• BeatriceS

vill veta hur en utredning fungear.

Hejsan!

Nu har jag och min sambo fått beskedet att vi är ställda i kö för att få utreda varför det inte vill funger för oss. Vi har försökt i 13 månader och det är ju normalt och det kan ta lite längre tid för andra men vi har ju tagit tag i detta. Jag undrar då hur detta går till då jag är så förväntansfull och nyfiken. Så är det någon som gjort en utredning som vill förklara lite

• Svar på tråden vill veta hur en utredning fungear.
  • Cyanea

Tråkigt att det tar tid för er, men skönt att ni ska få hjälp :) 

För oss gick det till ungefär så här: 
    Vi var på möte på kliniken med läkare som ställde en del frågor. Vi hade möjlighet att fråga det vi undrade över. Efter det gjordes vaginalt ultraljud på mig för att kolla äggstockar och livmoder. Både jag och maken fick ta ett gäng blodprover, vi vägdes och mättes. 

Vid senare tillfälle fick maken lämna in spermaprov. Han lämnade in två gånger då provet avvek från det normala (det är spermierna som är problemet för oss, visade utredningen så småningom) medan jag fick komma in upprepade tillfällen under en cykel och ta blodprover för att mäta hormonhalten. Jag fick dessutom komma in och göra ett så kallat kontrastultraljud (även kallat spolning av äggledare) för att se så det var fri passage i äggledarna. 

När allt detta var klart vägde de ihop resultaten och kom med diagnos och vidare handlingsplan. Sen beror ju allt på vad man har för problem. I vårt fall var det direkt vidare till IVF utan annan behandling. 

Hoppas att det svarade på dina frågor :) I annat fall eller om du undrar något annat är det bara att du frågar :) 

Stort lycka till! 

• MyDestiny

Det såg likadant ut för oss, i samma ordning. Samma undersökningar och prover.

Svar på tråden vill veta hur en utredning fungear.