Krävande 6-månaders
Min son blir 6 månader om en vecka, men föddes på bf+15, så tänker på honom som 6-månaders redan. Nu januari-februari hade han en himla mysig utveckling där han sov bättre och bättre på nätterna, var social dagtid men ändå började kunna roa sig själv en stund om han hade leksaker inom räckhåll. Och så bara vände det!
Plötsligt vaknar han nästan varje timme på nätterna, varannan i bästa fall. Är nöjd själv i HÖGST ett par minuter. Oftast ständigt missnöjd, det är som om jag (och han) hela tiden ligger steget efter. Ligger han på rygg vill han vara på mage. Ligger han på mage vill han krypa, och det kan han inte. Sitter han upp (kan han med stöd) vill han till något längre bort. Tar jag dit honom tröttnar han och blir arg efter ett par sekunder. Sjunga, läsa saga, göra roliga ljud funkar i några sekunder. Träffa nya människor är roligt en liten stund. Har plötsligt jättesvårt att komma till ro - kan nästan bara sova i vagn, om man går. Ammar till sömns på kvällen och då kan det ta 45 minuter innan han varvar ner så pass att han somnar, oavsett trötthetsfas.
Han fick två tänder för ca en månad sen och det är nog fler på väg, men han är MYCKET mer gnällig och rastlös nu än när han fick tänderna, så det känns som om det är mer än tandsprickning. Är väldigt snuttig även när han inte är hungrig, verkligen som om han behöver tutten för tröst/smärtlindring. Han ligger på översta viktkurvan, så det är inte att han får i sig för lite mat (helammar men ger lite smakisar).
Nån som känner igen? Är det här vanligt i samband med tandsprickning och den här åldern? Tror ni att något är på tok?