• Sommarlöv

Sjuka barn på förskolan?

Jag är genuint nyfiken på hur ni som skickat sjuka barn till förskolan tänker? Hur går tankarna? Tänker ni på att andra barn och personalen blir smittad?

Börjar själv bli ganska trött på att mina egna barn blir smittade mycket samt att jag själv som arbetar i förskolan får en massa smittor. Samt att alla andras barn blir smittade. Ringde en förälder med i veckan för att hämta sin dotter som då hade 40 graders feber. Han satt i möte och kom två timmar senare...igår var halva barngruppen frånvarande i influensa. Varsågod alla barn och föräldrar...influensa som present till helgen.

• Svar på tråden Sjuka barn på förskolan?
  • Santin

Hur ska man veta om barnet blir sjukt på förskolan!? Är väll en annan sak då. Art lämna febriga barn på förskolan är självklart korkat. Men var drar man gränsen sen. Lite snuva?

• Maddi

De finns alltid, tyvärr, dom som lämnar sjuka barn på förskolan. Det finns ju människor till allt.

Men de finns dom barn som också va frisk på morgonen och blir sämre på dagen. Som alla vet kan barn ha feber men springer och stojar på morgonen och pigg i övrigt, inte stoppar jag termometern i rumpan på dom varje morgon om dom inte känns varm eller hängig.

Och jag kan inte stanna hemma så fort snoret rinner lite, och lite hosta. Snoret rinner nästan hela vintern och hosta kan dom ha flera veckor efter förkylning.

Jag kan gå till jobbet fullt frisk på morgonen för att sen gå hem och vara allmänt dålig senare under dagen, hur skulle jag kunna räkna ut att senare kommer jag bli sjuk?

• kaffe

I just influensan som du tar som exempel kommer febern och insjuknandet hastigt. Bara för att flickan hade 40 graders feber när ni ringde föräldern så finns det inget som säger att hon behövde vara sjuk på morgonen.  Hon kanske var som vanligt utan ens en tiondels grader förhöjd temperatur. Att barn blir sjuka under dagen på förskolan är sånt som händer och ingenting man som förskollärare borde hetsa upp sej över. Att lämna redan sjuka barn med en Alvedon i kroppen är förstås en helt annan sak...

Att pappan kom 2 timmar efter ni ringt påverkar inte dom andra barnen nämnvärt. Dom  är redan smittade, av flickan eller av andra barn som är på väg att insjukna men som inte visat symtom ännu. Det finns inte alltid möjlighet att inställa sej på förskolan på 2 minuter när ni ringer med undantag om man inte ligger i buskarna utanför och trycker. Pappan kom säkerligen så fort han kunde. Varför skulle han dröja sej kvar på jobbet längre än nödvändigt med ett sjukt barn tror du?

• blomman 2

Skickade mitt barn med feber och alvedon i rumpan en gång,en gång för mycket,jag vet,korkat! Febern var inte hög...lite över det normala...Anledningen var att det var min första arbetsdag och jag hade fått info dagen innan att vi hade stor personalbrist. Är ensamstående. Tog inte mer än en timme och dagmamman ringde upp mig på jobbet att mitt barn hade feber. Fy vad jag skämdes och kände mig som världens sämsta mamma! Är inte hemma i onödan men mitt barns mående går alltid först. Hämtar alltid mitt barn så fort det är möjligt och jag kan även informera förskollärarna att jag tar en sväng förbi Apoteket mm innan jag hämtar och jag har alltid blivit väl bemött. Vill inte släpa runt med ett sjukt barn i affärer i onödan.

• Litet My

Man smittar ju innan symptomen för tex förkylning börjar. Så hur vet du att det beror på att folk medvetet skickat sjuka barn och att det inte är ett barn som är till synes frisk men som kommer att insjukna på kvällen eller dagen efter?

• Litet My
    kaffe skrev 2016-03-19 12:38:37 följande:

I just influensan som du tar som exempel kommer febern och insjuknandet hastigt. Bara för att flickan hade 40 graders feber när ni ringde föräldern så finns det inget som säger att hon behövde vara sjuk på morgonen.  Hon kanske var som vanligt utan ens en tiondels grader förhöjd temperatur. Att barn blir sjuka under dagen på förskolan är sånt som händer och ingenting man som förskollärare borde hetsa upp sej över. Att lämna redan sjuka barn med en Alvedon i kroppen är förstås en helt annan sak...

Att pappan kom 2 timmar efter ni ringt påverkar inte dom andra barnen nämnvärt. Dom  är redan smittade, av flickan eller av andra barn som är på väg att insjukna men som inte visat symtom ännu. Det finns inte alltid möjlighet att inställa sej på förskolan på 2 minuter när ni ringer med undantag om man inte ligger i buskarna utanför och trycker. Pappan kom säkerligen så fort han kunde. Varför skulle han dröja sej kvar på jobbet längre än nödvändigt med ett sjukt barn tror du?

Instämmer, sitter man på möte är det inte okej att sitta och kolla mobilen. Det hör till god ton att ha den i fickan/väskan avstängd.
  • AnkiC
    Litet My skrev 2016-03-19 18:21:55 följande:
    Instämmer, sitter man på möte är det inte okej att sitta och kolla mobilen. Det hör till god ton att ha den i fickan/väskan avstängd.
    Fast nej. Om man har barn stänger man inte av sin telefon på jobbet. Tänk om det händer nåt allvarligt med barnet och den förs till sjukhuset med ambulans! Man måste alltid vara tillgänglig och nåbar som förälder. Det är självklart.
  • AnkiC

Det är nog inte alltid så lätt att avgöra om barnet är sjukt på morgonen. Om barnet insjuknar under dagen kan man ju inte rå för. Jag tror att de flesta föräldrar gör så gott de kan och kommer så fort som möjligt. Det finns säkert vissa som chansar också och det är onödigt förstås. Snuva behöver man inte hålla barnet hemma för om allmäntillståndet är bra men det är ju de första dagarna då snoret börjar rinna som man smittar mest och då bör man hålla barnet hemma någon dag. Vissa tänker inte på det. Sen är en bra riktlinje att om man är osäker så håller man hemma också. Vissa hakar upp sig på feber. Att barnet måste ha feber för att vara sjukt. Det är ju också fel.

• Litet My
    AnkiC skrev 2016-03-21 09:37:08 följande:
    Fast nej. Om man har barn stänger man inte av sin telefon på jobbet. Tänk om det händer nåt allvarligt med barnet och den förs till sjukhuset med ambulans! Man måste alltid vara tillgänglig och nåbar som förälder. Det är självklart.
    Jo, det gör man definitivt om man sitter på möte. Alt att man lämnar numret till arbetsplatsen så förskolan kan ringa dit. Det är otroligt ohyffsat att sitta och kolla sin privata telefon på möten tex.
  • Brumma
    Litet My skrev 2016-03-21 11:30:19 följande:

Jo, det gör man definitivt om man sitter på möte. Alt att man lämnar numret till arbetsplatsen så förskolan kan ringa dit. Det är otroligt ohyffsat att sitta och kolla sin privata telefon på möten tex.

Min jobbtelefon och min privatar samma telefon. Min arbetsplats har inget nummer att lämna . Eller jo, till vår assistent eller till receptionen då, men för att få tag i oss så ringer de på vår telefon. Det finns ingen möjlighet för någon egentligen att veta var på arbetsplatsen vi befinner oss då vi rör oss mellan flera olika avdelningar och sitter på möten ibland hela dagar.

För mig och mina kollegor är det en självklarhet att mobilen ligger ljudlöst på bordet framför. Då ser man om det ringer och är det från förskolan svarar man. Skulle aldrig falla mig in att ignorera förskolan då jag vet att de bara ringer om det verkligen behövs.

Jag är dessutom en av dem som leder mötena, men att jag kan bli nådd om det är viktigt är inget konstigt.

Att däremot sitta med mobilen i handen, smsa, kolla Facebook osv är väldigt ohövligt. Men det är inte samma sak som att se till att kunna bli nådd.

Min man vet att han skall ringa flera gånger i följd om det är något väldigt viktigt. Första samtalet ignorerar jag om jag sitter i möte. Ringer han direkt igen vet jag att det är mkt viktigt.

Som när sonen hade nästan 40 graders feber och låg på förskolan nästan okontaktbar och min man var fast flera timmar därifrån. Att jag då bröt mötet hade alla full förståelse för.

Hade inte haft samma respekt för mina kollegor om sådant inte var accepterat.
Svar på tråden Sjuka barn på förskolan?