• Anonym (the mouse)

Osocial.. Någon annan?

Varning för wall of text! Behöver skriva av mig...

Jag är väldigt osocial av mig, är en riktig ensamvarg som trivs bäst när jag får vara för mig själv utan andra som stör. Jag önskar dock att det inte var så, eftersom man förväntas vara så social och utåtriktad för det mesta. Umgänge med vänner och bekanta blir jättejobbigt när man är så osocial, jag gillar inte att träffa nya människor, jag vet liksom inte vad man ska säga till en person man precis träffat eller någon man inte känner så bra. Man har ju inget gemensamt! Dels känns det som man borde fråga massor och visa intresse av att lära känna personen, men jag vill ju inte lära känna nya personer, jag bryr mig ju inte om var personen jobbar, och det hela slutar med att man är tyst, ifall det inte råkar vara en super-utåtriktad person som på egen hand kan hålla igång en konversation och dra med mig i den. Jag tycker det är rent ut hemskt att umgås med personer som man känner sådär halvbra, till exempel sambons vänner. Man känner dom så pass att man vet vad dom jobbar med, var dom bor, om dom har pojk/flickvän, husdjur o.s.v, men man känner ändå inte personen så att man skulle ha något att prata med den om. Tyvärr kryllar det av såna personer i mitt liv, som jag tvingas stöta på både här och där eftersom sambon gärna vill att vi umgås med hans stora umgängeskrets.

Jag själv har två vänner, och hinner/vill knappt umgås ens med dom. Jag blir ibland trött på att umgås med samma person i mer än ett par timmar, börjar irritera mig på hur personen uttrycker sig eller beter sig o.s.v och blir orkeslös och på dåligt humör, oavsett hur god vän personen är till mig. Jag önskar att jag var en person som kom in i ett rum och genast blir kompis med alla, en som blir glad av att umgås med andra och ser fram emot att samlas ett gäng till en hemmafest eller liknande, men jag är ju raka motsatsen och skulle hellre vara själv om jag fick välja. Jag önskar att jag var social och tyckte om människor, då hade jag kanske haft vänner/bekanta kvar från skolan och gymnasietiden i staden jag växte upp i, men jag har inte kontakt med en enda av mina gamla klasskompisar eller barndomsvänner. Undantaget är universitetet, där jag träffade mina två nuvarande vänner. Men visst känns det konstigt att säga att jag inte känner eller har kontakt med en enda person (undantaget mamma och pappa) från staden jag växt upp i och bott i i 19 års tid... Alla andra pratar om att det är så roligt att gå ut på olika evenemang eller åka hem till sin hemstad, för man träffar ju så många gamla bekanta och vänner och man fikar och umgås och pratar, det är ju det som är roligast sägs det. Haha... Nej, jag känner ibland igen någon gammal klasskompis eller ytlig bekant på stan eller så, men inte en enda som jag skulle kunna hälsa på eller ha något att prata om med bortsett från mina två vänner. Och inte en enda som hälsar på mig heller, förstås, eftersom jag alltid varit så osocial. Är jag ensam om detta eller känner någon igen sig? 

• Svar på tråden Osocial.. Någon annan?
  • Anonym (Tystlåten)

Nej, du är inte ensam! Jag känner igen mig i väldigt mycket av det du skriver och önskar också att jag vore mer utåtriktad ibland, men samtidigt ska man vara sig själv och göra det som känns bäst innerst inne. Det handlar också om att lära sig att acceptera att alla är olika och att det i sig är något bra och faktiskt helt okej. 

• Anonym (Liknande)

Jag har blivit mer sådan på senare år. Folk är olika... Värst tycker jag att det är att umgås med extremt hurtiga människor som liksom ska övertyga andra om hur glad o positiv den är :) jag är inte negativ men jag trivs inte med tillgjorda människor.

• Anonym (jag också)

Jag känner igen mig. Men jag skyller lite på mina föräldrar, de är så sjukt folkskygga så det finns inte. Det har nog smittat av sig på mig. Jag minns när jag var liten och var ute med pappa på gården, vi hade en grusväg som gick alldeles förbi huset (ute på landet) där jägare och bönder m.m körde med bilar och traktorer. Pappa brukade gå och gömma sig bakom något hus eller i garaget varje gång det kom en bil förbi, för han kände typ alla i byn och ville/orkade inte prata med folk som stannade om de såg honom på gården. Han tyckte också det var jobbigt att gå till affären av samma anledning, för att folk ville prata. Vi hade inte heller så mycket kontakt med vår släkt o.s.v så vi levde väldigt ensamt och osocialt under min uppväxt. Inte konstigt att man blev osocial själv då..

Så jag är likadan, blir trött av att umgås i sociala sammanhang och trivs bättre själv där jag kan göra vad jag vill och se ut hur jag vill. Tungt i jobbet också, eftersom man "måste" umgås med kollegorna hela tiden.

• Anonym (inte ensam)

Jag är i din sambos sits, kanske. Jag är inte heller världens mest sociala människa, men min särbo är osocial på en helt sanslös nivå. Jag är i stort sett den enda personen han frivilligt umgås med. Han har en enda vän, som han träffar max fem-sex gånger per år, i stort sett aldrig på eget initiativ. Familjen står han på god fot med, men det är också att vara social, så de umgås han inte heller med om han inte "tvingas" till det. Han bor sedan två år tillbaka i en annan stad än jag pga arbete så vi ses bara varannan vecka. Men han umgås inte med någon i staden där han jobbar.

Jag upplever det ofta som ett problem, av flera olika skäl. (Och förmodligen upplever han mina ändå rätt sparsamma sociala krav som ett problem på samma sätt som jag upplever hans osociala beteende som ett problem. Det finns ju i stort sett alltid två sidor av samma problem...) 

Jag känner också igen mycket av det du skriver från honom. Att han inte vet vad han ska säga, att han ju inte har nåt att prata om. Att han inte intresserar sig för vad andra människor jobbar med osv.

Svar på tråden Osocial.. Någon annan?