• biomedbonus

vad menas med ÄL.och andra funderingar till er som vet

Hej
    Jag vet att äl betyder ägglossning. men så mycket mer vet jag inte ...gud vad pinsamtHemlis
    jag vet att det tillhör allmänbildningen , men jag har aldrig tänt på sånt..åter till ämnet!

Jag vill + jag vill veta hur stor är risket att bli med barn om man inte ha Äl.

min mens är precis slut , min barnmorska sa att det var 80% mer hans att få en flicka om man hade sex 18 före mens ?Kan det stämma ?
    Förövrigt vill jag bara ha friska barnGlad
    vet att detta inlägget blev rörigt men  jag lyssnar på alla tips och aller fakta så ös på om ni har lustKyss
    BMB :biomamma med bonusbarn
  • Svar på tråden vad menas med ÄL.och andra funderingar till er som vet
  • Uskus

Du blir ju gravid under 2 dagar av ägglossningen aldrig annars. Däremot kan spermierna leva kvar några dar och vänta tills ägget kommer. De brukar säga att tjejspermierna är segare och uthålligare än killspermierna. Så vill man ha en tjej så ska man ha sex någon vecka innan äl och en kille precis på äl dagarna. Precis innan mens så blir det ingen bebis alls då mensen sköljer ut spermierna. Är ju ingen expert men det är vad jag hört....

• biomedbonus

och tack för ditt svar

Men nu är min mens slut kommer min äl att vara om 2 veckor?
    Föritiden sa man ju att det finna inga säkra perioder, så det stämmer allså inte.

• biomedbonus

EvaLinnea tack !

BMB
  • Uskus

Har man full koll på när man har äl (inte många som har det) så kan man ha säkra perioder. P datorn funkar ju så att man kissar på stickor en (eller mer) månad och så räknar den ut när man kan ha sex. Eftre äl så kan man inte bli gravid men före vet man ju inte hur länge spermierna klarar sig. Har klarat mig på säkra perioder flera år. Alla har ju inte regelbundna cykler, annars kan man ju anteckna när man brukar ha äl för att få koll på hur det brukar se ut. Äl kan man känna att man har eller ta tempen (får lite högre temp under äl) eller kissa på äl stickor från apoteket.

• biomedbonus
    EN FRÅGA OM SPIRAL!

Jag har haft spiral sen 03 , den togs ut i fredags.
    Men jag har alltid haft förblödningar innan mensen , ja typ 12 dagar innan kan det komma  blodinga flytningar så håller det på fram till mensen .........

någon som haft samma erfarenhet ?
    För jag är rädd att det håller på så utan spiral oxå.
    Gynekologen sa till mig att jag blödde lite innan just för att jag hade spiral och för att jag hade sex just då så blev det mera blödning på grund av att min sambo är rätt storGenerad
    (kanske skulle hålla ming i känsliga rummet.....)

men om jag fortsätter att blöda lite innan mensen , nu när jag inte har spiral det måste ju vara ett dåligt tecken?
    BMB generad till max
  • Uskus

Ja har aldrig haft spiral...sorry. Lägg in en ny tråd med det som rubrik kanske nån nappar.

• biomedbonus

mja det kanske du har rätt i uskus

Svar på tråden vad menas med ÄL.och andra funderingar till er som vet