• Anderssonaandersson

Pannor och kastruller - vad är bäst

Hej,

Jag har en fundering kring materialet på pannor och kastruller. Jag har försökt googla mig fram men hittar inget bra svar.

Jag har alltid hört att det är bäst att laga mat i pannor av gjutjärn, men jag tycker dels att de är så tunga men också relativt svåra att rengöra och underhålla. Vet någon vilket material som är bäst att använda förutom gjutjärn? Jag tänker både på hälsan (med andra ord inte teflon) samt att den ska fungera bra för matlagningen.

Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Pannor och kastruller - vad är bäst
  • Carambolan

Det finns stekpannor som kallas för "lättviktsgjutjärn". De är gjorda av vanligt järn men gjutna på ett annat sätt så att de kan göras riktigt tunna. Det får inte riktigt lika bra stekegenskaper som riktiga gjutjärnspannor, men bra nog tycker jag i alla fall som inte heller orkar med tunga stekpannor :) Sådana har jag två stycken som jag använder mycket till vardags. De är från obh nordica tror jag.

Kastruller kan man ju köra rostfritt stål till det mesta.

• Carambolan

Och svårt att rengöra är det absolut inte. Skölj i hett vatten efter användning bara. Är det nåt som klibbat fast så kokar jag upp vatten i stekpannan och sen skrubbar av med diskborste. Olja in med vanlig matolja då och då.

Svar på tråden Pannor och kastruller - vad är bäst