• elize37

Köpte en Rolex...

Jag har alltid varit intresserad av klockor och redan i gymnasiet sparade jag ihop pengar från sommarjobb för att kunna köpa en begagnad Rolex Submariner i studentpresent. Har fortsatt mitt intresse med att köpa klockor som jag sålt vidare med någon tusenlapp plus vid varje affär.

Jag och min sambo har gemensam ekonomi men väldigt olika inkomst där jag tjänar mer än dubbelt så mycket som henne.

I fredags har hon gått och köpt en Lady Datejust i butik som kostar mer än tre månadslöner för henne. Hon kan inte förstå hur jag kan bli så upprörd "bara för att hon också vill unna sig något fint". Vi har bråkat hela helgen och jag har insett att vi inte kan fortsätta ha gemensam ekonomi om hon inte kan förstå hur man hanterar pengar.

Mina klockor är dyra men inga dåliga affärer, hennes klocka tappade över 50% av värdet när hon gick ut ur butiken. Hur är det möjligt att inte se den uppenbara skillnaden i ett genomtänkt intresse och att "unna sig något" för 80 tusen?

• Svar på tråden Köpte en Rolex...
  • Anonym (Knösus)

Här är ett fantastiskt bra skäl till att dela upp er ekonomi. Uppenbarligen är det ekonomiska tänket inte det du föll för.
    Om du fortfarande vill ha ett gemensamt hushåll så lägg upp en bra och rättvis struktur/budget.
    Har själv upplevt hur mitt konto för avkastning helt plötsligt var länsat för att min sambo ville unna sig "något".

• Anonym (????)

Jag är ingen höginkomsttagare och det skulle aldrig falla mig in att köpa en så dyr klocka med pengar jag själv inte har tjänat in. Gemensam ekonomi eller inte,sådana beslut tar man tillsammans. Herregud,80 tusen kanske kanske jag kan spara ihop under ett år! Nä,det var väldigt omoget.

• Carambolan

Antar att hon sveptes med av att du ofta köper dyra klockor, utan att inse att det ligger mycket jobb och affärsintresse bakom för din del. Har hon verkligen förstått att du inte bara "unnar dig" en ny dyr klocka varje år (ur er gemensamma ekonomi)?

• flygrl
    elize37 skrev 2016-03-13 19:54:08 följande:

Jag har alltid varit intresserad av klockor och redan i gymnasiet sparade jag ihop pengar från sommarjobb för att kunna köpa en begagnad Rolex Submariner i studentpresent. Har fortsatt mitt intresse med att köpa klockor som jag sålt vidare med någon tusenlapp plus vid varje affär.

Jag och min sambo har gemensam ekonomi men väldigt olika inkomst där jag tjänar mer än dubbelt så mycket som henne.

I fredags har hon gått och köpt en Lady Datejust i butik som kostar mer än tre månadslöner för henne. Hon kan inte förstå hur jag kan bli så upprörd "bara för att hon också vill unna sig något fint". Vi har bråkat hela helgen och jag har insett att vi inte kan fortsätta ha gemensam ekonomi om hon inte kan förstå hur man hanterar pengar.

Mina klockor är dyra men inga dåliga affärer, hennes klocka tappade över 50% av värdet när hon gick ut ur butiken. Hur är det möjligt att inte se den uppenbara skillnaden i ett genomtänkt intresse och att "unna sig något" för 80 tusen?

Menar du att du handlar med vintage klockor och att det stadigt går med vinst? Eller?
  • elize37
    Carambolan skrev 2016-03-13 20:48:33 följande:

Antar att hon sveptes med av att du ofta köper dyra klockor, utan att inse att det ligger mycket jobb och affärsintresse bakom för din del. Har hon verkligen förstått att du inte bara "unnar dig" en ny dyr klocka varje år (ur er gemensamma ekonomi)?

Menar du att det skulle försvara hennes idioti?
  • Carambolan
    elize37 skrev 2016-03-13 21:05:19 följande:

Menar du att det skulle försvara hennes idioti?

Inte försvara, men kanske förklara. För det låter som nåt som kom som en fullkomlig överaskning för dig?
  • Rödtjärnens Anna

Är det alltså helt okej att du tar pengar ur er gemensamma budget och köper en dyr klocka bara för att du tjänar bättre och hon får köpa klockor på "Ur & Penn" för att hon inteCobra vad viklockor som en investering och tjänar mindre?

Jag har både tjänat mycket mindre och mycket mer än mina partners som jag har haft gemensam ekonomi med. Min regel är att en dyr investering talar man om innan den genomförs och om den inte är helt galen så är det inte fel att säja ja till en sådan.

Ex: min partner har vintage-bilar som hobby. Jag gillar handarbete. Min hobby kostar några tusen per år, hans flera tiotals tusen. Jag gör ingen större skillnad på våra hobbys conta vad vi drar in till hushållet.

• Rödtjärnens Anna

Nu har en Cobra smugit sig in i texten....

Ska stå... "Ur & Penn"för att hon inte ser klockor som en investering....

Smart phone??. nä jag tror inte det.

• Anonym (???)

så klockan kostade 80.000? du säger att den kostar mer än 3 månadslöner för henne, vilket gör att hon tjänar ungefär 20-25.000 i månaden. och du tjänar mer än dubbelt så mycket vilket alltså borde bli mer än 50.000 i månaden????

haha vilken dröm du lever i. då borde det inte svida så mycket i plånkan;)..

• Anonym (Tjej)
    Anonym (???) skrev 2016-03-14 09:02:09 följande:

så klockan kostade 80.000? du säger att den kostar mer än 3 månadslöner för henne, vilket gör att hon tjänar ungefär 20-25.000 i månaden. och du tjänar mer än dubbelt så mycket vilket alltså borde bli mer än 50.000 i månaden????

Jag är 30 år och tjänar 41tkr/mån på ett mån-fre jobb. Men om någon tog 80.000kr från mitt konto skulle jag inte tycka det var ok.
  • Anonym (V)
    elize37 skrev 2016-03-13 19:54:08 följande:

Jag skulle inte ha gemensam ekonomi med någon som beter sig som din sambo.
  • Physalis

Jag tycker ätt själva saken hon tog pengarna för är oväsentlig. Hon tog 80 kkr utan att ens nämna det för dig. Riktigt illa skulle jag vilja säga.

Om du nu själv har för vana att köpa dyra saker utan att prata med henne, så får du skylla dig själv lite när hon gör samma sak och det blir fel pga missförstånd, om hon missat biten där du säljer och tjänar pengar.

Annars bör du vara rätt orolig ifall hon kan handla för såna summor utan att ens nämna det, än mindre diskutera saken med dig när ni har gemensamma pengar.

• Anonym (Inga fantasisummor)

Detta är inga fantasisummor. Brutto tjänar jag och min man 30000+52000kr. Inte kan man gå och spontanshoppa så dyrt för det.
  • Anonym (Tjej)

För övrigt är det här exakt samma tråd som alltid hamnar i sandlådan då den är totalt påhitt.

Gäsp.

• Anonym (Rationell)

Som andra nämnt är du helt ute och cyklar. Jag är 31 och tjänar 68.000 brutto. Min fru ligger på ca 50.000. 

Bara för att du är fattig betyder inte det att andra inte kan tjäna pengar ;)
  • ElizabethDevoe

Jag är 19 min pojkvän 20. Jag ligger på 30k, han på 90k. Dock bor vi inte i Sverige längre men aldrig att vi skulle köpa en rolex eller så utan att diskutera köpet först

Svar på tråden Köpte en Rolex...