mitt mål,bli skuldfri!
Jag vill ha lite goda råd på vägen,
Ni som har kämpat o lyckats , hur har ni gått till väga?
Vill verkligen kämpa för detta nu...
OBS:
vill inte ha några dumma påhopp, jag vet att jag har mig själv o skylla..
Jag vill ha lite goda råd på vägen,
Ni som har kämpat o lyckats , hur har ni gått till väga?
Vill verkligen kämpa för detta nu...
OBS:
vill inte ha några dumma påhopp, jag vet att jag har mig själv o skylla..
Tycker du är mycket stark som bestämt dig för att ordna upp din ekonomi..
Det finns ju egentligen inget bra sätt annat än att sakta betala tillbaka sina skulder.
Det är svårt att ge bra råd när man inte vet vilken typ av skulder du har och hur din ekonomiska helhetsbild ser ut..
Bra att du vill ta tag i din ekonomi! *heja* Nu kan det ju bara bli bättre.
Först: Sortera papper (räkningar, fakturor) ordentligt. När de är betalda, skriv när de blev betalda på fakturan och sätt in i en pärm.
Vet inte vad du har för skulder, men ta hjälp av tex kronofogdemyndigheterna och gör upp en avbetalningsplan. (antar att det är där du har skulderna?)
Spara spara spara om du kan och lev snålt, i längden kommer belöningen!
Stort lycka till!
När jag låg i ekonomikris så gjorde jag upp en budget på datorn och levde efter den. Sparade alla kvitton en månad för att få reda på vad jag kunde ta bort för onyttiga saker. Har fått bort 75% av mina skulder på 2½ år. Och kommer att få bort ytterligare en skuld inom 1½ år.
Lycka till!
jag eller vi har skulder både hos krono o inkasso..
Är beredd o göra allt för att få bort skulderna.
Som det ser ut just nu så bor vi väldigt dyrt o varken jag eller min sambo har jobb.
Så en flytt till tex. till en mindre by har vi börjat prata om..
vi betalar 7200 mån i hyra sen kommer ju elen till så det blir ju väldigt mycket pengar som man kan lägga på skulder istället.
Jag har en vän (som finns här på fl) som har stora skulder hos kr.fogden m.m.
Men hon och hennes sambo verkar inte fatta allvaret.
De lever som om de hade gott om pengar. De lånar av deras föräldrar och köper möbler och dyra elektronik prylar.
De vet att vi vet om deras STORA skulder, men de lever slösaktigare än vi (som har inkomster på över 30 000 kr/ mån efter skatt jämnfört med deras ca 15 000 kr).
Det retar mig som fXn.
Hoppas du lyckas ta dig ur din fälla i alla fall. Lev snålt och jobba flitigt så löser sig det nog!
kommer nog en dag då din vän inser och verkligen börjar tänka om..
jo man får offra lite tycker jag...det är ju lätt värt allt säkert när man väl är skuldfri..
men det gäller ju att man inser det..
gå till din kommun, där finns det folk enkomt som kan hjälpa dig med skuldsanering, dom fixar allt åt dig med budget osv och är verkligen hjälpsamma.
jag följde en vän dit som har totalt satt sig på pottan, ordentligt men nu så har hon bara 3 månader kvar och då är hon fri från alla konstiga brev och delgivningsnämden.
då ska vi fira!
kram och lycka till
gud så roligt att det snart är över för din vän..
ja de måste ju firas rejält..
låg o tänkte på den dagen när jag själv blir skuldfri..
tänkt att få vakna o inte ha nån press på sig om alla dessa skulder..
tänk att få gå o lägga sig på kvällen o vara lycklig när man vaknar, o få känna den kännslan att vara skuldfri..
( det måste ju kännas som att födas på nytt ).
ska ta reda på detta med kommunen, men om det blir ev att man flyttar så kanske man ska vänta lite med det ialf..
och ta det med den kommunen man flyttar till ..
vet inte vad dom heter för speciellt men det går ju alltid att ringa och fråga, dom hjälper dig men en avbetalningsplan och får ordning på din ekonomi.
min vän behövde tre träffan men oftast räcker det men 1, beroende hur mycket man har ställt till det för sig
kram igen
jo det kan man göra..
tack för alla svar förresten ..
känns jätte skönt att få lite råd o stöttning för det behöver man..