Är min 14 månaders "normal". Gör jag fel?
Hej.
Behöver lite bekräftelse eller tips på hur jag kan agera istället.
Min 14 månaders son är i stort sett omöjlig att vara ute och gå med eller ha ute om han inte sitta i vagnen.
Han går alltid åt motsatta hållet än vi visar/säger. Total vägrar hålla hand om vi tex ska över en väg eller ska leda bort från nåns trädgård eller liknande.
Vi måste alltid gå till inhägnad tex förskole lekplats eller skol gård. Han bara går och går och går i sin egna värld och kollar inte efter oss eller lyssnar när vi ropar/ber han komma/titta. Allt är så mycket roligare än mamma och pappa.
Får han inte gå dit han vill eller måste hålla hand eller liknande så kan han bli rå förbannad. Spänner sig som en stel båge eller kastar sig på backen och SKA dit han vill.
Jag ser varje dag mammor och pappor med lugna 1-2 åringar som går så fint brevid/håller hand.
Hur vi agerar när han blir sån är att jag sätter mig framför han och förklarar att du måste hålla handen när vi går över vägen eller nej hjärtat du går inte gå in på dem trädgården osv.
Gör vi rätt som bara söker oss till inhägnat så han kan gå runt och utforska utan att behöva avbryta pga vägar osv. Eller borde vi hålla oss på torget eller gator osv och träna mer på hålla hand och följa med mamma och pappa ?