• Misscaswell

Krävande 6-månaders

Min son blir 6 månader om en vecka, men föddes på bf+15, så tänker på honom som 6-månaders redan. Nu januari-februari hade han en himla mysig utveckling där han sov bättre och bättre på nätterna, var social dagtid men ändå började kunna roa sig själv en stund om han hade leksaker inom räckhåll. Och så bara vände det!

Plötsligt vaknar han nästan varje timme på nätterna, varannan i bästa fall. Är nöjd själv i HÖGST ett par minuter. Oftast ständigt missnöjd, det är som om jag (och han) hela tiden ligger steget efter. Ligger han på rygg vill han vara på mage. Ligger han på mage vill han krypa, och det kan han inte. Sitter han upp (kan han med stöd) vill han till något längre bort. Tar jag dit honom tröttnar han och blir arg efter ett par sekunder. Sjunga, läsa saga, göra roliga ljud funkar i några sekunder. Träffa nya människor är roligt en liten stund. Har plötsligt jättesvårt att komma till ro - kan nästan bara sova i vagn, om man går. Ammar till sömns på kvällen och då kan det ta 45 minuter innan han varvar ner så pass att han somnar, oavsett trötthetsfas.

Han fick två tänder för ca en månad sen och det är nog fler på väg, men han är MYCKET mer gnällig och rastlös nu än när han fick tänderna, så det känns som om det är mer än tandsprickning. Är väldigt snuttig även när han inte är hungrig, verkligen som om han behöver tutten för tröst/smärtlindring. Han ligger på översta viktkurvan, så det är inte att han får i sig för lite mat (helammar men ger lite smakisar).

Nån som känner igen? Är det här vanligt i samband med tandsprickning och den här åldern? Tror ni att något är på tok?

• Svar på tråden Krävande 6-månaders
  • Carambolan

Det är helt normalt att bebisar har sådana perioder. Utifrån vad du skriver ser jag inget skäl för dig att oroa dig. Det är bara att ta dagen som den kommer och tänka att det snart blir bättre igen :)

• Misscaswell

Bara ha tålamod liksom? Min sambo tycker vi ska testa att ge alvedon ifall det är så att det är obehag från munnen som gör honom så uppe i varv, men jag är tveksam till att ge alvedon om det inte är nödvändigt...

• Rani

Båda mina barn har haft en sådan frustrerad period innan de lärt sig förflytta sig och sitta själva. När de sedan kunnat det så har de blivit mer harmoniska. Jag tror det handlar om att de rent mentalt har insett att det finns saker som är utom deras räckhåll som de skulle kunna ta/smaka på men de har inte den fysiska förmågan att ta sig dit. Frustrerande helt enkelt. Sådan där utvecklingsfrustration återkommer med jämna mellanrum. Men emellan så har de också mer harmoniska perioder.

Jag hadeinte gett alvedon utan att veta om det är nödvändigt. Känns onödigt. Om man vet att de har ont är det en annan femma.

• hallonhopp

Fullt normalt med krångel och frustration vid 6 månader och det pågår ofta av och till efter 10 månader eller så. Det är lugnt i perioder men så kommer en ny korvig period däremellan. Jag tyckte det var både den bästa och jobbigaste tiden, bäbisen upplever och lär sig så mycket och det är så fantastiskt att se hur de ibland kan saker från en dag till en annan men det kan vara intensivt och det var också nu mitt barn sov sämst.

När det gäller tänderna så är mitt råd att prova att peta lite där tänderna håller på att bryta igenom och om barnet verkar få mer ont av det så kan man ge alvedon. Mitt barn hade stora smärtor så vi fick faktiskt OK av BVC att ge både alvedon och ipren till natten eftersom barnet bara grät och grät. Annars är det ju bättre att kunna avstå men det var inte på kartan för oss, då hade hon sannolikt gråtit dygnet runt. 

• Misscaswell
    hallonhopp skrev 2016-03-20 11:42:53 följande:

Fullt normalt med krångel och frustration vid 6 månader och det pågår ofta av och till efter 10 månader eller så. Det är lugnt i perioder men så kommer en ny korvig period däremellan. Jag tyckte det var både den bästa och jobbigaste tiden, bäbisen upplever och lär sig så mycket och det är så fantastiskt att se hur de ibland kan saker från en dag till en annan men det kan vara intensivt och det var också nu mitt barn sov sämst.

När det gäller tänderna så är mitt råd att prova att peta lite där tänderna håller på att bryta igenom och om barnet verkar få mer ont av det så kan man ge alvedon. Mitt barn hade stora smärtor så vi fick faktiskt OK av BVC att ge både alvedon och ipren till natten eftersom barnet bara grät och grät. Annars är det ju bättre att kunna avstå men det var inte på kartan för oss, då hade hon sannolikt gråtit dygnet runt. 

Åh jisses, 4 månader till... Tur att han är väldigt mysig emellanåt också!

Han tycker snarare att det är skönt när man petar honom i munnen, så jag tror mer det kliar än gör ont. Vi experimenterar med att ge honom olika bitleksaker, kypskåpskall rå morot, våta halvfrysta trasor etc att tugga på för att lindra.
  • konichiwa

Det finns någon smärtstillande salva till munnen på Apoteket, eller så kan du gnida lite alvedon direkt i munnen.

Misscaswell skrev 2016-03-20 12:24:23 följande:

Han tycker snarare att det är skönt när man petar honom i munnen, så jag tror mer det kliar än gör ont. Vi experimenterar med att ge honom olika bitleksaker, kypskåpskall rå morot, våta halvfrysta trasor etc att tugga på för att lindra.

• hallonhopp
    Misscaswell skrev 2016-03-20 12:24:23 följande:

Det är inte lika intensivt hela tiden men jag upplevde att det var en det var lite småkrångligt hela tiden. Samtidigt som jag sa, det är också en fantastisk tid då det händer saker hela tiden för barnet och det är kul att följa det. Från sex månader till 1 år går ju barnet från liten bäbis till litet barn och det är sån extrem utveckling att tar man det i beräkningen är barnen faktiskt extremt snälla under denna period.
Svar på tråden Krävande 6-månaders