• Anonym (Jobbsökande)

Lön biträdande verksamhetschef?

Hej! Vad kan en biträdande verksamhetschef inom omvårdnad tänkas kunna få i lön? Någon som har koll?

• Svar på tråden Lön biträdande verksamhetschef?
  • Anonym (HR i kommun)

Beror helt på hur stor verksamheten är och vilket ansvar som ligger på biträdande. Jag har sett biträdande verksamhetschefer på enskilda boenden med bara 15-20 äldre, och så finns det ju de som kallas biträdande verksamhetschef och som är det över en hel social/äldreomsorgsförvaltning med både boenden, hemtjänst, dagverksamhet m.m i hela kommunen.

• Anonym (Jobbsökande)

Jag är själv osäker på om det är samma som enhetschef. Vad jag förstått är kanske verksamhetschef mer motsvarande enhetschef, och biträdande är snäppet lägre, kanske motsvarande samordnare plus lite mer. Privat företag, ett enskilt boende.

• FrökenCarlsson
    Anonym (Jobbsökande) skrev 2016-03-13 18:38:32 följande:

Jag är själv osäker på om det är samma som enhetschef. Vad jag förstått är kanske verksamhetschef mer motsvarande enhetschef, och biträdande är snäppet lägre, kanske motsvarande samordnare plus lite mer. Privat företag, ett enskilt boende.

Hopplöst att svara på när man inte vet exakt. MEN jag jobbar som verksamhetschef (samma som enhetschef, bara en annan benämning), biträdande låter för mig som att du jobbar i chefens ställe?
    Jag jobbar oxå som chef över boenden, har 33.000/månad.
  • Anonym (Jobbsökande)
    FrökenCarlsson skrev 2016-03-13 18:52:57 följande:
    Hopplöst att svara på när man inte vet exakt. MEN jag jobbar som verksamhetschef (samma som enhetschef, bara en annan benämning), biträdande låter för mig som att du jobbar i chefens ställe?
    Jag jobbar oxå som chef över boenden, har 33.000/månad.
    Biträdande är väl mer att bistå verksamhetschefen. Assistera hen men ändå ha ett ansvar, om än att verksamhetschefen har ett övergripande helhetsansvar. 
    33 låter i min värld lågt för att var enhetschef/verksamhetschef. Eller känner du att den är rättvis utefter din arbetsbörda? Jag hade tyckt att 33 var för lågt för att vara biträdande verksamhetschef, det är i princip den lönen som jag kan få i en icke-chefsposition. Men jag bor i Stockholm, det kanske ser olika ut i landet. Nyexade får i nyläget på socialtjänst osv runt 31 i Stockholmsområdet.
  • FrökenCarlsson
    Anonym (Jobbsökande) skrev 2016-03-13 20:22:32 följande:
    Biträdande är väl mer att bistå verksamhetschefen. Assistera hen men ändå ha ett ansvar, om än att verksamhetschefen har ett övergripande helhetsansvar. 
    33 låter i min värld lågt för att var enhetschef/verksamhetschef. Eller känner du att den är rättvis utefter din arbetsbörda? Jag hade tyckt att 33 var för lågt för att vara biträdande verksamhetschef, det är i princip den lönen som jag kan få i en icke-chefsposition. Men jag bor i Stockholm, det kanske ser olika ut i landet. Nyexade får i nyläget på socialtjänst osv runt 31 i Stockholmsområdet.
    Jag bor inte i Sthlm, så ja d är stor skillnad. Samt mitt första jobb efter examen.. Självklart hade jag gärna haft högre lön (o tänker att alla inom vården hade varit värda det), men enligt det löneläget som råder i min kommun är jag ändå nöjd.
  • Anonym (Hej)

Jag är verksamhetschef och har 42.000 kr. Så några tusen under det? Vad tänker du själv är rimligt, ts?

• Anonym (Jobbsökande)
    Anonym (Hej) skrev 2016-03-13 20:32:19 följande:

Jag är verksamhetschef och har 42.000 kr. Så några tusen under det? Vad tänker du själv är rimligt, ts?

Tack för svar! Beroende på erfarenhet mellan 35-40 för biträdande tänker jag är rimligt. 35 känns lite lågt men 40 känns för högt,speciellt om en inte har ledarerfarenhet utan är grön. Så svårt att veta var en ska lägga sig!
  • Anonym (Jobbsökande)
    FrökenCarlsson skrev 2016-03-13 20:27:26 följande:

Jag bor inte i Sthlm, så ja d är stor skillnad. Samt mitt första jobb efter examen.. Självklart hade jag gärna haft högre lön (o tänker att alla inom vården hade varit värda det), men enligt det löneläget som råder i min kommun är jag ändå nöjd.

Lönerna har ju stigit rätt mycket senaste tiden. Och stor skillnad beroende på vart en är i landet såklart. Kul att höra att en nyexad kan få chefsjobb. Bådar gott :) grattis till dig! Och tack för sitt svar!
  • FrökenCarlsson
    Anonym (Hej) skrev 2016-03-13 20:32:19 följande:

Nyfiken här.. Verksamhetschef hos er? Vad är det? Samma som enhetschef? Märker att "titlarna" många ggr är olika för samma jobb, o samma för olika jobb. Blir så missvisande!
  • Anonym (Hej)
    FrökenCarlsson skrev 2016-03-13 21:56:30 följande:

Nyfiken här.. Verksamhetschef hos er? Vad är det? Samma som enhetschef? Märker att "titlarna" många ggr är olika för samma jobb, o samma för olika jobb. Blir så missvisande!

Ja, motsvarar chefsledet enhetschef. Arbetat som chef i ca fyra år, har en relevant examen.
  • Anonym (A)

Jag jobbar som sjuksköterska i kommunen. Min chef som också är sjuksköterska tjänar 37 000 och hennes biträdande tjänar 32 000. Väldigt dåliga löner för det ansvaret de har tycker jag. Nu jobbar jag inte i en storstad så lönerna är säkert högre där. Så det beror nog på vart du bor TS hur mycket du kan ge i löneanspråk. Du kanske kan kontakta den fackliga förtroendevalda och höra vad lönespannet ligger på ungefär?

• Hemliganonym

Arbetar i stockholm som biträdande verksamhetschef inom hemtjänst med en lön på 29 000:-

Svar på tråden Lön biträdande verksamhetschef?