• Hanakana

Hur gör man med glass, juicer och grönsaker utomlands???

Vågar man ge en 1-åring glass utomlands? Jag förstår att paketerad glass
    (t.ex glasspinnar) är bättre än mjukglass från apparat. Sedan undrar jag
    med t.ex juicer som har stått framme i tillbringare (på t.ex frukostbufféer).
    Och hur är det med råa grönsaker, sallad och liknande? De är väl sköljda i
    bara nåt "inhemskt" kranvatten. Vi hade tänkt att åka till antingen Azorerna
    eller till Teneriffa eller Gran Canaria nu i höst. Men nästa år tänkte vi åka
    till Thailand (då är vår bebis ca 1,5 år), det är väl ännu värre där med alla
    bakterier???

• Svar på tråden Hur gör man med glass, juicer och grönsaker utomlands???
  • roha

Hur det e dät ni ska åka vet jag inte, men när vi skulle till Turkiet sa sdom till oss
    att det va ingen fara att äta t.ex råa grönsaker o så, men att vi däremot inte skulle äta nån glass. Varför vet jag faktiskt inte...
    Men du kan väl prata me resebyrån? dom borde väl veta? Eller så kan dom kanske skicka er till nån som vet?
    lycka till

• Baarroo

puffar lite!
    har också hört att de inte ska äta glass....men min dotter är i och för sig 2 år...så då kanske det inte spelar lika stor roll, eller? hon måste ju få lite glass när det är så varmt!=)

• anna7506

Man kan faktiskt även bli sjuk av att äta färska grönsaker, beroende på hur de har hanterats innan de ges ut till gästen. Efter en vecka charter med all inclusive kom jag hem och skulle återgå till mina studier inom restaurang. Eftersom jag studerade till kock och hade praktiska övningar i kök så var det obligatroiskt att lämna avföringsprov, som senare visade att jag var smittad med salomnella. Jag var aldrig dålig under tiden jag var smittad, så har jag inte varit tvungen att testa mig så har jag inget vetat. Salmonella är en smitta som man kan få av bla. grönsaker, majonäs m.m

• a1b2

Mitt förslag är att äta och dricka det.

• hejlis

Brukar själv undvika mjukglass/kulglass utomlands, men som du skrev: Äter fabrikspaketerad glass. Juice dricker jag om det är utan is. Ser också till att ej äta skalen på frukt/grönsaker, alt. tvätta jättenoga. Skulle göra likadant till min dotter om hon var med utomlands. Vare sig det var gran canaria eller längre bort.

• Peppe72

Vi var på Mallorca när Moa var lite drygt 1 år. Det går att äta allt som du själv äter. Vill du inte själv ta en mjukglass så ska inte barnet heller göra det. Nu är ju faktiskt Spanien ett lika väl utvecklat land som Sverige, så det är ingen fara. Annars får Ni väl gå till Caprabo eller Mercadona och köpa juice på flaska och pinnglass. Ett tips är att köpa vattenmelon och vindruvor och ge barnet, då får barnet i sig mycket vätska.

• Peppe72

Anna 7506: Jag har fått salmonella på mitt förra jobb som kock i Sverige. Man måste inte åka utomlands för att bli smittad

• Hanakana

Tack för tips och råd! Man ska nog följa sitt eget hjärta och göra det som man
    tycker är bäst för barnet (och sig själv). Jag skulle iallafall aldrig ta några
    onödiga risker när det gäller min dotter, även om man kanske verkar lite
    väl ängslig. Men, hellre det än nån otäck magsjuka!

• mattispadd

den paketerade glassen är ju samma som vi ha r typ Gb fast det heter något annt och ingen fara att äta

• Lilja07

Vi äter inget som är sköljd i deras vatten - ingen is i läsken, ingen mjukglass.
    Vi har klarat oss ganska bra från att bli dåliga alla gånger. Tänk på att tvätta händerna innan ni äter - men lufttorka dom! Det sa reseledarna till oss när vi var i Marocko iaf.

• mimi72

Min son fick salmonella i Tunisien, ändà hyrde vi lägenhet o lagade mat själva. Ibland àt vi ute, har ingen aning om var han fick det ifràn!
    Det tog làng tid innan vi fick utrett vad det var förnànting, o blev behandlade. Läkaren sa att den slaget av salmonella gàr över av sej själv i normala fall, men han var ju bara ett àr sà han behövde antiboitika.

Misstänker man nànting när man kommer hem fàr man väl gà till doktorn o hoppas pà att bli tagen pà allvar. Det märks för dom fàr massor av diaree!

• Carolinejosefine

Hej, jag fick Campolobacter(en bakterie som finns i ej riktigt tillagad kyckling) av kyckling när jag var på mallis. (Buffé)Låg på sjukhus när jag kom hem med dropp.

Undvik buffér
    Majonäs
    Tvätta av frukt, eller skala
    köp Algida glass (gb)
    Sunkiga restauranger.
    Kolla att allt är genomstekt

Då klarar ni er nog långt.

Bon voyage

• Hanakana

Tack igen för alla tips och råd!!!

Svar på tråden Hur gör man med glass, juicer och grönsaker utomlands???