• tjejenA

Får jag åka utomlands

Hej! Det är så att jag har varit sjukskriven länge nu under graviditeten och har börjat fundera på att åka utomlands och när det isf blir av så har sjukskrivningen gått över till graviditetespenning. Så min fråga är om jag får åka utomlands med gott samvete?

• Svar på tråden Får jag åka utomlands
  • nnnnnnnn

Hur långt gången är du?
    VIll du/orkar du?
    Och gäller försäkringar om förlossningen startar utomlands?
    Hur ska du resa? Flyget har begränsningar... Och om du inte flyger - kan man inte hitta lika bra ställen inom landets gränser?

Många frågor!

• Iowhannah

Ska du flyga så brukar det framgå på flygbolagets hemsida hur långt du får flyga i vilken vecka.

Sen beror det ju på i vilken vecka du tänkte resa. Det är ju en stor skillnad på vecka 32 och vecka 38.

• Vegomamma

Beror på vad läkare bedömer som bra idé. Sen har olika flygbolag olika regler för hur långt in i graviditeten man får flyga. Inom Europa brukar det vara ganska fritt, t ex med Finnair till Helsingfors är det ok med intyg tom v 36. Med Emirstes till Dubai ska du alltid ha intyg. Men intyg är alltid bra att ha vid flygresa om man är gravid, oavsett flygbolag. Och meddela flygbolaget att du är gravid vid bokning, det underlättar mycket för personalen.

• nnnnnnnn

Några frågor till:
    Vart hade du tänkt resa? Vad kostar det? Är du beredd att lägga ut pengar nu, när du snart får en bebis som kommer innebära utgifter eller lägre inkomster?

Det är ju stor skillnad på att ta en dagstur till ett grannland eller åka några veckor på solsemester!

• syntharen

Tänk också på att dom flesta försäkringar inte gäller efter v 28, så om nåt händer i utlandet t.ex att förlossningen sätter i gång kommer du få stå för kostnaden själv vilket kan vara flera 100 000... Och även om flygbolagen godkänner att du flyger så gäller inte din försäkring om nåt händer i luften och flyget måste nödlanda.

• K med lilla E
    nnnnnnnn skrev 2016-03-16 09:30:16 följande:

Några frågor till:

Vart hade du tänkt resa? Vad kostar det? Är du beredd att lägga ut pengar nu, när du snart får en bebis som kommer innebära utgifter eller lägre inkomster?

Det är ju stor skillnad på att ta en dagstur till ett grannland eller åka några veckor på solsemester!

Hon kan förhoppningsvis själv avgöra om hon har råd att åka. Alla som väntar barn är inte fattiga vettu.
  • Nenne666
    nnnnnnnn skrev 2016-03-16 09:30:16 följande:

Några frågor till:

Hon är gravid och ska få barn, hon ÄR inget barn.
  • K med lilla E
    Nenne666 skrev 2016-03-16 10:53:23 följande:
    Hon är gravid och ska få barn, hon ÄR inget barn.
    Haha, huvudet på spiken Skrattande
  • hotis75

Klart du kan men som sagt ring ditt försäkringsbolag och kolla vad som gäller, sen får du kolla vad som gäller på flyget. Försäkringsbolag brukar dra gränsen vid vecka 28 medans flygbolag oftast drar gränsen vid 32-36 veckor.

Gör inte misstaget som en gjorde kanske läst om på fb för ett par månader sen hon kollade bara med flyget ner vad som gällde i Turkiet fick barnet för sig att nu var det dags. Kostade dom väldigt mycket 14.000 per dygn bara för barnet sen var det kostnader för mamman och sen tillkom boende för pappan. De fick samla in pengar från okända i sverige för ha råd. Då försäkringen inte täckte efter vecka 28.

Men säger försäkringsbolag och flygbolaget ok, åk och ha det så bra :)

• tjejenA

Hehe ni är roliga. Asså jag har fått tummen upp från barnmorska och flygbolaget. Kommer vara i v 32 och ja jag har tänkt på konsekvenser om det skulle hända nåt. Men samtidigt tror jag inte det ska vara nån fara. Jag menar mer om försäkringskassan skulle få reda på att man reser. Vill ju känna att jag inte gör nåt mot lagen :) ska till cypern föresten.

Svar på tråden Får jag åka utomlands