Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Amanda nielssen

Hjälp! Ont efter abort

Gjorde en medecinsk abort i onsdags förra veckan. Fick då riktigt kraftiga smärtor men som sedan släppte när jag väl började blöda. Vaknade upp fredag morgon att jag fick exakt lika ont och värken höll i sig i flera timmar . Nu får jag sån kraftig värk varje dag . Kan knappt stå upp så ont de gör. Av barnmorskan fick jag endast informationen om att de skulle göra ont efter man fört upp dem 4 tabletterna i slidan. Därför gör detta mig extremt orolig. Någon som vet?

• Svar på tråden Hjälp! Ont efter abort
  • eessica

Hej!

Jag gjorde en medisinsk abort i fredag och har haft samma typ av smärtor som du beskriver, jag åkte in till gynekologiskamottagningen i dag så dom fick göra en ny undersökning och nya smärtstillande tabletter. Ta kontakt med läkare så dom kan hjälpa dig man behöver all hjälp man kan få för smärtorna är inte att leka med?

• tussan

Hej,jag gjorde en medicinsk abort förut...låg då inlagd på lasarettet o fick åka hem..va då lite öm bara. Efter några dagar fick jag väldigt väldigt ont o åkte in..enligt gyn undersökningen hade rester kvar av fostret:/ allt hade ej kommit ut o ja hsde såå ont...så dom sövde ner mej o gjorde en skrapning..de gick fort o smidigt..

Så mitt tips e boka tid för gyn undersök o be dom kolla.....har du massa ont kan du ha rester kvar då behöver du bli nedsövd skrapad..inte bra o ha rester kvar från en medicinsk abort man kan få jätten ont o andra besvär :/

• eessica

Hej!
    Nær du gjorde abort hur visste du att allt var færdigt med blødningen?
    Jag har nu blødigt en stund och nu kommer det bara som en vit tjock hinna med vældigt lite blod i. hadde du något liknande??

• tussan

Jag låg inlagd på sjukan en hel dag när ja gjorde min medicinska abort så de va dom som sa åt mig när allt va klart...sen fick ja åka hem,fick en kraftig blödning med e stor klump som kom ut o då sa dom att allt kommit ut o så...jag va så hög på morfin pga av smärtan så mins inte exakt va dom sa haha:( men de va vanligt o små blöda efteråt....men sen fick ja ont efter några dagar väldigt ont..ringde akuten o fick komma in akut...de visade sig då att allt inte hade kommit ut o mina smärtor berodde på att kroppen försökte stöta ut de som fanns kvar men de gick gickinte o ja palla inte göra en till medicinsk abort o ligga där o vänta tills allt kommit ut ordentligt :( så dom sövde ner mig o sög ut de sista elr man ska säga.....mins när ja vakna upp att all smärta va borta:) så ring gyn o boka tid o be dom kolla dig så du inte har rester kvar:(

• tussan

Fick du aborten hemma?? Då kanske de kan va svårt o veta om allt kommit ut o så:/ när ja låg på sjukan o gjorde min medicinska abort så kom de en sköterska o kollade allt som kommit ut o sa att de va klart typ...men tydligen inte för fick åka in akut efter en vecka o bli nedsövd o skrapad för allt inte hade kommit ut :(

• eessica

Jag fick gøra det hemma och jag gjorde det på fredag och søndagen fick jag åka in før jag hade så høga smærtor och dom kollade jag hade en dal kvar att få ut och fick vanliga værktabletter av dom. Jag har gjort mitt i norge eftersom jag bor hær nu och man får ingen hjælp. min efterkoll som jag ska ha ræknar dom med minst en månad efter. så jag hopppas på att allt har snart kommit ut annars får jag gå i en månad med det i mig. Det ær helt førfærligt gør fortfarande ont efter en vecka, jag har høga smærtor i magen på eftermiddagarna/ kvællen och jag bløder fortfarande mycket. Jag vet iallafall att jag aldrig gør om detta før det var førfærligt att gøra det hemma. Man kænner sig så hjælpløs. Och hade jag gått 4 dagar efter till undersøkningen så hade det blitt en skrapning och det får man bara gøra efter man gått øver 9+1 hær i norge:( Hermskt

• tussan

Men herrggu:o såna där smärtor ska man inte ha efter en abort:o allt har säkert inte kommit ut ordentligt...att dom inte kan gö en gyn undersökning för o kolla???? Du kan ju behöva bli nedsövd o skrapad :( Kolla upp ditt hb/järn värde så du inte får blod/järn brist...de fick ja efter min abort så ett tips e köp nå järn tabletter på apoteket...

• eessica

tack så mycket.
    Det ær hemskt hur dom hanterar abort i norge, det blir som en långsam tortyr.
    Dom ville inte att jag skulle ha en efterkoll men jag tvingade dem att jag skulle få en så nu måste jag vænta till den 10maj før koll. Men det ær mycket bættre har hållt på i 1-2 veckor ca:)

Svar på tråden Hjälp! Ont efter abort