• Anonym (Frågvis)

Hur länge innan måste man fixa nytt pass?

Hur länge får man resa in i Sverige på sitt (svenska) pass innan det går ut? Om det går ut 1 oktober t ex när får man resa hem från utlandet som senast då?

Sen undrar jag också varför passen bara håller i 5 år när nästan alla andra länder kör 10 år på vuxna?

• Svar på tråden Hur länge innan måste man fixa nytt pass?
  • Fjäril kär

Passet måste vara giltigt i minst 6 månader vid utresan. Brukar stå angivet i resehandlingar eller när du bokar resa.

Passen inom EU är 5 år.

• Anonym (MH)

Om du reser inom Schengen kan du resa så länge passet är giltigt.

Om du reser utanför Schengen beror det på vad de länderna har för krav på giltighet. Kan vara allt från 3 månader till 9 månader. 
    De flesta har 6 månader.

Kolla med deras ambassader, står oftast på deras hemsida!

• Anonym (Frågvis)
    Fjäril kär skrev 2016-03-14 14:20:04 följande:
    Passet måste vara giltigt i minst 6 månader vid utresan. Brukar stå angivet i resehandlingar eller när du bokar resa.
    Passen inom EU är 5 år.
    Så man borde alltid förnya sitt pass ett halvår innan det går ut? Vad dåligt, då gäller ens pass ju bara i 4 1/2 år egentligen. Vilka dumma regler.
    Anonym (MH) skrev 2016-03-14 14:25:21 följande:
    Om du reser inom Schengen kan du resa så länge passet är giltigt.

Om du reser utanför Schengen beror det på vad de länderna har för krav på giltighet. Kan vara allt från 3 månader till 9 månader. 
    De flesta har 6 månader.

Kolla med deras ambassader, står oftast på deras hemsida!
    Men är det Sverige som har krav när man kommer hem att passet är mer än 6 månader från utgång eller menar du att det andra landet har kravet?

• Anonym (Frågvis)

När jag ändå är i farten så undrar jag vad man behöver ta med sig för ett nytt? Behövs personbevis om man har ett giltigt pass t ex?

• Duckan

Vi reser till Dubai varje år och där är det stenhårt att passet ska vara giltigt 6 mån och tillfälligt pass godtas ej. Det är alltså Dubai som kräver 6 mån giltighet.
    För att göra nytt pass behöver du bara ha med dig ditt gamla pass.

• Anonym (MH)

Sverige har inte de kravet utan det är landet dit du ska åka som har det.

Det enda du behöver ta med för att göra ett pass är giltigt svensk legitimation och kort för betalning.
    Allt annat görs på plats som foto, namnteckning, fingeravtryck...

Det kostar 350 kr för pass och tar max 5 arbetsdagar att få det nya.

• Anonym (Frågvis)
    Duckan skrev 2016-03-14 14:33:12 följande:
    Vi reser till Dubai varje år och där är det stenhårt att passet ska vara giltigt 6 mån och tillfälligt pass godtas ej. Det är alltså Dubai som kräver 6 mån giltighet.
    För att göra nytt pass behöver du bara ha med dig ditt gamla pass.
    Ok. Men om vi utgår bara från Sverige nu så undrar jag vad Sverige kräver när man reser in i landet igen?
  • fjanten
    Anonym (Frågvis) skrev 2016-03-14 14:34:09 följande:

Ok. Men om vi utgår bara från Sverige nu så undrar jag vad Sverige kräver när man reser in i landet igen?

Ett giltigt pass
  • Anonym (Frågvis)
    fjanten skrev 2016-03-14 14:42:25 följande:
    Ett giltigt pass
    Så man kan resa in i Sverige på utgångsdatumet om det så vore?
  • fjanten
    Anonym (Frågvis) skrev 2016-03-14 14:45:09 följande:

Så man kan resa in i Sverige på utgångsdatumet om det så vore?

Ja. Och det gäller andra schengen länder med. Ska du resa någon annastans så är det det landets regler som gäller.
  • Aniiee
    Anonym (Frågvis) skrev 2016-03-14 14:34:09 följande:
    Tre månader gammalt. Eller inget alls. Har du ett giltigt (upp till tre månader gammalt) id-kort eller körkort så kommer du in i Sverige om du är svensk medborgare.

Du kommer till och med in i Sverige helt utan id-handlingar. Det som händer om du är svensk medborgare och har en svensk adress så kan de:

- Ringa en anhörig som kan identifiera dig
    - Ringa ev chef på arbetsplats för att identifiera dig
    - Få poliseskort till din bostad, där de identifierar dig, även om du inte har id-handling hemma heller (då avgör de på saker som - har du nycklar, känner grannarna igen dig, verkar du höra hemma i bostaden, osv)

Dock riskerar man ju att inte komma på plan mm om man inte har ett giltigt pass/annan id-handling.
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
Svar på tråden Hur länge innan måste man fixa nytt pass?