• adam87

vågar inte söka utbildning pga belastningsregistret

Hej, jag är en glad kille som funderar på att byta karriär och utbilda mig till tandsköterska men jag finns med i belastningsregistret för ett narkotikastraff och detta hände för 7 år sedan. Kommer det påverka mina möjligheter att få jobb efter utbildningen? 

Är det någon som vet om man måste visa upp belastningsregistret för att få jobba som tandsköterska? 

• Svar på tråden vågar inte söka utbildning pga belastningsregistret
  • Mälaröbo

Beställ ett belastningsregister på dig själv och kolla om det ens står med. Tror att bara våldsbrott står med om det varit lugnt i 5 år.

• flygrl

En jag känner hade dömts för olaga intrång när han va drygt 20 men det fanns inte med när han behövde utdrag ur belastningsregistret ca 15 år senare. Beror nog på vad man dömts för :/

• adam87

Jag beställde ett utdrag för ett år sen tror jag och då fanns jag med tror mitt sitter i 10 år. Men vad ska jag göra ? strunta i utbildningen eller gå utbildningen och hoppas att de inte kräver ett registerutdrag? 

• Mimmla

Jag tror inte att du behöver bifoga registerutdrag för att söka till tandsköterska. Är du ok nu, d.v.s. att du inte missbrukar så får väl detta räknas som en "ungdomsförseelse" och borde inte vara något som ligger dig till last resten av livet. Ring polisen anonymt och fråga hur länge denna typ av händelse hänger med.

Jag är sjuksköterska och det är långt ifrån alla verksamheter som kräver utdrag ur belastningsregistret när man söker jobb. Borde väl vara samma för tandsköterskor...

• adam87

Jag tänker främst om det är någon myndighet som behöver godkänna mig när jag är färdigutbildad eller om folktandvården har någon slags policy som kräver att det ska vara fläckfritt

någon som vet? 

Svar på tråden vågar inte söka utbildning pga belastningsregistret