• Anonym (böcker)

Böcker för 0-3-åringar. Tips?

Har ni förslag på böcker som passar 0-3 åringar? Jag har googlat en del men vill ju höra föräldrars åsikter också.
    Ska bland annat köpa Barnens första bok. 

Sedan funderade jag lite på silvriga, vita, och gyllene barnkammarböckerna, och lilla barnkammarboken godnattvisor. Men det blir ju runt 800 kr för alla fyra så det känns lite nja.
    Någon som har alla dessa och kanske tycker att det är värt det/onödigt att köpa alla tre? Vill ju inte köpa något där mycket upprepas i alla fyra böcker, men det kanske det inte gör? Vad tycker ni om dessa böcker annars? 

Och återigen, har ni förslag på andra böcker som passar småbarn? 
    Finns ju även sådana söta böcker med t.ex frukter man kan lukta på, eller olika päls som man kan känna på osv.. har ni några tips på sådana?

• Svar på tråden Böcker för 0-3-åringar. Tips?
  • Alice i Underlandet

Stora böcker blir problem vid nattningar o det ska läsas en bok. Vi äger inga sådana..

Här tycker vi om lite Alfons, Ingrid-böckerna står högt i kurs. Knacka på är rolig

En sån bok med små ljudknappar var rolig upp till typ 1 år o 9 mån.

Böcker om traktorer..

Lagom med 5-7 meningar per uppslag tycker jag.. Annars ska det bläddras innan vi är klara.

Fast Alfons gick bra med mer text.

• Anonym (F)

Det är ju stor skillnad på vad som passar en1-åring och en 3-åring tycker jag. När vår son var riktigt liten hade vi mjuka böcker sen blev det pekböcker med hårda sidor. Finns ju massa olika, typ frukter, fordon, kläder men även med Astrid Lindgrenfigurer. När han var runt 1 år blev det många Max-böcker. Det finns flera olika och både med hårda sidor och papperssidor. Sen läste vi lite olika böcker om hunden Tippen och Halvan-böckerna. Nu är det Alfons Åberg som är favoriten och han fyller 3 år i sommar. Tänk på att det inte är nödvändigt att köpa en massa böcker, låna på biblioteket. Jättemysigt att gå dit med barnet och låta det plocka med några böcker själv.

• Anonym (Knacka på!)

Knacka på är ett måste (såg att tipset redan kommit). Den finns också som app, kan också rekommenderas!

Ibland finns silvriga barnkammarboken osv på rea, så att passa på då. Mina barn älskar svarta barnkammarboken, tidigt för en ettåring men vid 3 kanske några historier passar....vi har silvriga och gröna också, minns knappt att vi använt gröna, silvriga däremot innehåller klassiker, så att köp den!

• IsDimma

Böckerna om Max. Vem-böckerna är stora favoriter för mig som vuxen. Och böckerna om den vilda bebin.
    Det är dom böckerna jag som vuxen fortfarande har ett utbyte av och som barnen mer än gärna kommer med också.
    Barnen gillar också totte och emmaböckerna. Dom är jag som vuxen dock inte så förtjust i.

Mamma mu gillar mina tvååringar på jobbet men egentligen är dom lite för små för dom ännu.
    Alfons är storfavorit hos mina treåringar på jobbet (förskola). Men då behöver dom ha fyllt och passerat tre år för det mesta.

• Carambolan

Barnkammarböckerna räcker att ha en till att börja med och se om barnet gillar dem. Våra ungar har aldrig läst dem, men periodvis velat titta på illustrationerna till sånger de redan kan. Undantaget är väl om man är väldigt musikintresserad och vill ha tonvis med noter till populära barnvisor :) Själva barnkammarskivorna finns på spotify så där har vi ofta lyssnat och sjungit sångerna istället.

Några bokserier som var poppis här i den åldern:

Ingrid-böckerna

Vem-böckerna av Wirsén

Alla tre på förskolan Ärtan

Bu och Bä

Emma / Totte

• Carambolan

Men när du pratar om böcker att känna på så inser jag att det nog är bebis mer än småbarn... Lilla pussboken och Hej dino! gick på högvarv när yngsta sonen var runt ett år.

• GHopper

0-1 år ville mitt barn bara äta böcker. Vi hade en del små pekböcker i kartonage och de är ordentligt gnagda i hörnen och lästes inte så värst mycket.

1-2 år började barnet uppskattade böcker. Bäbis-böckerna var favoriter, det finns en serie med "Bäbis tittut", " Bäbis kan", "Bäbis dansar" med flera. Bu och bä uppskattades också.

2-3 år gick det bra med mycket text. Pettsson och Findus var stora favoriterna, de läste vi hela tiden. Mamma mu också, men det tröttnade vi föräldrar på väldigt fort. Vi läste också en del av Elsa Beskow och Jan Lööf i den åldern.

En bok som vi haft väldigt mycket glädje av under många år är en som heter "svenska barnvisor". Den har inbyggd musikspelare så även icke musikaliska föräldrar kan sjunga med i melodierna. Barnet fick den av farmor som bebis och vi sjunger regelbundet ur den än idag, 5 år senare. Finns flera böcker i samma serie nu tror jag, med ännu fler visor att välja på.

• Vestra

Vi har flera av barnkammarböckerna. Tycker att den silvriga är den som varit bäst. Funkat från 2 år och vi sjunger fortfarande i den för vår 5 åring. Cd-skivan spelas också.. Dom stora barnkammarböckerna har varit värda att köpa. Dom mindre, näe.. Den med ramsor gick inte hem alls. Likaså den med julsånger, allt finns i dom andra. 

Andra böcker.

Ja när dom är som allra minst är det ju pekböcker och div småljud.

Men sedan funkar Totte, Emma, knacka på + de andra, Petter och hans 4 getter. + alla sorters sångböcker. Detta har varit dom böckerna alla våra 3 har haft som favoriter. Sedan har dom haft lite olika favoriter också, men dessa har varit lika populära hos alla.

Alfons, Petsson osv kom inte fören efter 3 någon gång. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Lurvhasen

För de småttigheter: Bu och bä. Knacka på. Max vagn (underbar!). Stina Wirséns böcker (OJ! är mkt uppskattad här av alla i familjen. "Är masken snäll? Ja, kladdig och snäll.")

Bilderböcker med bilder från vardagen (äta, klä på sig, gunga mm) att prata om. Jag vet några som älskat Nalle av Janus Hertz.

Små böcker i kartonage (hårda blad) så att barnet kan "läsa" själv.

Till de lite större: Alfons, böcker av Jan Lööf, Thomas och Juja Wislander, Pija Lindembaum tex.

Men mitt råd är att låna på biblioteket (de har även pekböcker). Vad barnet är intresserad av skiftar så det är bra att byta.

• Lurvhasen

Vem-böckerna av Stina Wirsén måste jag också nämna. Fina böcker om viktiga, allvarliga saker. Tex att leka tillsammans. Att bråka och bli sams. Och om döden.

Svar på tråden Böcker för 0-3-åringar. Tips?