• angeliika

    Vägrar flaska

    Min son är nu 6 månader och jag vill sluta amma. Han får gröt morgon och kväll, samt lite smakportioner under dagen. I det stora hela ammas han 3 gånger under dagen, samt 2-4 gånger under natten. Har försökt ge han flaska men han vill inte, han bara fäktar bort flaskan, eller kniper igen munnen. Om man väl lyckas få i något så spottar han ut det igen. Även pappan har prövat och ge men han vill inte ha då heller.Blir knäpp, och min man bara tjatar om att det rinner för fort från nappen, & det känns som att han ger upp för lätt. & vilket leder till att vi blir osams om saker och börjar tjafsa.. Har just nu mam flaska. Vad kan man göra? Har ni några tips?

  • Svar på tråden Vägrar flaska
  • Anonym (Justnu81)

    Vad har du i flaskan? Är det bröstmjölk eller ersättning? Om det är ersättning kanske du ska börja med bröstmjölk i flaskan, bara för att inte introducera två nya saker på en gång. Prova att ge ersättning i pipmugg eller med sked för att se om det är smaken som han inte gillar. Ersättning är lite mindre sött än bröstmjölk så många tillsätter lite socker som man sedan fasar ut. Jag tyckte själv att mam-flaskorna var för långsamma men det finns ju olika nappstorlekar så man kan anpassa efter hur snabbt man vill att det ska komma. Om ni vill att det ska rinna långsammare, köp en nappstorlek med mindre hål.

  • angeliika

    Har ersättning i flaskan. Testade att ge på sked och det tog han. Har även testat Pipmugg, dock till vatten, men han fattade inte riktigt hur man ska göra:/ & kanske är det samma sak här, att han inte riktigt förstår?

  • Anonym (Justnu81)

    Jag tror bara att man får ha tålamod. Vi började på BB med medelas flaskor eftersom de anses vara bäst om man både vill ge ersättning och amma. Det tog några försök och att bebisen verkligen var hungrig för att det skulle fungera. Sedan gick vi över till mams flaskor som jag tyckte var för långsamma. Min absoluta favorit har varit dr browns wide neck, helt superb flaska. Det verkar som att vissa barn har svårt att vänja sig vid flaska, min sambo blev inlagd på barnkliniken (på 80-talet)när min svärmor skulle sluta amma eftersom han vägrade flaskan och där kunde man tydligen få hjälp med tekniker för att få barn att ta flaskan.

    Eftersom vi hade problem med amningen var det fullt fokus från vårdens sida att mitt barn skulle kunna äta från flaskan redan från dag ett, men om han inte är riktigt hungrig reagerar han på samma sätt som ditt barn och spottar ut allt.

  • Magda86

    Prova Tommee Tippee flaskan. Själva nappen är utformad att likna ett bröst. För oss var det den enda flaska som fungerade och jag har hört att det varit så för fler.

Svar på tråden Vägrar flaska