• Nak3d

Arbetssökande vad gör ni på dagarna?

Hej!

Vad sysselsätter ni som har varit arbetssökande under en längre period er med på dagarna? Kan ni göra alla aktiviteter ni vill eller blir ni begränsade av ekonomin eller annat? Vad önskar ni att ni skulle kunna göra? Tappar man en känsla av delaktighet när man står utanför arbete?

Diskutera fritt! Sitter med en undersökning där jag också gärna skulle vilja komma i kontakt med arbetssökande för att diskutera livssituationen som arbetssökande jämfört med att ha ett arbete. Skriv gärna här eller ta kontakt i meddelande.

Mvh
    Niklas Lindqvist

• Svar på tråden Arbetssökande vad gör ni på dagarna?
  • Anonym (Ingenting)

Gör ingenting om dagarna.

Kollar jobb och skickar eventuellt några ansökningar.

Bäddar sängen, plockar hemma och lagar middag.

Har inte råd att hitta på något direkt heller så jag sitter enbart hemma ensam.

• Aleister

Hej Niklas

varför kallar du dig naken?? Och vad får du ut av att sitta med denna undersökning?

MVH

• Nak3d

Hej!

Mitt "Naken" alias är något som jag använt sedan länge på internet så fortsätter med det här också även om det kan ses som något suspekt.. :)

Tanken med undersökningen är att tydliggöra arbetssökandes situation främst gällande hur den dagliga strukturen ser ut (vilka aktiviteter man utför om dagarna) och om det går att utföra aktiviteter som är meningsfulla för en själv som person. Kan också förtydliga att undersökningen är anonym och är en del av en examensuppsats som skrivs på arbetsterapeutprogrammet. 

Vår förhoppning är att med hjälp av berättelser från arbetssökande kunna identifiera likheter och skillnader som gör det möjligt att kunna erbjuda bättre insatser framöver.

/Niklas

• Aleister

Hej Niklas

du glömde bort att berätta vad du får ut av undersökningen?

Mvh

• Nak3d

Ursäkta om jag varit otydlig kring vad det är vi vill få ut av undersökningen.

För det första vill jag säga att jag inte har som avsikt att detta ska vara en tråd som enbart handlar om ett behov av deltagare till en studie. Jag hoppas att arbetssökande själva kan ge sin berättelse och kanske även tipsa andra om vad man kan sysselsätta sig med på dagarna.

Det sekundära i tråden är att vi efterfrågar om det finns någon som skulle vilja delta och svara på frågor kring sin situation som arbetslös. Detta är givetvis frivilligt och det vi vill få ut av själva undersökningen är berättelser av arbetssökandes upplevelser av sin situation. Syftet känner jag att jag presenterade redan i mitt förra inlägg.

Hoppas att diskussionen här nu kan fortsätta i det syfte som det först och främst var avsett för. Övriga frågor om undersökningen kan tas via meddelande. :)

Mvh
    Niklas

• cesare

Hej Niklas

Vet du ens själv varför du gör undersökningen?

Först var det din undersökning, nu är det er undersökning

Identifierandet av Vilka likheter och skillnader kommer leda till exempel vilka insatser från din sida?

• Nak3d

Hej och tack för ditt svar. Ja vi är två stycken studenter som genomför undersökningen. Insatser kommer vi inte själva göra. Resultatet från undersökningen kommer ligga till grund för en beskrivning om hur situationen ser ut idag med en diskussion om vad som skulle kunna vara tänkbara insatser framöver.
    Hör gärna av dig i PM om du är intresserad av att delta så berättar vi mer :)

Mvh
    Niklas

• Anonym (Jobbsökande)

På morgonen kör jag barnen till skolan sen åker jag hem igen och fixar till mig, kollar av vilka jobb jag ska söka under dagen och åker iväg på inbokade intervjuer samt ser till att skicka iväg minst en ny ansökan per dag.

På eftermiddagen hämtar jag barnen i skolan lite tidigare än när jag har jobb och ägnar eftermiddagen åt matlagning, lek och läxor.

Jag lever inte så mycket annorlunda nu än när jag jobbar och har själv valt att avsluta min förra anställning eftersom chefen hade uppenbara problem med mänskligheten i all allmänhet. (Han var en äkta skitstövel på ren svenska.)

Jag hoppas att jag har nytt jobb innan sommaren. Fast det beror nog på hur kräsen jag är.

• Anonym (bättre)

Vore det inte bättre om du var ärlig och frågade den växande lavinskaran av människor som kommer hit med löften om ett paradis utan i stort sett någon motprestation.

Typ.

Hur känns det att komma till ett främmande land efter att betalat smugglarna hela er familjs tillgångar bara för att få veta att:

1. Det var inget paradis!
    2. Du kommer nog aldrig få komma på en anställningsintervju.
    3. Allt du kommer att få göra är gå på meningslösa kurser som inte betyder ett dugg i verkligheten.
    4. Den största majoriteten vill inte att du är här men kommer aldrig att säga det.
    5. Du kommer med största sannolikhet aldrig få ett riktigt jobb - någonsin.

• Anonym (Vikarie och jobbsökande)

Sover bort halva dagen, kollar jobb och lägenheter på alla orter i hela sverige, går med vovven, sover, äter, sover, tv. Ungefär så. Inget roligt alls. 20 årig tjej

• Glammig
    Så himla trist. Jag hade oxå det tråkigt när jag var yngre o arbetssökande. Nu är jag student och 25 år.

Det borde finnas saker att göra på dagtid som är gratis,och som gör att man känner att man är en del av ett sammanhang och inte bara låter dagarna gå vilket man gör när man är arbetslös och inte har något att göra.

Att gå till bibblan kan vara bra och kul. Man kommer iväg på förmiddagen och kan sitta där i en skön fåtölj och läsa tidningar, magasin eller låna böcker eller film. Många människor spenderar många timmar på bibblan varje dag. Ex pensionärer, mammalediga, arbetslösa, studenter mm. Vem vet om du kanske stöter på någon du börjar prata med eller som vet ngn som behöver personal? Ibland sitter där lappar på tavlor med jobberbjudande etc.

Istället för att slösa onödiga pengar på att köpa fika där man du ta med en termos med din favoritdryck, en god smörgås och så har du det i en liten mjuk kylväska...

Gå även ut till butiker o presentera dig i ex butiker mm.

Lycka till och hoppas ni snart får jobb! Annars börja plugga! Kommer ni inte in pga ofullständiga betyg så sök ngt på Komvux och då får man även CSN-bidrag.
  • Anonym (anonym)

Majoriteten av de som varit arbetslösa länge är på aktiviteter hela dagarna så deras dagar ser ut precis som vilken heltidsarbetande som helst: Stiger upp någonstans mellan kl 6-8 för att pendla 60 minuter till anordnare där dagen tillbringas på en kontorsstol framför en dator, avbrott för lunch och någon fika rast, därefter åker man hem och är hemma kl 17. 00, nästa dag händer precis samma sak och så går veckor månader och år för den som är för gammal och inte i tillräckligt fysisk form för att klara fysiska arbeten som timmar inom vården, PA, McDonalds eller hushållsnära tjänster.

• Anonym (man)

Tar hand om mina barn. De går i skolan/dagis emellanåt men inte alls lika mycket som när jag hade jobb. Jag läser läxor och hemmabildar dem när jag har dem.

Blev uppsagt pga bristande budget, nerdragningar från en 10årig arbetsplats.

Söker emellanåt nya arbeten men allt mindre ju mer tiden går, bor på en större ort där det inte finns många nya arbeten och de som ligger ute på arbetsförmedlingen är för det mesta redan tillsatta, eller totalt oseriösa. Det står att arbetsförmedlingen har si och så många jobb, vilket inte stämmer med verkligheten. Ibland annonseras jobb med 0 betalt "vi annonserar jobb men du får ingen lön", ibland rör det sig om tjänster som är på 7,5 % haha. Det räknas som ett jobb. 7,5 % hade inte ens täckt dagpendlingen.

Självfallet vet jag precis som alla andra som inte är helt efterblivna att det är kontakter som är vägen till jobb. Det där flosket som ligger ute på arbetsförmedlingens hemsida är trams. Men alla mina kontakter är kontaktade och konsulterade utan resultat.

Tidigare försökte ag hitta inom mitt yrke men släppte snart tanken och sökt utanför mitt yrke ganska brett. Frågan uppkommer ibland "ska jag byta karriärval", ja men det är väl inget som säger att jag skulle lyckas bättre som något äldre nyexad inom något annat. Hade någon sagt. "okej du får ett jobb på minst 20 år bara du utbildar dig till detta, det är ett bra jobb du får helt okej betalt 35-40 i månaden" och som sagt trygg anställning hade jag nappat direkt. Men att bara likt en drömmare hoppa börja om på ny karriärsstege med CSN med ovisst utfall finns inte på min karta. Så har man inte råd att hitta på väldigt mycket heller. 11k ut som ska räcka till hyra, mat och alla andra utgifter. Så det blir mest promenader. 11k ut idag är inte mycket när ett kilo bleka-platiga-tomater går loss för 45 kr kg i billigaste affär. Akassan borde ligga på 15k ut minst idagens inflationsklimat.
    Medborgarlön borde det heta istället för akassa. Den skulle vara kopplad till moral istället för utskick av värdelösa ansökningar till arbetsgivare som filtrerar ansökningarna i spammfiltret. Moral så som: obligatorisk blodgivning, obligatorisk källsortering, obligatorisk icke-nedskräpning, obligatorisk icke-kriminell livsstil.

• Anonym (ansvarsfull)
    Nak3d skrev 2016-03-14 10:17:40 följande:

Hej!

Vad sysselsätter ni som har varit arbetssökande under en längre period er med på dagarna? Kan ni göra alla aktiviteter ni vill eller blir ni begränsade av ekonomin eller annat? Vad önskar ni att ni skulle kunna göra? Tappar man en känsla av delaktighet när man står utanför arbete?

Diskutera fritt! Sitter med en undersökning där jag också gärna skulle vilja komma i kontakt med arbetssökande för att diskutera livssituationen som arbetssökande jämfört med att ha ett arbete. Skriv gärna här eller ta kontakt i meddelande.

Mvh
    Niklas Lindqvist

Jag söker jobb. Tänka sig.
  • Anonym (Hupp!)

När jag var arbetslös så gick mitt barn i förskolan 20 timmar i veckan. Då brukade jag passa på att gå på möten på arbetsförmedlingen, söka jobb, handla, städa, diska, tvätta, träna, umgås med familj och vänner m.m. När mitt barn var hemma (efter 14.00 mån-tors och varje fre) var vi till öppna förskolan, träffa vänner, hängde i lekparken, va iväg på olika aktiviteter som gympa, simhall, lekland och sånt.

• Isabellisen
    Anonym (man) skrev 2016-03-15 17:06:45 följande:

Tar hand om mina barn. De går i skolan/dagis emellanåt men inte alls lika mycket som när jag hade jobb. Jag läser läxor och hemmabildar dem när jag har dem.

Blev uppsagt pga bristande budget, nerdragningar från en 10årig arbetsplats.

Söker emellanåt nya arbeten men allt mindre ju mer tiden går, bor på en större ort där det inte finns många nya arbeten och de som ligger ute på arbetsförmedlingen är för det mesta redan tillsatta, eller totalt oseriösa. Det står att arbetsförmedlingen har si och så många jobb, vilket inte stämmer med verkligheten. Ibland annonseras jobb med 0 betalt "vi annonserar jobb men du får ingen lön", ibland rör det sig om tjänster som är på 7,5 % haha. Det räknas som ett jobb. 7,5 % hade inte ens täckt dagpendlingen.

Självfallet vet jag precis som alla andra som inte är helt efterblivna att det är kontakter som är vägen till jobb. Det där flosket som ligger ute på arbetsförmedlingens hemsida är trams. Men alla mina kontakter är kontaktade och konsulterade utan resultat.

Tidigare försökte ag hitta inom mitt yrke men släppte snart tanken och sökt utanför mitt yrke ganska brett. Frågan uppkommer ibland "ska jag byta karriärval", ja men det är väl inget som säger att jag skulle lyckas bättre som något äldre nyexad inom något annat. Hade någon sagt. "okej du får ett jobb på minst 20 år bara du utbildar dig till detta, det är ett bra jobb du får helt okej betalt 35-40 i månaden" och som sagt trygg anställning hade jag nappat direkt. Men att bara likt en drömmare hoppa börja om på ny karriärsstege med CSN med ovisst utfall finns inte på min karta. Så har man inte råd att hitta på väldigt mycket heller. 11k ut som ska räcka till hyra, mat och alla andra utgifter. Så det blir mest promenader. 11k ut idag är inte mycket när ett kilo bleka-platiga-tomater går loss för 45 kr kg i billigaste affär. Akassan borde ligga på 15k ut minst idagens inflationsklimat.

Medborgarlön borde det heta istället för akassa. Den skulle vara kopplad till moral istället för utskick av värdelösa ansökningar till arbetsgivare som filtrerar ansökningarna i spammfiltret. Moral så som: obligatorisk blodgivning, obligatorisk källsortering, obligatorisk icke-nedskräpning, obligatorisk icke-kriminell livsstil.

Off topic

Det finns utbildningar med garanterat jobb och trygg anställning. Jag utbildade mig till sfi-lärare och valde bort journaliststudierna som jag egentligen ville göra, inte för att jag älskar det utan pga att jag aldrig behöver gå arbetslös nu.

Utbilda dig till lärare eller sjuksköterska och du är garanterad jobb med trygg anställning. Sen lönen, den får man ju förhandla sig till eller/och söka jobb i stora städer där det är höga löner.

Måste man som arbetssökande verkligen vänta sig en lön på 35-40 000 från början? Istället tar man väl de jobb man kan och arbetar sig uppåt, oavsett tidigare utbildning. Huvudsaken man har ett jobb menar jag.
  • Anonym (jaaa)

Tror de som har familj har ganska fullt upp om de ska söka jobb också. Barnfria kan nog också sysselsätta sig utan problem

Medborgarlön vore verkligen något i dagens samhälle där den så kallade välfärden gör fler och fler sjuka. Alla är inte stöpta för ett ekorrhjul utan medborgarlön vore bättre för många istället för a-kassa, sjukskrivningar mm mm. Villa länder har medvorgarlön??

Svar på tråden Arbetssökande vad gör ni på dagarna?