• DenLillaSjöjungfrun

Vad tycker ni om namnet Veronica?

Vad tycker ni om namnet Veronica?

Hur skulle ni reagera om någon ni känner döpte sin dotter till Veronica?
    Jag skulle inte vilja att hon kallades för Vera eller något annat smeknamn. Tror ni de flesta skulle kalla henne för Veronica eller förkorta det?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Veronica?
  • Fontana

Veronica är väl ett vackert namn. Cornelis Vreeswijk har skrivit en underbar låt om just Veronica.

Nu tror jag förstås säkert att hon skulle kallas för Vera, eller ännu värre: Verro.

• flygrl

Tycker Veronica e ett fint namn.
    Vet däremot inte om det går komma undan smeknamn som "Vera" och "Verra".

• Milleman

Namnet Veronica blir garanterat smeknamn på. Vickan, vero, Vera, icka osv

• Pentra

Oönskade eller fula smeknamn behöver inte uppstå. Min sambos fadderbarn heter Veronika och hon kallas bara vid sitt förnamn. Det slall respekteras och bör räcka med att föräldrar och barnet själv är tydliga med att inga andra namn än tilltalsnamnet accepteras. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Mika86

Gillar namnet. Hade en kompis i högstadiet som hette det, kallades vonka

• DenLillaSjöjungfrun
    Fontana skrev 2016-03-13 12:59:46 följande:

och här är hon, Cornelis Veronica:

Tack! Det var en intressant låt, har inte hört den förr :)
  • annieh897

Jag hade nog inte tänkt nåt särskilt. Möjligtvis att det är ett lite mer ovanligt namn bland bebisar idag, vet flera Veronica födda i slutet av 80-talet och början av 90-talet. De Veronica jag träffat på har kallats för Virre.

• viljaa

Fint! Men blir nog smeknamn. Själv heter jag Victoria som är liknande, och har x antal smeknamn.

• fluu
    Pentra skrev 2016-03-13 12:26:03 följande:
    Oönskade eller fula smeknamn behöver inte uppstå. Min sambos fadderbarn heter Veronika och hon kallas bara vid sitt förnamn. Det slall respekteras och bör räcka med att föräldrar och barnet själv är tydliga med att inga andra namn än tilltalsnamnet accepteras. ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Nu kan ju barn och föräldrar tycka olika om den saken....
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Nå, kunde inte rösta. Namnet är inte fult på något vis. Det är ett bra och klassiskt namn, MEN jag avskyr det. Vet inte riktigt varför. Får bara rysningar av det, det låter elakt på något vis.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Veronica?