• TrollLona

9 veckorsbebis som bara gnäller

Har en 9 veckors bebis som aldrig verkar nöjd. Ör helt slut och känner mig totalt misslyckad som mamma. Känd som alla andra får bebisr som light och jollrar och är glada för det mesta äter sover nöjt. Men min bebis sover inte och är sällan nöjd, vad jag än gör.

Från dag 1 har hon varit en sån bebis som inte vill ligga själv. Vill bli buren och helst sova på mammas bröst, försöker man lägga ner henne vaknar hon snabbt.

Sen har hon en orolig mage och runt vecka 5-7 hade vi kulmen med gallskrik hela kvällarna. Slutade med mjölk och bytte till vattenlösliga d-droppar. Äter även minifom och Sempers magdroppar.

Nu, även om magen blivit bättre, är hon väldigt orolig och sover dåligt. Har börjat sova sämre på nätterna och vill inte somna om efter att hon har ätit. Pp dagen känns det som att hon bara gnäller och hon vill bli buren hela idén. Korta korta stunder jan hon ligga i babygymmet och leka men tröttnar fort.

Jag tror att mycket beror på att hon är för trött för att orka vara glad men ändå vägrar hon sova. Går långabarnvagnspeonenader bara för att hon ska sovs mer än 5min.

Helammar och har märkt att hon vill äta längre och längre stunder.

Har så mycket tankar i huvudet. Sover hon för lite? Är hon hungrig jämt? Ammar jag för sällan? För ofta? Är det något fel på hennes mage (mer än kolik)?? O.s.v

Hade ställt in mig på att det skulle bli jobbigt med en liten men hade väll trott att vi skulle ha lite trevligs stunder oxå. Just nu känns det som vi bara kämpar.

Nån som känner igen sig?

Ledsen mamma

• Svar på tråden 9 veckorsbebis som bara gnäller
  • SandraP81

Kan du liggamma? Prova liggamma henne på dagen i sängen så kanske hon somnar. Ligg bredvid och vila (jag brukar kolla på film på min mobil eller sova) eller smyg därifrån. Om du ger flaska så prova ge flaska i sängen och ligg nära. Och det blir lättare så småningom! 

Jag har t ex inte tillräckligt med mjölk så jag ger tillägg efter jag har ammat. Hade jag inte erbjudit tillägg hade jag haft en betydligt gringare bebis hemma. Han blir övertrött ofta och då gör jag det som funkar för tillfället för att få honom att somna. Bär i sele, går med vagn, ger flaska, ammar, liggammar osv. Har flera barn sen tidigare så känner mig lugnad av tanken att det snart går över!

• Anonym (Reflux)

Låter som att hon lider av reflux eller tyst reflux. Känner igen det så väl. Låt dem inte avvisa dig på BVC bara utan se till att barnet utreds på sjukhus/barnklinik. Det finns mediciner! Det blir antingen som en massa kräkningar eller som halsbränna. Därför vill hon vara upprätt. När hon ligger ner så rinner frätande magsaft upp i strupen genom en otät/omogen magmun. Det gör ont. I värsta fall får hon frätskador (kan även bli andningsuppehåll, det fick mina). Att hon vill äta hela tiden är för att det lindrar, förstås. Om de inte vill ge dig en ordentlig utredning (man brukar testa mjölkproteinfritt ett tag tex, för ofta hänger sådan allergi ihop m reflux) så be att få testa att medicinera med Zantac. Det borde hjälpa rätt omgående i så fall. Lycka till och vänta inte med att söka hjälp!

• 879214

jag hade likadant typ eller iaf en skrikande bebis flera timmar VARJE kväll i 3 månader (dvs 12 veckor) men det går över, men jag var också heeelt slut o grät ofta särskilt på nätterna för de va så jobbigt.. håll ut!!! nu är min son 1 år 9 mån o sover hela nätter o jag lever som innan jag hade barn typ :)

• Jessa81

Hej!

Min kille på 2 år var likadan när han var liten - konstant missnöjd, vägrade dessutom åka vagn och bil, bara skrek och gnällde. Jag upplevde precis som du att alla andra hade fått så nöjda bebisar som verkade somna utan problem varsomhelst. Själv kunde jag sitta med min son vid bröstet en hel dag för det var endast där han var nöjd - halvsovandes, snuttandes. Så fort jag la ifrån mig honom så började gnället igen.

Vet att det inte hjälper men ibland kan det bara vara skönt att höra att man inte är ensam. Efter typ fem månader var han världens mest nöjda kille. Mina tips är: bärsele, samsovning så att du kanske får chans till lite sömn och att det kommer bli bättre!!!!

Lycka till!

• TrollLona

Hej

Tack för era svar. Kan vara konstigt att säga men det känns skönt att veta att man inte är ensam, att andra varit med om liknande. Rent logiskt så förstår jag att det kommer gå över men känslomässigt känns det oändligt.

Ska till BVC imorgon så hoppas att vågen åtminstone ska visa att hon gått upp i vikt. Behöver nått positivt, något som går som det ska.

Idag har hon varit vaken i orolig i princip hela dagen. Har inte velat sova alls och vill bara sitta vid tutten. Men inte ens där är hon helt nöjd.... börjar kännas tröstlöst.

• TheKlister1990

Hade liknande med min kille som är 3,5 månader idag, han har inte haft problem med magen dock. Däremot vill han inte sova själv och låg mest vid tutten första veckorna. Sover tättintill mig med tutten i munnen fortfarande ;) men vi sover hela nätter med små avbrott för amning. Tänker att det bara är och avvakta å se om han vill sova själv snart och på dagarna kan han ligga själv ganska länge (20min kanske) ibland nu så han blir självständigare varje dag!

• Anonym (A)

Jag känner igen mig precis i allt du skriver. Min är 9 veckor och är exakt likadan. Håller nästan på gå under av allt gnäll och vaggande. 

Hur gick det för er? Blev det lite bättre tillslut iaf.. 

Svar på tråden 9 veckorsbebis som bara gnäller