• UlrikaLagunoff

Planerar syskon i höst, tagit ut hormonspiral

Hej alla goa och glada! Jag har nyligen tagit ut min Mirena, alltså hormonspiral efter att ha haft den inne i ungefär ett år. Anledningen är för att jag & min sambo vill börja försöka på ett syskon till vår dotter i höst. Jag tog ut spiralen redan nu för att jag vill låta allt komma igång i lugn och ro, alltså menscykeln. Till min fråga, tog ut spiralen för 3 dagar sen & har nu börjat blöda.. Kan det vara mensen som redan kommit eller är det troligast att jag blöder pga uttag av spiral? Hur lång tid tog det för er att få tillbaka mensen?

Ha en bra dag!

• Svar på tråden Planerar syskon i höst, tagit ut hormonspiral
  • AnnaElin

Min tog jag ut, kanske en vecka innan jag "trodde" att ägglossning skulle ske, känner den nämligen väldigt starkt. Jag blödde som du lite samma dag, men kanske en tsk eller så. Sen kom inget mer utan en liten flicka 9 månader senare :)

• AnnaElin

Glömde, andra barnet... Då tog jag ut spiralen typ samma tid som första gången. Men då tog den kanske 2-3 veckor innan mensen kom. Sen, månaden efter, ett plus :)

• Ishtar

Jag tog ut min i januari. Fick en blödning ngn dag efter men det var inte mensen. En månad senare dök den upp så nu får vi se.

• Nykär15

Tog ut min den 4/1 i år och började blöda två dagar efter, blödde rikligt som en vanlig mens, ÄL kom sen 18 dgr senare, sen en mens som vanligt. Hade ÄL 19/2 och blev gravid på den men blev tyvärr ett väldigt tidigt missfall i 4+1. Nu har jag blött färdigt (höll på som en vanlig mens) och hoppas nu att ÄL kommer som den ska igen.

Jag hade min Mirena i 1,5 år. Så för mig kunde jag räkna första blödningen som mens, kanske tog jag ut den i rätt tid för min cykel, vet inte men har kunna följa den på det sättet iaf.

Så detta blir vårt tredje försök på bäbis när nästa ÄL kommer.

• tesshell

Jag tog ut min 21 dec efter ca 2 år. jag hade ingen mens under tiden. 23 dec kom mensen. Jag skulle börja räkna på min cykel men mensen kom inte mer utan jag va gravid. Det sluta tyvärr med missfall och nu väntar jag på mens igen..

• UlrikaLagunoff

Intressant att läsa era erfarenheter och tack för svar! Det måste nästan vara mensen jag har fått med tanke på hur mycket mensvärk jag har och att det är så rikligt.. Men känns ganska otroligt då det bara var 4 dagar sedan jag plockade ur spiralen och har redan fått mens!

Pratade med min bm och frågade henne vad hon trodde och hon sa att hon trodde det var mens då man oftast inte blöder så stora mängder när man tagit ut spiralen..
    Men det är väl bara att vänta och se vad som händer.

• Nykär15

Vissa har nämnt bortfallsblödning vid uttaget men för mig var det mens, så jag räknade med det och det stämde ju. Man får ha en testmånad iaf så man ser vart man befinner sig i sin cykel. Jag hade hemsk skengravid-symptom första månaden från ÄL till mens, så kroppen hade mycket för sig första månaden...andra månaden var jag ju gravid som blev missfall. Nu är det precis över så får bli spännande se när tredje ÄL nu kommer...

• Kiimzaan

Hej! Tog ut min hormonspiral 18 februari i samband med min mens, de pågick ett tag ca 7 dagar kanske eller något. Och nu blöder jag igen. Blödde väldigt mkt, men kan som sagt vara någon rubbning kanske, Men vi försöker oxå skaffa oss ett syskon till vinter :)

• Sheila123
    UlrikaLagunoff skrev 2016-03-13 11:31:12 följande:

Hej alla goa och glada! Jag har nyligen tagit ut min Mirena, alltså hormonspiral efter att ha haft den inne i ungefär ett år. Anledningen är för att jag & min sambo vill börja försöka på ett syskon till vår dotter i höst. Jag tog ut spiralen redan nu för att jag vill låta allt komma igång i lugn och ro, alltså menscykeln. Till min fråga, tog ut spiralen för 3 dagar sen & har nu börjat blöda.. Kan det vara mensen som redan kommit eller är det troligast att jag blöder pga uttag av spiral? Hur lång tid tog det för er att få tillbaka mensen?

Ha en bra dag!

Jag tog ut spiralen (hormon) för ca en månad sedan. Har haft cykel under tiden jag hade spiralen, enligt den togs spiralen ut veckan innan mens. Två dagar efter jag tog ut den blödde det väldigt kraftigt i fyra dagar ca. Sedan kom en liten mellan blödning när jag skulle haft mens. Men jag fick ändå ägglossning två veckor efter uttag av spiral.
Svar på tråden Planerar syskon i höst, tagit ut hormonspiral