• Jullan99

Kaloriintag för en 17- åring

Hej.

Jag står nu still i vikt och behöver veta hur jag ska fortsätta tappa kilon. Jag har gått ner från 77kg (nyår 2014) till 65kg idag. Jag är bara 153,5 cm lång.

Det jag äter är mycket är sallad, inte mycket stärkelse de vill säga bröd, pasta, ris, osv utan istället SALLAD. Vid små enstakade gånger när jag äter någon slags stärkelse så äter blir de matvete eller bulgur. ????

Så här kan jag äta under dagarna:

Frukost: Kvarg med müsli eller fruktnötmix.

Annars havregrynsgröt eller en skiva hemmagjort bröd/ knäckemacka och kopp te.

Mellis = frukt eller näve nötter.

Lunch i skolan = sallad + kött/ fisk eller vad som bjuds. Har med mig eget hemifrån ibland de dagar jag inte äter skolmaten. Kan vara bars som jag medtar hemifrån.

Kvällsmat = Viktväktar soppa, vanlig husmanskost eller bara te och något tillbehör (beror på ifall jag är hungrig mot kvällen).

Hur många kalorier bör jag äta om dagen? Träningen varierar mellan 4-6ggr i veckan. Löpning från 7 km - 2,1 mil. Promenader nästan varje dag innan middag.

Julia
  • Svar på tråden Kaloriintag för en 17- åring
  • Botad

Skaffa appen MyFitnessPal, den håller reda på din träning och du får regga vad du äter(se till ha en matvåg för att det ska bli korrekt). Sen kan du ange viktmål o sånt o appen berättar sen hur mkt du får äta, o lägger till kalorier om du tränar.

Appen är gratis.

• Vickan I

Jag tycker tvärt om att du inte ska börja räkna kalorier. Särskilt inte som att du "bara" är 17 år och har gått ner på vad som låter som ett bra sätt och takt redan. Kan lätt bli till fixering att räkna och väga (blev så för mig) och man hamnar fel. Behöver verkligen inte bli så, men lättare att låta bli. Platåer där man står still ibland är inte ovanligt. Det brukar komma igång igen. Se över träningen. Kämpa på! Ta kontakt med en dietist annars som kan hjälpa dig se över att du får i dig rätt och lagom av allt.

Svar på tråden Kaloriintag för en 17- åring