• Gustavdev

    Chokladbollar

    Hej! Jag skulle uppskatta om ni skulle vilja skriva ner era tips på vad man kan ha för smak på chokladbollar! Som det ser ut nu så har vi testat:

    Nutella

    Daim

    Polka

    Mint krokant

    Även goda trekantsmackor man kan göra!

  • Svar på tråden Chokladbollar
  • nnnnnnnn

    Dessa är barnens favoriter just nu:


    APGODA CHOKLADBOLLAR


    (25 stycken)


    Med banan i chokladsmeten blir


    chokladbollarna ännu godare!


    ? 100 gram rumsvarmt smör


    ? 1 deciliter strösocker


    ? 1 banan


    ? 3 matskedar kakao


    ? 1 1/2 tesked vaniljsocker


    ? 2 apelsinjuice


    ? 4 1/2 deciliter havregryn


    ? cirka 1 1/2 deciliter pärlsocker (riven kokos eller strössel går också bra)


    Du behöver: Gaffel, 2 djupa tallrikar, bunke, sked, mått och en flat tallrik.


    Gör så här: Mosa bananen med en gaffel i en djup tallrik.


    2. Rör ihop smör och socker i bunken. Lägg i resten av ingredienserna kakao, vaniljsocker, havregryn, den mosade bananen och vatten eller apelsinjuice.


    3. Häll upp pärlsocker, kokos eller strössel i den djupa tallriken.


    4. Ta små klickar av smeten och rulla till bollar. Rulla bollarna i sockret så att de blir täckta runt om. Lägg upp på den flata tallriken och ställ in alla bollarna i kylskåpet. Låt stå kallt i en timme.


    Tips! Om man gör chokladbollssmeten i en mixer och kör smeten slät, så blir de extra goda.

  • nnnnnnnn

    Annars är ju lakritspulver gott i det mesta så varför inte i chokladbollar?
    Varför inte kombinera med tex hallon (mosade, passerade eller torkade/frystorkade)?
    Strö över lite flingsalt före servering?

  • GräveJörgen

    ett tips är att köra dom i ugnen på riktigt hög värme,, då skapas en hård och crispig yta runt om men fortfrande mjukt i mitten,, as gott!

    gör så här

    --- sätt ugnen på max,, min ugn går till 300 grader ex men har testat på 275 o det funkar också bra
    --- vänta på att den är max varm
    --- in med chocklad bollarna
    --- låt dem va inne i ca 5 min
    --- ta ut och in i FRYSEN snabbt
    --- vänta 15 min 
    --- ta ut ur frysen vänta 5 min och rulla i pärl socker eller kokos eller strössel eller va du brukar annvända

    --- ÄT!!


    bästa gräv maskin? Hitachi!
Svar på tråden Chokladbollar