• Anonym (Vill veta)

    hur mycket betalar man i underhåll?

    Som rubriken lyder.. Hur mkt betalar man i underhåll? Är det inkomstbeprövat? Om man inte kommer överens?

  • Svar på tråden hur mycket betalar man i underhåll?
  • Anonym (Förälder)

    1573 kr.

    Tjänar den som ska betala underhåll kan man stämma på mer men 1573 är det som ska betalas annars.

  • Anonym (Sara)

    Det är skillnad på underhållsbidrag som föräldrarna kommer överens om själva eller bestäms av domstol och underhållsstöd som betalas ut av försäkringskassan och återkrävs från icke betalande förälder.

  • Anonym (Vill veta)
    Anonym (Sara) skrev 2016-03-17 16:48:16 följande:

    Det är skillnad på underhållsbidrag som föräldrarna kommer överens om själva eller bestäms av domstol och underhållsstöd som betalas ut av försäkringskassan och återkrävs från icke betalande förälder.


    Ok men man kan inte få både och väl? Är det ena ifall föräldern vägrar betala?
  • Anonym (Vill veta)
    Anonym (Förälder) skrev 2016-03-17 16:41:55 följande:

    1573 kr.

    Tjänar den som ska betala underhåll kan man stämma på mer men 1573 är det som ska betalas annars.


    Ok. Tack!
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Vill veta) skrev 2016-03-17 16:49:30 följande:

    Ok men man kan inte få både och väl? Är det ena ifall föräldern vägrar betala?


    1573 betalar försäkringskassan ut om barnet bor hos den ens föräldern, det avräknas om det är växelvis boende. För att du ska kunna få mer måste du ansöka om stämning och ha skäl varför ditt barn kostar mer än normalbarnet. Pengarna ska gå till barnet. Prata med en familjejurist inte fl.
  • Anonym (Vill veta)
    Anonym (Sara) skrev 2016-03-17 16:53:07 följande:
    1573 betalar försäkringskassan ut om barnet bor hos den ens föräldern, det avräknas om det är växelvis boende. För att du ska kunna få mer måste du ansöka om stämning och ha skäl varför ditt barn kostar mer än normalbarnet. Pengarna ska gå till barnet. Prata med en familjejurist inte fl.
    Ok tack, men jag tänker om pappan betalar underhåll så får msn väl inte från f-kassan?
    Varannan helg är barnet hos pappan.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Vill veta) skrev 2016-03-17 17:38:14 följande:

    Ok tack, men jag tänker om pappan betalar underhåll så får msn väl inte från f-kassan?

    Varannan helg är barnet hos pappan.


    Nej, de kopplar man bara in om pappan inte betalar frivilligt för barnet.
  • Anonym (abc)
    Anonym (Sara) skrev 2016-03-17 16:53:07 följande:
    1573 betalar försäkringskassan ut om barnet bor hos den ens föräldern, det avräknas om det är växelvis boende. För att du ska kunna få mer måste du ansöka om stämning och ha skäl varför ditt barn kostar mer än normalbarnet. Pengarna ska gå till barnet. Prata med en familjejurist inte fl.
    Delvis sant.

    Är det stor skillnad mellan föräldrarnas inkomster kan man också få högre underhåll, även om barnet inte kostar mer. Det ska fördelas på föräldrarna efter inkomst.

    De 1573 är en maxsumma som man kan få betala till FK vid underhållsstöd. Har man lägre inkomst (eller hade det två år tidigare) behöver man inte betala allt. Återbetalningssumman kan bli så låg som 0.
  • Anonym (Rarasara81)

    det är jättkrångligt med undrhållstöd och underhållsbidrag. jag kontaktade jurist Andreas Aagesson som är expert på dessa frågor. det räcte att han skickade brev tll pappan med en låånåg uträkning på va han skulle betala i underhåll. Nu år jag 2846 kr månaden i mååånga år

  • Anonym (Bara nej.)

    [quote=76470532][quote-nick]Anonym (Rarasara81) skrev 2016-03-24 11:25:35 följande:[/quote-nick]

    det är jättkrångligt med undrhållstöd och underhållsbidrag. jag kontaktade jurist Andreas Aagesson som är expert på dessa frågor. det räcte att han skickade brev tll pappan med en låånåg uträkning på va han skulle betala i underhåll. Nu år jag 2846 kr månaden i mååånga år

    [/quote

    Jomen tjena. Pappan måste tjäna multum för att vara tvungen att betala 2846 i månaden för ett barn. Eller så saknar han nåt mellan benen.

    Tror på att pappan var halvt medvetslös när han skrev på för den summan.

    Jag säger bluff.

  • Anonym (Vill veta)

    Den stora summan kan stämma. Satt precis och räknade in på f-kassans sida vad mitt barns pappa skulle kunna få betala. Räknat efter våra inkomster. Då skulle han kunna få betala 2450 ..

  • Anonym (abc)
    Anonym (Bara nej.) skrev 2016-03-25 01:20:10 följande:

    [quote=76470532][quote-nick]Anonym (Rarasara81) skrev 2016-03-24 11:25:35 följande:[/quote-nick]

    det är jättkrångligt med undrhållstöd och underhållsbidrag. jag kontaktade jurist Andreas Aagesson som är expert på dessa frågor. det räcte att han skickade brev tll pappan med en låånåg uträkning på va han skulle betala i underhåll. Nu år jag 2846 kr månaden i mååånga år

    [/quote

    Jomen tjena. Pappan måste tjäna multum för att vara tvungen att betala 2846 i månaden för ett barn. Eller så saknar han nåt mellan benen.

    Tror på att pappan var halvt medvetslös när han skrev på för den summan.

    Jag säger bluff.


    Det kan så klart stämma. Antingen är det ett ovanligt dyrt barn med höga kostnader, eller så har mamman låg inkomst så differensen mellan lönerna är stor.

    Många tror att det bara är pappans inkomst som avgör och att det beräknas på den, men så är det inte. Man räknar på bådas inkomst samt vad barnet kostar.
  • MadHatter

    Man räknar ut det efter barnets behov och föräldrarnas respektive överskott. Finns en mall för detta på FKs sida som man kan använda.

  • Anonym (-)

    Mitt barns pappa betalar 4000:- i underhåll.

    Han tjänar inte multum, men han tjänar mer än jag och har lägre övriga utgifter, så hans summa som blir över när allt är betalt är så mycket större än summan jag får över, därför ska han betala 4000:- i månaden.

    Vi har domslut på det.

Svar på tråden hur mycket betalar man i underhåll?