• joni

chevreost?

Hej!

Åt en varm macka häromdagen med chevreost. Vet ej om chevreost (getost) är pastöriserad eller ej, någon som vet?) Osten skulle ju dock vara upphättad då det var en varm macka jag åt och då ska det ju ej vara någon fara. Men när jag fick den och ätit den började jag tänka att den kanske inte upphettats tillräckligt....Är lite neurotisk....

Någon som vet något om Chevreost?

JONI

• Svar på tråden chevreost?
  • Viv

Är du i Sverige är det högst, högst, högst troligt att chèvren var pastöriserad. Det brukar bara vara vissa specialostdiskar som har opastöriserad ost. Dessutom brukar det ju inte vara sån lyxost (opastöriserad!) man får på varma mackor. Sen var den ju faktsikt ugnskörd - så jag tycker du ska var lugn och t.o.m firtsätta äta chèvremackor - glad och go' mamma är viktigt. Neurotisk mamma = inte bra för bebben

• lata kocken Johanna

gratinerad chevre är inga problem

och det är mycket otroligt att den inte var pastöriserad

ett litet tips - står det inte Opastöriserad på mjölkprodukter så ÄR de pastöriserade allt enl svensk lagstiftning

• joni

Låter bra!

Tack för svaren. Nu kan jag mumsa fler chevreostmackor, i alla fall hemmagjorda då man har lite koll på osten!

Joni

• diskus

JA! Vad glad jag blev när jag läste det här! Jag älskar chevreost

Nu ska jag handla hem till ikväll och köra i ugnen med pinjenötter och honung!

Mums...

Svar på tråden chevreost?