• Myhanna

Hes av astmamedicin/inhalationsläkemedel

Hej! Jag undrar om någon har det här bekymret och blir hes av inhalationsläkemedel?

• Svar på tråden Hes av astmamedicin/inhalationsläkemedel
  • Vickan I

Jag blir hes och får ont i halsen (när jag sväljer) när jag startar upp behandlingen inför varje pollensäsong. Brukar ge med sig efter ett tag.

• Ego Lovers

Ja man kan bli hes. Det är viktigt att dricka och skölja munnen med vatten efter man har inhalerat då medicinen kan fräta på tänderna

• bf2014
    Ego Lovers skrev 2016-03-20 20:37:00 följande:

Ja man kan bli hes. Det är viktigt att dricka och skölja munnen med vatten efter man har inhalerat då medicinen kan fräta på tänderna

Nja, inte helt sant.. Man kan bli muntorr av medicinen så det blir lättare karies, samt även att man kan få svamp på tungan/i munnen om man inte sköljer med vatten efteråt.
  • Ego Lovers
    bf2014 skrev 2016-03-20 20:46:19 följande:
    Nja, inte helt sant.. Man kan bli muntorr av medicinen så det blir lättare karies, samt även att man kan få svamp på tungan/i munnen om man inte sköljer med vatten efteråt.
    Och? Det gör att man får karies just pga astmamediciner och därför ska man skölja med vatten. Sedan att jag inte skrev ut muntorrhet eller svamp (står inget om svamp som bieffekt faktiskt) är helt irrelevant eftersom man ändå ska skölja med vatten oavsett för att slippa karies
  • bf2014
    Ego Lovers skrev 2016-03-20 23:50:56 följande:
    Och? Det gör att man får karies just pga astmamediciner och därför ska man skölja med vatten. Sedan att jag inte skrev ut muntorrhet eller svamp (står inget om svamp som bieffekt faktiskt) är helt irrelevant eftersom man ändå ska skölja med vatten oavsett för att slippa karies
    Menade bara att det inte stämmer att det fräter på tänderna. Du får inga erosionsskador sv medicinerna. jag har astmabarn hemma samt är tandsköterska så jag känner att jag har lite koll på detta ändå det stämmer att det är viktigt att skölja efteråt. Men inte pga frätskador, utan pga risken för svamp samt muntorrhet. (Och ja muntorrhet kan leda till karies, men karies och frätskador är inte samma sak.)
  • Ego Lovers
    bf2014 skrev 2016-03-21 05:49:43 följande:
    Menade bara att det inte stämmer att det fräter på tänderna. Du får inga erosionsskador sv medicinerna. jag har astmabarn hemma samt är tandsköterska så jag känner att jag har lite koll på detta ändå det stämmer att det är viktigt att skölja efteråt. Men inte pga frätskador, utan pga risken för svamp samt muntorrhet. (Och ja muntorrhet kan leda till karies, men karies och frätskador är inte samma sak.)
    Konstigt att sonens tandläkare uttryckte sig så då
  • Myhanna

Tack för era svar! Jag har använt pulmicort, tar det i förebyggande för att inte bli för dålig i luftrkrören! Nu bytte läkaren ut pulmicort till alvesco men det verkar son jag blir hes av den med! Det är verkligen jätte jobbigt, jag kan inte prata/vara social i många minuter förrän rösten försvinner! Sjunga som jag älskar går inte helker, var med i kör och fick sluta! Ska man behöva ha det så här!

Svar på tråden Hes av astmamedicin/inhalationsläkemedel