• Dea85

    Dålig moderkaka första graviditet

    Hej!
    Vet inte om denna tråd hör hemma här men vi provar :)
    I oktober för 6 år sedan föddes min son i v36 med akut snitt, då tillväxtultraljud och värden inte såg bra ut. Allt var som en dimma de kommande dagarna men har fått med mig att moderkakan förmodligen var dålig (ska ringa efter min journal i veckan så jag vet mer exakt). Barnmorskan jag gick till efter ett par veckor sa att det inte var något farligt men att det kunde leda till fler besök hos bm/kk vid nästa graviditet. Min undran är om fler har varit med om en dålig moderkaka med första barnet, och hur det gick med nästa graviditet? Blir det fler kontroller, hur resonerar vården osv? Spelar det roll om man är rh-negativ? Fick en spruta efter att sonen föddes.
    Tacksam för minsta lilla info :)

  • Svar på tråden Dålig moderkaka första graviditet
  • Lowika

    Jag fick en liten tillväxthämmad son 2011, och moderkakan var också väldigt liten, 390g, men det var inget annat fel på den. Bara väldigt liten.

    I mitt fall upptäcktes det dock inte förrän efter han var född, med akutsnitt eftersom han inte klarade av värkarna. Graviditeten hade nått fulltid, och han vägde 2055 g. Han fick tillbringa en vecka på neo eftersom han inte orkade äta ens.

    Nästa graviditet fick jag gå på flera tillväxtultraljud (v28, 32, 36) och barnet beräknades vara "liten, men inte så liten som storebror" och i v 38 kom lillasyster ut 2666g men vanlig vaginal förlossning, och mådde prima från första stund.

  • Evig kärlek

    Sonen föddes 16 dagar över tiden och han mådde bra och var normalstor. Dock nämnde bm (det stod även i mina journaler) att moderkakan var väldigt förkalkad. Fick aldrig riktigt svar på vad det egentligen innebar, men läste lite och förfasades över att det var en indikation på att det håller på att lägga av (vilket kanske inte var så konstigt 16 dagar över tiden ifs).

    Var orolig över detta under min andra graviditet. Men ingen reagerade trots att jag nämnde min oro några gånger, så jag släppte det. Dottern i magen var något tillväxthämmad så det ökade på min oro igen, men hon kom sedan ut 7 dagar efter bf och vägde 3410 gram, så liiiite under medel. Moderkakan såg prima ut den här gången.

    För min del hände allså ingenting alls p.g.a tidigare dålig moderkaka. Jag gjorde visserligen tillväxtultraljud men det var ju för att magen inte växte någonting under en period. Det berodde inte på tidigare graviditet.

Svar på tråden Dålig moderkaka första graviditet