• Anonym (Venlafaxin)

Läkaren skulle skriva ut nytt recept till i tisdags, nu är min medicin slut, och inget nytt recept, vad göra?

Jag tar en medicin som är ett så kallat SNRI-preparat med svåra utsättningssymtom. Medicinen heter venlafaxin och jag har tagit den i ganska exakt tre år nu.
    För en vecka sedan ringde jag vårdcentralen för att förnya mitt recept på Venlafaxin, varpå kvinnan jag pratade med sa att medicinen skulle finnas att hämta ut på apoteket senast i tisdags (den 15 mars).
    För en stund sedan var jag på apoteket för att hämta ut min medicin, som tog helt slut för mig igår. Det visade sig då att inget nytt recept har skrivits ut. Anledningen vet jag inte, men jag misstänker att något misstag har begåtts på vårdcentralen. 
    Jag ringde omgående till vårdcentralen, men fick då veta att de inte kan ta emot fler samtal idag. 
    Nu sitter jag här och vet att jag kommer få svåra negativa symtom, och det finns inget jag kan göra förrän imorgon, verkar det som.
    På apoteket sa de att mitt enda alternativ är att ta mig till vårdcentralen idag innan de stänger, men de stänger 16.00.
    Finns det något annat jag kan göra?

• Svar på tråden Läkaren skulle skriva ut nytt recept till i tisdags, nu är min medicin slut, och inget nytt recept, vad göra?
  • Anonym (Jouren)

Har ni ingen jourmottagning du kan vända dig till ?

• Anonym (klanten)

Fy fan, jag lider med dig fullständigt då jag vet vad du går igenom. Utsättningssymtomen är förjävliga :( Jag ringde faktiskt till avgiftningen och sa att jag ville komma in för jag mådde så piss och dom kunde såklart inte ta emot mig utan hänvisade mig till närmaste psyk akutmottagning för då kunde dom ge mig för ett par dagar framåt. Upptäckte dagen efter att jag hade ett gammalt recept kvar på venlafaxin ;) Du tror inte du klarar dig tills imorgon om du går dit direkt dom öppnar? När tog du senaste tabletten?

• Anonym (klanten)

Sen brukar jag alltid ringa till apoteket för att höra om ett recept kommit in. Typ om jag ringer idag på torsdag klockan 8:00 så brukar jag kolla runt 16 tiden om det kommit in nåt :) Annars ringer jag imorgon igen och ber om ett nytt recept. Nu kan jag även logga in apotekets hemsida och kolla där om recept kommit in. Super enkelt :)

• Anonym (Venlafaxin)
    Snövits skrev 2016-03-17 16:11:18 följande:

Och det kollar du så här sent? Du får ringa din VC i morgon.

Ja, så här sent, tyvärr. 
  • Anonym (Venlafaxin)
    Anonym (klanten) skrev 2016-03-17 16:04:34 följande:

Fy fan, jag lider med dig fullständigt då jag vet vad du går igenom. Utsättningssymtomen är förjävliga :( Jag ringde faktiskt till avgiftningen och sa att jag ville komma in för jag mådde så piss och dom kunde såklart inte ta emot mig utan hänvisade mig till närmaste psyk akutmottagning för då kunde dom ge mig för ett par dagar framåt. Upptäckte dagen efter att jag hade ett gammalt recept kvar på venlafaxin ;) Du tror inte du klarar dig tills imorgon om du går dit direkt dom öppnar? När tog du senaste tabletten?

Tack! Ja, det är för jävligt. Tog senaste tabletten igår morse.
  • Anonym (klanten)
    Anonym (Venlafaxin) skrev 2016-03-17 16:38:43 följande:

Tack! Ja, det är för jävligt. Tog senaste tabletten igår morse.

Då kanske du klarar dig till imorgon bitti?
  • Rödtjärnens Anna

Stackars dig. Har nyligen själv satt ut 287,5 mg venlafaxin. Det är ett riktigt helvete, man tror att man dör men gör det givetvis inte.

Blir det för jobbigt psykiskt så åk in till akuten. De kroppsliga symptomen får du försöka klara av till du får venlafaxinet igen.

Sen tycker jag att du ska påpeka för vårdcentralen att de blivit fel.

• Emmabo
    Anonym (klanten) skrev 2016-03-17 16:07:49 följande:

Sen brukar jag alltid ringa till apoteket för att höra om ett recept kommit in. Typ om jag ringer idag på torsdag klockan 8:00 så brukar jag kolla runt 16 tiden om det kommit in nåt :) Annars ringer jag imorgon igen och ber om ett nytt recept. Nu kan jag även logga in apotekets hemsida och kolla där om recept kommit in. Super enkelt :)

Ännu enklare är att logga in på vårdguiden med ditt bankid, där ser du alla recept du har att ta ut (och har tagit ut). :)

Jag förnyar alla mina recept via vårdguiden också.
  • Anonym (@)

Logga in med BankID på Apoteket på nätet så ser man alla recept som man har

• Anonym (...)

Fast dessa mediciner har ju en viss fördröjningseffekt så ngn dags uppehåll kommer ju inte kännas så hårt..?

• Anonym (klanten)
    Emmabo skrev 2016-03-17 19:13:17 följande:

Ännu enklare är att logga in på vårdguiden med ditt bankid, där ser du alla recept du har att ta ut (och har tagit ut). :)

Tusen tack för tipset :D
  • Anonym (klanten)
    Emmabo skrev 2016-03-17 19:13:17 följande:

Fan jag fattar ingenting verkligen :(
  • Emmabo
    Anonym (klanten) skrev 2016-03-17 20:17:05 följande:
    Fan jag fattar ingenting verkligen :(
    Har du bankid? Då klickar du på logga in uppe i högra hörnet
    www.1177.se/

När du är inloggad står det läkemedelstjänster till höger. Där kan du se dina recept, dina tidigare uttag och högkostnadsskydd :)

Har du inte din vårdmottagning inlagd kan du lägga till den, därifrån kan du sedan förnya recept/förlänga sjukskrivning/boka, avboka tid osv.
  • Anonym (Venlafaxin)
    Anonym (...) skrev 2016-03-17 19:54:09 följande:

Fast dessa mediciner har ju en viss fördröjningseffekt så ngn dags uppehåll kommer ju inte kännas så hårt..?

Jag brukar ta medicinen på morgonen. Om jag glömmer ta den någon gång så får jag utsättningssymtom senare samma 
Svar på tråden Läkaren skulle skriva ut nytt recept till i tisdags, nu är min medicin slut, och inget nytt recept, vad göra?