• Anonym (Jobbigt)

Förskräcklig klåda under kvällar, nätter och tidiga morgnar.

Jag är nygravid och har fått ett enda symptom, nämligen en förskräcklig klåda under sena kvällar, nätter och tidiga morgnar. Klådan är över så gott som hela kroppen, men värst över handryggar, i hårbotten, på smalbenen och längs med sidorna (magen), under brösten och på ryggen. Det känns som små stickningar. 

Jag har tidigare i mitt liv drabbats av samma sak när jag inte varit gravid, men vet inte vad det har berott på då. Vad kan det här vara? 

Jag har hört om hepatos, gravidklådan, men den drabbar ju inte en så här tidigt som i vecka 5. Eller? 

Nån annan som varit med om detta? 

• Svar på tråden Förskräcklig klåda under kvällar, nätter och tidiga morgnar.
  • Anonym (Jobbigt)

Ingen?

• Duckan

Min svägis fick nåt liknande, men det kom nog också senare i graviditeten. Hon led nåt fruktansvärt i alla fall.

• Anonym (.)

Jag hade också klåda men mer kring v 10-20. Det som hjälpte bäst var Miniderm kräm från Apoteket.

• Anonym (Jobbigt)
    Anonym (.) skrev 2016-03-15 09:30:40 följande:

Jag hade också klåda men mer kring v 10-20. Det som hjälpte bäst var Miniderm kräm från Apoteket.

Varför får man klåda? Jag läste nåt om att den klåda man får senare (om det inte är hepatos som beror på levervärdena) kan orsakas av att huden tänjs ut. Men det är ju alldeles för tidigt för det nu i mitt fall när magen är alldeles platt.
  • Anonym (annat...?)

Om det bara är på natten och du har utslag kanske det är skabb eller vägglöss?

• Anonym (j)

Jag fick en jävla klåda i röven när jag var gravid. Det försvann direkt efter aborten.

• Anonym (Jobbigt)
    Anonym (annat...?) skrev 2016-03-15 13:39:48 följande:

Om det bara är på natten och du har utslag kanske det är skabb eller vägglöss?

Jag har börjat få det även dagtid nu... :/
  • Anonym (.)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2016-03-15 09:59:27 följande:
    Varför får man klåda? Jag läste nåt om att den klåda man får senare (om det inte är hepatos som beror på levervärdena) kan orsakas av att huden tänjs ut. Men det är ju alldeles för tidigt för det nu i mitt fall när magen är alldeles platt.

Kanske att hormonerna gör huden torr?
  • Anonym (samma!)

Samma problem!! Började vecka 12 på sidorna av magen, sen smalbenen som jag nu kliat sönder. Senaste är att det börjat på ryggen, värst i svanken. Syns nästan ingenting, men senaste veckan har jag fått lite torra fläckar som jag kan känna med handen .

Jag är övertygad om gravidklåda eftersom jag inte haft eksem sedan jag var typ 10 år, men på vårdcentralen tyckte dom det var atopiskt eksem likförbaskat. Jag tror ändå på gravidklåda.

Mitt blir också värre på natten, morgonen och särskilt när jag står i duschen. Då håller jag på att riva sönder kroppen känns det som!!

• Pepe

Det finns något som kallas PUPPP, som jag hade när jag var gravid med min son (tydligen vanligare att få detta med en pojke i magen; det har något med hormonerna att göra). Men fråga din barnmorska nästa gång du är på bvc! Jag fick klådstillande medicin. P.S OM du kan; sov på dagen, när det kliar minst.

• Anonym (Jobbigt)
    Pepe skrev 2016-03-15 17:09:57 följande:

Det finns något som kallas PUPPP, som jag hade när jag var gravid med min son (tydligen vanligare att få detta med en pojke i magen; det har något med hormonerna att göra). Men fråga din barnmorska nästa gång du är på bvc! Jag fick klådstillande medicin. P.S OM du kan; sov på dagen, när det kliar minst.

Ok, tack så mkt! Ska kolla upp detta.
  • Anonym (Jobbigt)
    Pepe skrev 2016-03-15 17:09:57 följande:

Kaggar dock inga utslag, hade du det?
  • Pepe

Jag minns inte riktigt om jag hade utslag, minns bara en väldigt jobbig klåda? Jag hade dessa besvär när jag väntade min son för 7 år sedan, men när jag väntade en dotter (2 år sedan) hade jag ingen PUPPP, så det var skönt!

Svar på tråden Förskräcklig klåda under kvällar, nätter och tidiga morgnar.