Anonym (man) skrev 2016-03-15 17:06:45 följande:
Tar hand om mina barn. De går i skolan/dagis emellanåt men inte alls lika mycket som när jag hade jobb. Jag läser läxor och hemmabildar dem när jag har dem.
Blev uppsagt pga bristande budget, nerdragningar från en 10årig arbetsplats.
Söker emellanåt nya arbeten men allt mindre ju mer tiden går, bor på en större ort där det inte finns många nya arbeten och de som ligger ute på arbetsförmedlingen är för det mesta redan tillsatta, eller totalt oseriösa. Det står att arbetsförmedlingen har si och så många jobb, vilket inte stämmer med verkligheten. Ibland annonseras jobb med 0 betalt "vi annonserar jobb men du får ingen lön", ibland rör det sig om tjänster som är på 7,5 % haha. Det räknas som ett jobb. 7,5 % hade inte ens täckt dagpendlingen.
Självfallet vet jag precis som alla andra som inte är helt efterblivna att det är kontakter som är vägen till jobb. Det där flosket som ligger ute på arbetsförmedlingens hemsida är trams. Men alla mina kontakter är kontaktade och konsulterade utan resultat.
Tidigare försökte ag hitta inom mitt yrke men släppte snart tanken och sökt utanför mitt yrke ganska brett. Frågan uppkommer ibland "ska jag byta karriärval", ja men det är väl inget som säger att jag skulle lyckas bättre som något äldre nyexad inom något annat. Hade någon sagt. "okej du får ett jobb på minst 20 år bara du utbildar dig till detta, det är ett bra jobb du får helt okej betalt 35-40 i månaden" och som sagt trygg anställning hade jag nappat direkt. Men att bara likt en drömmare hoppa börja om på ny karriärsstege med CSN med ovisst utfall finns inte på min karta. Så har man inte råd att hitta på väldigt mycket heller. 11k ut som ska räcka till hyra, mat och alla andra utgifter. Så det blir mest promenader. 11k ut idag är inte mycket när ett kilo bleka-platiga-tomater går loss för 45 kr kg i billigaste affär. Akassan borde ligga på 15k ut minst idagens inflationsklimat.
Medborgarlön borde det heta istället för akassa. Den skulle vara kopplad till moral istället för utskick av värdelösa ansökningar till arbetsgivare som filtrerar ansökningarna i spammfiltret. Moral så som: obligatorisk blodgivning, obligatorisk källsortering, obligatorisk icke-nedskräpning, obligatorisk icke-kriminell livsstil.
Off topic
Det finns utbildningar med garanterat jobb och trygg anställning. Jag utbildade mig till sfi-lärare och valde bort journaliststudierna som jag egentligen ville göra, inte för att jag älskar det utan pga att jag aldrig behöver gå arbetslös nu.
Utbilda dig till lärare eller sjuksköterska och du är garanterad jobb med trygg anställning. Sen lönen, den får man ju förhandla sig till eller/och söka jobb i stora städer där det är höga löner.
Måste man som arbetssökande verkligen vänta sig en lön på 35-40 000 från början? Istället tar man väl de jobb man kan och arbetar sig uppåt, oavsett tidigare utbildning. Huvudsaken man har ett jobb menar jag.