Litet My skrev 2016-03-21 11:30:19 följande:
Jo, det gör man definitivt om man sitter på möte. Alt att man lämnar numret till arbetsplatsen så förskolan kan ringa dit. Det är otroligt ohyffsat att sitta och kolla sin privata telefon på möten tex.
Min jobbtelefon och min privatar samma telefon. Min arbetsplats har inget nummer att lämna . Eller jo, till vår assistent eller till receptionen då, men för att få tag i oss så ringer de på vår telefon. Det finns ingen möjlighet för någon egentligen att veta var på arbetsplatsen vi befinner oss då vi rör oss mellan flera olika avdelningar och sitter på möten ibland hela dagar.
För mig och mina kollegor är det en självklarhet att mobilen ligger ljudlöst på bordet framför. Då ser man om det ringer och är det från förskolan svarar man. Skulle aldrig falla mig in att ignorera förskolan då jag vet att de bara ringer om det verkligen behövs.
Jag är dessutom en av dem som leder mötena, men att jag kan bli nådd om det är viktigt är inget konstigt.
Att däremot sitta med mobilen i handen, smsa, kolla Facebook osv är väldigt ohövligt. Men det är inte samma sak som att se till att kunna bli nådd.
Min man vet att han skall ringa flera gånger i följd om det är något väldigt viktigt. Första samtalet ignorerar jag om jag sitter i möte. Ringer han direkt igen vet jag att det är mkt viktigt.
Som när sonen hade nästan 40 graders feber och låg på förskolan nästan okontaktbar och min man var fast flera timmar därifrån. Att jag då bröt mötet hade alla full förståelse för.
Hade inte haft samma respekt för mina kollegor om sådant inte var accepterat.