• 2013januari

Föda vaginalt efter att ha fått bristningar grad 2 förra gången?

Hej!

Är det någon som har erfarenheter enligt rubriken? Hur gick det? Rekommenderas man alltid att föda vaginalt när det "bara" var grad 2? Upplever nämligen att mina stygn spruckit upp på ett ställe.. Är nu så rädd att föda vaginalt och få en värre grad?

• Svar på tråden Föda vaginalt efter att ha fått bristningar grad 2 förra gången?
  • Anonym (Bm)

Vid sfinkterskada brukar man diskutera förlossning via snitt, inte vid en grad-2 skada. Min erfarenhet säger att skadorna brukar vara betydligt mindre vid upprepade förlossningar. Och om du har besvär av att det Inte läkt riktigt bra så kan det säkert åtgärdas efter nästa förlossning. Lycka till!

• 2013januari
    Anonym (Bm) skrev 2016-03-19 20:58:05 följande:

Vid sfinkterskada brukar man diskutera förlossning via snitt, inte vid en grad-2 skada. Min erfarenhet säger att skadorna brukar vara betydligt mindre vid upprepade förlossningar. Och om du har besvär av att det Inte läkt riktigt bra så kan det säkert åtgärdas efter nästa förlossning. Lycka till!

Tack för svar... Samma som jag har hört, känns lite tryggare. Kan man se det som att en grad 2 är "ingen skada" eller hur man nu ska säga? att risken för ännu mer skador är varken mer eller mindre än sist typ?
  • Anonym (Bm)
    2013januari skrev 2016-03-19 21:06:42 följande:

Tack för svar... Samma som jag har hört, känns lite tryggare. Kan man se det som att en grad 2 är "ingen skada" eller hur man nu ska säga? att risken för ännu mer skador är varken mer eller mindre än sist typ?

Ja absolut. Det räknas som grad 2 så fort skadan omfattar perineum/mellangården. Mycket vanligt alltså och det är ingenting alls som man som bm tar notis om vid kommande förlossningar då det inte alls behöver betyda att det blir en värre skada. Min erfarenhet är som sagt att det brukar bli mindre eller ingen skada alls andra gången. Be bm att titta på om hon kan åtgärda det som du inte är nöjd med som sagt :). Ofta går det att fixa!
  • 2013januari
    Anonym (Bm) skrev 2016-03-19 21:13:20 följande:
    Ja absolut. Det räknas som grad 2 så fort skadan omfattar perineum/mellangården. Mycket vanligt alltså och det är ingenting alls som man som bm tar notis om vid kommande förlossningar då det inte alls behöver betyda att det blir en värre skada. Min erfarenhet är som sagt att det brukar bli mindre eller ingen skada alls andra gången. Be bm att titta på om hon kan åtgärda det som du inte är nöjd med som sagt :). Ofta går det att fixa!
    Tack så JÄTTEMKT! Det där va otroligt lugnande vill så gärna föda vaginalt igen nämligen.
  • Anonym (mini)

När jag födde mitt första barn sprack jag på ett flertal ställen (fick sy några enstaka stygn i både inre och yttre blygdläpparna samt upp mot klitoris). Vet inte om det räknades som 1:a eller 2:a grad.

Vid andra barnet behövdes endast två stygn vid perineum. Detta räknades som 2:a gradens ruptur.

När jag födde tredje barnet för 10 dagar sedan klarade jag mig utan en skråma.

Så en tidigare 2-gradens ruptur är inget hinder för att föda vaginalt igen!

• 2013januari
    Anonym (mini) skrev 2016-03-19 21:37:39 följande:

När jag födde mitt första barn sprack jag på ett flertal ställen (fick sy några enstaka stygn i både inre och yttre blygdläpparna samt upp mot klitoris). Vet inte om det räknades som 1:a eller 2:a grad.

Vid andra barnet behövdes endast två stygn vid perineum. Detta räknades som 2:a gradens ruptur.

När jag födde tredje barnet för 10 dagar sedan klarade jag mig utan en skråma.

Så en tidigare 2-gradens ruptur är inget hinder för att föda vaginalt igen!

Åhhh ännu mer hopp att våga nu vet inte varför jag fått för mig att det inte skulle funka.. Tack!
  • Anonym (också 2)

Undrade precis samma! Har aldrig riktigt fattat hur "allvarligt" jag sprack, hade dock väldigt ont efter förlossningen under en lång tid. Också andra graden här. Syddes du på operation? 

Jag vill också kunna föda normalt igen och hade önskat så att få revansch :P Men är samtidigt orolig att det ska bli massa komplikationer som förra gången :/ Hoppas verkligen att det är så att det går smidigare vid andra förlossningen :) 

Men är det så att om man får en sfinkterskada så riskerar detta att upprepas?

• 2013januari
    Anonym (också 2) skrev 2016-03-19 22:08:44 följande:

Undrade precis samma! Har aldrig riktigt fattat hur "allvarligt" jag sprack, hade dock väldigt ont efter förlossningen under en lång tid. Också andra graden här. Syddes du på operation? 

Jag vill också kunna föda normalt igen och hade önskat så att få revansch :P Men är samtidigt orolig att det ska bli massa komplikationer som förra gången :/ Hoppas verkligen att det är så att det går smidigare vid andra förlossningen :) 

Men är det så att om man får en sfinkterskada så riskerar detta att upprepas?

Hej! Skönt med flera som upplevt samma då kan man bolla tankar istället för att googla. Nej jag syddes direkt efter av bm, vet att en till hämtades.. Har otroligt ont särskilt när jag går på toa, har liksom spruckit upp från "slidmynningen" och nedåt (ursäkta infon) och därför är jag rädd att detta ska bli värre och "spricka upp hela vägen".. Grad 2 räknas inte som en "vad det nu heter" tolkar jag det som?
  • hallonhopp

Det är ingen fara. Jag fick också grad 2 men också blödning som komplikation och fick därför sys på operation. Läkaren sa att det inte fanns någon som helst ökad risk för komplikationer nästa gång, varken större bristning eller blödning. Jag känner ingen rädsla för att föda i juli när det är dags för mig när det gäller just detta men jag var inte så vansinnigt rädd för bristningar första gången heller. Jag visste att första gången är det normalt med bristningar grad 1 och 2 och hade räknat med det. 

• Rani

Ja, jag fick bristning grad 2 första gången (har inte haft besvär av det). Det var över huvud taget inget som togs upp andra gången. Det räknades som en helt komplikationsfri förlossning. Det påverkade inte förlossning nr 2 alls. Jag fick sy några stygn då med, men inte heller den här gången har jag några problem till följd av det.

Svar på tråden Föda vaginalt efter att ha fått bristningar grad 2 förra gången?