• Anonym (Hur?)

Föräldrar till barn med autism, behöver råd!

Min dotter på 11år har precis fått diagnosen autism. Hon har sedan tidigare diagnosen lätt utvecklingsstörning. Hon är väldigt orolig och får utbrott. Hon vill bestämma själv och bara göra sånt hon själv vill. Har haft stora svårigheter att få henne till skolan. Hon har mycket tics och andra beteendebesvär. Känner ni igen er? Hur gör ni hemma för att få barnet att lyssna och få bukt med utbrotten? Har ni scheman? Tips tack!

• Svar på tråden Föräldrar till barn med autism, behöver råd!
  • Anonym (Present)

Har ett schema med stjärnor. Dom ska samla ett visst antal stjärnor varje dag(vardagar) får dom 8 stjärnor mist så får dom en present på fredag em.

• Anonym (sdfghjklöä'äölkjhgfdfghjklöä)

Bildscheman på vad som ska hända varje dag och sen hålla dessa. Rutiner är ofta mycket viktigt så det ställer en hel del krav på en som förälder.

Olika färger på olika dagar, det finns redan kalendrar med indelningar i färg, tror det är måndagar blå, tisdagar, grön, onsdagar vit, torsdagar brun, fredagar gult, lördagar rosa och söndagar röda.
    Osäker på måndag och tisdag dock, det kan vara tvärtom

Bilder finns att googla efter, för dusch, klä sig, kliva upp, sova osv. Annars kan man fota hennes vardag.

Ska hon tex sova hos farmor och farfar en natt så sätter man upp bilden på en säng och så farmor och farfar bredvid, samt gärna en bild på deras bostad. Du vet ju bäst hur hon kopplar ihop saker och hur många bilder som krävs för att hon ska få ihop vad som ska ske.

Hab bör ha en hel del hjälpmedel också, så som en handi tex, där kan man programmera in vad som ska hända och man kan ha röst, bild eller text eller kombinera som man vill. Man kan även ladda ner en app till en smartphone har jag hört, men jag har inte testat den själv.

Stor vikt måste läggas på skolan, får hon den hjälp hon behöver? Måste hon köra samma som alla andra eller har hon eget program hon följer i skolan? Jag jobbar med en elev som inte kommer att klara målen i skolan och vi lägger nu istället vikt vid kartläggning på vad eleven kan och inte (ny på skolan och knapphändig kartläggning finns från föregående skolor) samt på praktiska saker som syslöjd, hemkunskap, kunna hantera pengar osv.

Vi använder också mycket på elevspel.se istället för böcker. Det finns även program som provia som skolan tillhandahåller, där gör eleven uppgifter som sen sammanställs av datorn till en lista på det eleven behöver öva på så slipper vi traggla samma sak om och om igen.

Ganska många skolor trampar på i samma hjulspår och vet inte om att det finns alternativ till böckerna om dessa inte fungerar för barn med svårigheter. De kör bara på och följden blir oro och uppgivenhet hos barnen till slut.

• Anonym (Hur?)

Ja, schema är bra. Det har hon i skolan och det fungerar bra där. Ska kolla detta med talande schema, tack! Måste bara få koll på det som finns.

Hon går i grundsär och de är bra där. Hon klarar ämnena, bara hon kommer på plats. De har schema med bilder och har samma aktiviteter mellan lektioner varje dag så hon vet. Hon får hålla på med iPad när hon kommer för att inleda skoldan med nåt positivt. De arbetar med interaktiva hjälpmedel och anpassar lektioner efter det hon klarar just då med humöret.

Hon vill gärna äta mycket socker, hur gör ni med kosten? Tänker ni på nåt särskilt!

Tack för råden, fler med andra tips?

Anonym (Hur?) skrev 2016-03-20 09:24:31 följande:

Ja, schema är bra. Det har hon i skolan och det fungerar bra där. Ska kolla detta med talande schema, tack! Måste bara få koll på det som finns.

Hon går i grundsär och de är bra där. Hon klarar ämnena, bara hon kommer på plats. De har schema med bilder och har samma aktiviteter mellan lektioner varje dag så hon vet. Hon får hålla på med iPad när hon kommer för att inleda skoldan med nåt positivt. De arbetar med interaktiva hjälpmedel och anpassar lektioner efter det hon klarar just då med humöret.

Hon vill gärna äta mycket socker, hur gör ni med kosten? Tänker ni på nåt särskilt!

Aha, min elev går i vanliga skolan och faller lite mellan stolarna så att säga, tillhör inte grundsär, men når heller inte målen i grundskolan.

Ang socker, jag har en dotter med asperger som också gillar socker. Tyvärr är hon vuxen nu och bestämmer själv vilket syns på vikten. Ha inte socker hemma helt enkelt. Ev lördagsgodis, men bestämt mängd annars vindruvor och annan frukt. Popcorn är annars det som varit vår räddning här, det är det nyttigaste snackset så att säga.

Kolla upp rawrecept, jag har en vän som gör faubulöst goda efterrätter med dadlar eller honung som sötningsmedel om hon använder något sötningsmedel över huvud taget.

Ska kolla om jag har några recept att dela.

Pepparkaksbollar på 1minut ( glutenfri, mjölkfri & sockerfri)
    pepparkaksbollar mindfullytanja stressaav

Julens enklaste och snyggaste pepparkakor är här- i form av bollar

Älskar du också att äta rå pepparkaksdeg? Då är dessa pepparkaksbollar med rosa topping perfekta för dig. Ja eller för dig som vill ha glutenfria, mjölkfria och julgotta utan vitt socker :) i år. Istället för vitt raffinerat socker har jag naturlig sötning.

Har nu rullat sådana här sedan jag bakade dem i TV-programmet Älskade Unge ? SÅ otroligt goda och perfekta att rulla med dina barn, familj, vänner eller när andan faller på. Det bästa är också att de går utmärkt att frysa in, så rulla dem och ha i frysen till du blir sugen ????

Här film hur du gör dem på 1 minut ?>>>

Dessa Raw Vegan pepparkaksbollar
    Stärker immunförsvaret och verkar antiseptiskt mot virus och bakterier
    ökar kroppens förbränning
    Minskar sötsug
    Stärker Hjärta- och kärl
    Ger energi
    Hjälper dig att stressa av då de innehåller vitaminer och mineraler som stärker kroppen vid stress eller träning
    Detta behöver du (ca 10-15 bollar)
    2 dl solrosfrön
    2 dl blötlagd bovete
    3-4 dadlar + 3-4msk torkade russin
    1 dl kokosolja som du värmt över vattenbad
    ev smaka av med 1tsk honung eller agavesirap
    1-2 tsk cayennepeppar
    en nypa salt

Hemgjord pepparkakskrydda baserat på nyttiga fräscha läkeörter

4 msk kanel
    2 tsk kardemumma
    2tsk ingefära ? gärna färskriven
    1tsk krossade färska nejlikablommor

Topping:

Mixa 1,5 dl frystorkade röda bär med 1,5 dl kokosflingor så att det blir rosa-aktigt.

Så här gör du
    Kör solrosfröna till ett fint mjöl i matberedare.
    Tillsätt de blötlagda bovetekärnorna (blötlagda i minst 4 timmar). Mixa.
    Mixa i dadlar, russin, kryddor och kokosoljan.
    Mixa så att du kan forma i handen till små bollar. Märker du att du behöver mer vätska kan du ha i lite vatten i taget. Är det för ?rinnigt? tillsätt mer solrosfrön eller bovete.
    Smaka av: tycker du att det smakar för lite ?pepparkaksdeg? så gör du en sats till av pepparkaksblandningen och mixar i ? raw food är rolig då du kan testa dig fram med smaker osv.
    Rulla sedan bollar i valfri storlek.
    Mixa toppingen ? och rulla bollarna i toppingen.
    Ställ in i frysen i minst 15 minuter
    Klara att avnjutas :)
  • Anonym (Mamma till autist)

Jag har en 10årig son med autism och ospec utvstörning och han fick utbrott när han var yngre men inte längre. Lågaffektivt bemötande har jag hört ska vara bra men vi har bara kört med att försöka förstå och använda empati och ha väldigt lite regler och då lärde han sig med tiden och nu är han väldigt lugn och empatisk. En ipad har hjälpt jättemycket. Ofta var utbrotten för att han inte förstod något men med den kan han själv söka information (som kan vara svårt att fråga om) och det har blivit skillnad som natt och dag. Han kan också spela spel där som han känner sig duktig på och få mer självkänsla. Dålig självkänsla kan också orsaka utbrott. Beröm mycket när hon gör rätt och ignorera när hon gör fel.

Förra året var det jättesvårt att få honom till skolan och vi fick följa med och vara där med honom men sedan plötsligt så vände det och det gick jättebra. Det kan vara något i skolan hon inte mår bra av, någon som retas eller att hon känner sig sämre än de andra eller utanför. Är det omöjligt att lösa så prova byta skola.

Försök hitta sätt att locka henne med det hon gillar - ska hon städa så gör det till en lek, ska hon klä på sig så hitta kläder med tryck på det hon gillar etc. Ofta har de specialintressen som man kan utnyttja. När min son var yngre och gillade monster så gick det att få honom till skolan genom att leka att skorna skulle äta upp hans fötter - sedan när skorna väl var på gick det lättare att ta sig till skolan.

Också bra att förbereda innan, berätta på kvällen att nu ska hon sova, sedan stiga upp, klä på sig och gå till skolan (kanske hon får äta något hon gillar extra mycket till frukost?) och sedan kommer hon hem och då ska ni göra den och den roliga saken.

• Anonym (Vuxen autist)
    Anonym (Hur?) skrev 2016-03-20 09:24:31 följande:

Att hon vill äta socker har inget med autismen att göra. Tyvärr utvecklar även barn sockerberoende då nästan allt innehåller socker. Läs på innehållsförteckningarna, laga så mycket mat du kan från grunden och undvik snabba kolhydrater så blir det bättre. Var benhård med att godis bara äts på lördagar.

Har ni en timstock? De är superbra, jag skulle aldrig klara mig utan min.
  • Annapannacotta

Vi har hittat magneter för sysslor att göra i hemmet, det finns flera att välja mellan från de allra enklaste till lite mer avancerade:

www.kid-do.se

Fördelen är ju att de är tydliga, roliga och återanvändningsbara, så här är det slut på förbrukningen av klistermärken och scheman på löpande band.

Svar på tråden Föräldrar till barn med autism, behöver råd!