• Anonym (Anna-Sara)

Gyncancer, hur upptäcktes den?

Undrar eftersom jag har konstant värk i hela underlivet som kraftig mensvärk, värk i ländrygg och höfterna samt har blodiga flytningar (rosa, röda, bruna) och ibland rent blod lite titt som tätt. Trodde först att det var ÄL-blödningar (aldrig haft förut), men de kommer inte bara då utan även efter toalettbesök, samlag och bara sådär ändå. Det är inte så att det rinner och jag behöver bara använda trosskydd ibland.

Aldrig haft några könssjukdomar el dyl och är inte heller gravid, sambo sedan många år. Gjorde cellprov utan anmärkning för ett år sedan. Känns lite läskigt, men gynekologen som jag sökte hos tog inga prover eller så, hon lyssnade bara med ett halvt öra och sa att om cellprovet inte visat något då så är det ingen fara nu. Men det här känns inte bra, jag känner ju att något är fel, är 38 år och känner min kropp...

Har fått gyntid först om tre och en halv v, var tydligen knökullt innan och det är svårt att få tider där jag bor då det inte finns så mycket att välja mellan. Vill inte gå tillbaka till kvinnan jag var hos sist.

Hur upptäcktes det hos er eller hos någon ni känner/kände? Vad hade ni/de för symtom? Mycket tacksam för svar då jag börjar nojja upp mig ordentligt nu...Börjar få tankar om att det är kört nu och att mina barn ska bli moderslösa, så snälla ni, jag behöver era svar! 
  • Svar på tråden Gyncancer, hur upptäcktes den?
  • Anonym (Tilda)

En av mina bästa väninnor drabbades av äggstockscancer när hon var 31 år och hade då symptom som:
    - smärtor i nederdelen av magen
    - urinerade ofta
    - mensrubbning

Hon gick då till gyn som avfärdade henne med att hon hade PCO, men jag sa då åt henne att söka på nytt hon fick då göra vissa prov som visade på cancer. Hon opererades kort därpå och blev av med en bit av tarmen, äggstockar, livmoder och möjligen mkt mer jag inte minns nu.

• mamaleona

Krävs nog ultraljud för att se om det är på äggstockarna, sedan då provbitar. Tycker du skall gå privat o kolla dig.

• mamaleona

Krävs nog ultraljud för att se om det är på äggstockarna, sedan då provbitar. Tycker du skall gå privat o kolla dig.

• Anonym (Anna-Sara)

Ingen mer?

• Anonym (Kolla)

Jag har/har haft livmoderhalscancer med ungefär samma symptom. Vill ändå börja med att säga att om de inte såg med blotta ögat, eller på cellprov för ett år sedan, så är det minimal risk. Vill ändå be dig kolla detta hos en bra gyn! Jag har förstått, efter min cancerresa, att ca 20% inte upptäcks på screeningen med cellprov. Detta för att barnmorskor kan vara slarviga. Jag hade även en mkt aggressiv typ av cancer som växte snabbt, mellan två provomgångar, alltså tre år. Behandlingen lyckades, men jag friskförklaras först om 5 år, eftersom det är risk för återfall. Vet hur det känns med dödsångest. Men som sagt, om dina symptom beror på livmoderhalscancer borde nästan tumören kunna ses av gynekologen vid undersökning. Blödningar osv får man rätt sent. Det kan vara andra orsaker, högst troligt!

• Anonym (Anna-Sara)

Tack för ditt svar Kolla, jag hoppas verkligen att du blir helt bra och slipper återfall i framtiden. Hade du täta urinträngningar eller problem med magen?

• Anonym (Kolla)
    Anonym (Anna-Sara) skrev 2016-03-16 01:22:37 följande:

Tack för ditt svar Kolla, jag hoppas verkligen att du blir helt bra och slipper återfall i framtiden. Hade du täta urinträngningar eller problem med magen?

Urinträngningar ja, men magen tror jag inte att jag kände av. Har du fått någon tid för kontroll? Bor du i Stockholm?
  • Anonym (Anna-Sara)

Nej, tyvärr så bor jag rätt så långt från Stockholm

• Anonym (Kolla)

Ok. Jag hoppas att det finns någon bra gyn som tar dig på allvar. Fast mest hoppas jag att det inte är något alls såklart.

• Anonym (Anna-Sara)

Ja, det hoppas jag med! Är så rädd för att de ska missa något när de väl kollar. Har ställt mig på en återbudslista också så jag kanske kan få komma tidigare

• Haskel

Nu måste det ju inte vara cancer, för att man har problem med underlivet. Oroa dig inte för det.
    Men, hursomhelst är ju något knas med dig. Sök vidare efter tid hon gynekolog. Se till att de hittar vad som är felet, och inte bara söka efter cancer.

• Anonym (Anna-Sara)

Tack, för alla svar! Nu har jag varit dit och jag hade två cystor som är rätt så stora. Kommer att behöva opereras. 

• Anonym (Kolla)

Men är det ofarliga cystor då, inga cancertumörer? Hoppas op går bra och att du känner dig lugnare nu när du vet.

• Anonym (Samma)

Ts hur gick det ? var det cancer ? Har samma symptom men inga blödningar... men har en konstig svullen mage speciellt på vänster sida! Har alltid mensvärk som strålar till knäna och kissar ofta. Är bara 26 år imorgon ska jag till gyn.

Svar på tråden Gyncancer, hur upptäcktes den?