• malmen

Livmoderinfektion, förbättring efter penicillinkur och påverkan på ammande bebis?

Födde barn för 10 dagar sen. Fick konstaterat livmoderinfektion i onsdags och fick penicillin (Amoxicillin) mot det. Hade då gått med ca 38 grader temp i 4 dygn (berodde troligen på en mjölkstockning till en början men när den redde ut sig kvarstod febern), ont i sidorna av tjejmagen, typ vid äggstockarna framförallt när jag stod upp och gick och så lite ut i ryggen. Började blöda mer och mörkt blod som luktade unket sista dagarna..

I alla fall så började jag med penicillin i onsdags och på kvällen hade jag en febertopp på 40 grader och jag mådde pyton.. Sen sjönk den successivt och idag har jag 37,5 ca.. Mår över lag mycket bättre idag. Men jag har fortfarande lika ont på samma ställe i magen och jag blöder lika mycket än om inte lite mer.

Ni som har haft detta, hur var det för er efter att ni påbörjat penicillinkuren? Blev ni bättre över lag eller avtog de olika symtomen successivt? Hur lång tid?

Vad har ni fått för behandling?

Ni som fick samma sorts penicillin som jag och ammade, hur mådde era bebisar? Tänker på magen..

♥♥ Storebror: 2006 ♥♥ Lillebror 2010 ♥♥ Lillasyster 2016 ♥♥
  • Svar på tråden Livmoderinfektion, förbättring efter penicillinkur och påverkan på ammande bebis?
  • aleydis

Min lilla hade ont i magen, jag fick antibiotika i 4 veckor för livmoderinfektion, och bebisen fick själv antibiotika mot sepsis i 10 dagar. Vet alltså inte riktigt om det var min eller sin egen antibiotika bebisen reagerade på, sannolikt båda. Vi gav Sempers magdroppar och gjorde magmasage för att lindra.

Hoppas du mår bättre snart! Jag tänker att blödningen är avslag, den kan ju fortsätta ganska länge och det är helt normalt.

• malmen
    aleydis skrev 2016-03-18 20:02:44 följande:

Min lilla hade ont i magen, jag fick antibiotika i 4 veckor för livmoderinfektion, och bebisen fick själv antibiotika mot sepsis i 10 dagar. Vet alltså inte riktigt om det var min eller sin egen antibiotika bebisen reagerade på, sannolikt båda. Vi gav Sempers magdroppar och gjorde magmasage för att lindra.

Hoppas du mår bättre snart! Jag tänker att blödningen är avslag, den kan ju fortsätta ganska länge och det är helt normalt.

Oj, det var en lång kur!

Varför så lång?

Ja, blödningen är avslag men den minskade rejält innan infektionen då den ökade och ändrade färg och form pga det.. Bara konstigt att det inte vänder och minskar igen men visst, det som samlats i livmodern och irriterar ska ju ut så det är väl bra..
  • malmen

Ingen mer?

• Minza83

Jag fick livmoderinfl 4-5 dygn efter tredje barnet och hade jätteont, hög feber och hög snabbsänka. Jag blev inlagd och fick antibiotika i dropp i två dygn! Sedan fick jag en kur på tio dagar. Tål inte penicillin så jag fick dalacin. (Den får man inte amma på).

Tycker du ska ringa kk och rådgöra! Ny provtagning kan ju tänkas vara nödvändig

• aleydis
    malmen skrev 2016-03-18 22:06:02 följande:
    Oj, det var en lång kur!

Varför så lång?

Ja, blödningen är avslag men den minskade rejält innan infektionen då den ökade och ändrade färg och form pga det.. Bara konstigt att det inte vänder och minskar igen men visst, det som samlats i livmodern och irriterar ska ju ut så det är väl bra..
    ?? Storebror: 2006 ?? Lillebror 2010 ?? Lillasyster 2016 ??
    Ja jag fick ett akut kejsarsnitt, sen infektion i livmodern. Behandling sattes in ( iv Tacozin) men bakterien var resistent. Under tiden spred sig infektionen till snittet. Bytte till dalacin iv och sen fick jag tabletter dalacin och tabletter flagyl... Så pga infekterade snittet det var så länge
Svar på tråden Livmoderinfektion, förbättring efter penicillinkur och påverkan på ammande bebis?