redan hade inom mig, det är ju inte så att det är några sorts superkrafter eller så. Men det få mig att komma i kontakt med sidor av mig som av olika orsaker har varit stängda för mig. Och det ger en oerhört ökad livsglädje, som håller i sig länge. Den euforiska efterverkan kan hålla i sig i två tre veckor efteråt.

    Jag har inte märkt några större biverkningar. Jag sover mindre, men jag är också mindre trött. Jag lider inte av att sova mindre. Jag äter mindre, och har också mindre hunger. Och jag lider inte av det, snarare tvärtom. När jag har tagit det i perioder så har jag gått ner några kilo. Av olika orsaker som har med min självbild att göra har jag känt mig obekväm i sociala sammanhang, jag har aldrig känt mig bekväm med mig själv och min kropp.

    Jag har aldrig känt mig bekväm med att tex dansa. När jag tar E och dansar är det första gången i mitt liv som jag kan känna mig verkligt fri på dansgolvet, det får mig att känna mig lycklig att för första gången känna mig riktigt bekväm med att dansa med andra människor, och att göra det bra. Det har lett till en ökad utlevnad, jag har lättare att komma i kontakt med kvinnor, jag har lättare att ragga, jag har lättare att hitta någon att ha sex med. Det ger en ökad sexdrive och sexlust, och jag har haft en hel del och väldigt bra sex på E.

    Som självmedicinering finns det helt enkelt inget bättre "lyckopiller" och jag förstår faktiskt inte varför inte folk med exvis depressioner får det utskrivet. Med tanke på hur lite det kostar att tillverka borde det delas ut gratis i varje gathörn. Jag ber om ursäkt om jag låter väldigt drogliberal, men jag gör det av egen erfarenhet. Jag har bara haft bra upplevelser, jag har inte haft några dåliga.

    Alkohol ger mig en enorm alkoholinducerad ångest, jag kan helt enkelt inte dricka alkohol, det är inte bra för mig. E och mdma är däremot bra för mig. Jag är inte intresserad av att röka på, det blir jag bara snurrig av. Jag har testat en del hallucinogener, men jag tyckte inte det var kul, det gav mig bara dåliga erfarenheter. Och jag är inte intresserad av några tyngre droger. Jag har använt E och mdma regelbundet dom senaste åren, och jag kan inte nog understryka hur mycket det har gett mig. Jag har blivit en ny och bättre människa tack vare det.


    Tack så hemskt mycket för ditt svar. På dig låter det som att det är helt underbart. Men jag är av den där "gamla" sorten som alltid har fått lära mig att droger är farligt. Du sa att du använt E i flera år.. Blir man inte beroende? skulle du säga att du brukar, inte missbrukar?
Svar på tråden Hur farligt är det med extasy? Berätta vad som händer med kroppen.