• Jajnjn

Grundlärare 1-3 eller 4-6

Hej alla lärare och studerande som rubriken lyder så är jag lite fundersam om jag ska läsa grundlärare 1-3 eller 4-6.

Varför valde just de den inriktning som du gjorde och vad är den största skillnaden? Finns de andra perspektiv jag bör väga in i mitt val?

• Svar på tråden Grundlärare 1-3 eller 4-6
  • Jajnjn

Man får hemkt gärna berätta lite om vardagen i ditt arbete, ha tidigare varit insnöad på att läsa 4-6, men ha börjat funderat på om 1-3 kanske inte är bättre, lite jobbigt med nu när antagningen har öppnat och beslutet måste fattas

Ingen som kan hjälpa mig Förvånad

• Anonym (emma)

Jag tänker söka in på högskola/universitet, jag vill läsa grundlärarprogrammet med inriktning mot grundskolans 1 - 3 sedan tror jag att förskoleklass även ligger i samma program. Anledningen till att jag vill söka detta är att jag gillar att lära ut och se när barn och ungdomar lär sig nya saker.

• Jajnjn
    Anonym (emma) skrev 2016-03-18 20:26:14 följande:

Jag tänker söka in på högskola/universitet, jag vill läsa grundlärarprogrammet med inriktning mot grundskolans 1 - 3 sedan tror jag att förskoleklass även ligger i samma program. Anledningen till att jag vill söka detta är att jag gillar att lära ut och se när barn och ungdomar lär sig nya saker.

vart ska du söka in Emma? Ska du även göra HP nu i april? Vad ligger snittet på där du ska söka? Vad blir ditt andra alternativ?
  • En glad tjej

Jag läser till lärare 4-6 och känner att jag valt helt rätt åldersgrupp. Var inne på f-3 innan men fick sedan möjligheten att arbeta på en skola i klasserna f-3. Det var inte alls som jag tänkt mig, de mindre barnen kan så lite att det är mycket att lära dem (inte bara det att de flesta inte kan skriva, man måste lära dem det sociala spelet också, räcka upp handen, sitta ner, lära sig stå i kö mm).
    Jag har haft min första VFU (verksamhetsförlagda utbildning) i en femteklass och jag älskade det. Barn på mellanstadiet är roliga, villiga att lära och smarta. Det blir många intressanta diskussioner på lektionerna.
    Mitt heta tips är 4-6, att vara mellanstadielärare kommer ge mig otroligt mycket.

Svar på tråden Grundlärare 1-3 eller 4-6