• NovaRobin

Planerad återföring av fryst embryo. Någon med erfarenhet av det som vill dela med sig?

Då var man tillbaka här på familjeliv igen :) Jag och min man fick en pojke med hjälp av IVF i mars 2014. Då frös kliniken även in 3 embryon om vi skulle vilja ha fler. Vi var dock överens om att vi var helt klara med barn (jag har 2 barn sedan tidigare och min man har 1 barn) 

Nu har vi givetvis ångrat oss och vill inget hellre än att bli gravida igen :)

Är det någon som har erfarenhet av frystinat embryo återföring? Behöver man ta hormoner igen eller görs det i naturlig cykel? Vill helst slippa alla dessa hormoner.

Tacksam för svar :)

?

• Svar på tråden Planerad återföring av fryst embryo. Någon med erfarenhet av det som vill dela med sig?
  • Vickan I

Beror på hur din cykel och ägglossning fungerar. Vi hade manlig faktor och inget "fel" på mig, så vi körde ostimulerade fet för syskonförsök. Inga hormoner.

• NovaRobin

Hej vickan1

Råkade visst skriva 2 likadana trådar och lyckades inte radera denna :/

Inget fel på mig heller utan det är min man som steriliserade sig efter sitt första barn med sin tjej innan mig :/ då hade vi inget annat alt än ett IVF men det lyckades på första försöket :)

Hur gick det till under ert ostimulerade fet? Gör man då bara återföringen på sin ägglossning?

• Pimpinellan

Ostimulerat=  insättning de antal dagar efter äp vilket motsvarar äl embryot är odlat. Bara ta äl-test och göra FET.

• tulip79

Vi satte in ett upptinat embryo i cykeln o jag behövde inga hormoner. Storebror (färskt embryo) fick vi efter 9 återföringar medans dottern fastnade på första syskonförsöket. Helt otroligt. Det trodde vi aldrig skulle ske. De är från samma äggplock och därmed tvåäggstvillingar .

• NovaRobin

Wow så det gick betydligt snabbare med ert tinade embryo. . Vad häftigt. Precis googlat runt och läst massor. Undrar om de embryon dom frös in( efter vår son) även är 2 dagars odlade eller om dom odlar till 5dagars blastocyster och sen fryser ner?

• Pimpinellan
    NovaRobin skrev 2016-03-21 16:10:06 följande:
    Wow så det gick betydligt snabbare med ert tinade embryo. . Vad häftigt. Precis googlat runt och läst massor. Undrar om de embryon dom frös in( efter vår son) även är 2 dagars odlade eller om dom odlar till 5dagars blastocyster och sen fryser ner?
    Man odlar bara vidare om det finns minst 6 befruktade ägg efter 2 dagar-risken finns att alla går åt annars vid långtidsodling. Eftersom ni har 3 i frysen skulle jag tro att de är 2-dagars. Det är f.ö lite större chans bli gravid av en äggomgång man redan fått barn av. Glad
  • NovaRobin

Tack pimpinellan för dina svar :) jag hoppas det går vägen när det väl är dags. Vore grymt jobbigt att göra om allt igen med alla hormoner :/ mådde sådär under den perioden.

Har du själv gjort en återföring av frys tinat embryo?

• Pimpinellan
    NovaRobin skrev 2016-03-21 16:21:36 följande:
    Tack pimpinellan för dina svar :) jag hoppas det går vägen när det väl är dags. Vore grymt jobbigt att göra om allt igen med alla hormoner :/ mådde sådär under den perioden.

Har du själv gjort en återföring av frys tinat embryo?
    Ja 14 stycken med ÄD, väntar på besked snart om senaste gången.
  • Ellie

Vi gjorde också utan hormoner i naturlig cykel. Det är min man som är steriliserad. Första var färskförsök och tog sig direkt (född 2012) och andra var fryst från samma omgång. Det tog sig också direkt och hon är nu 1 år gammal.

Jag fick ägglossningsstickor och när det blev "glad gubbe" ringde jag och berättade det. Sedan blev det återföring av embryot så många dagar senare som det är odlat (2 dagar i ert fall). Sedan bara vänta och se om det fastnar :)

• NovaRobin

Hej Ellie wow vad häftigt att det lyckades på båda tillfällena :)

Låter som att det gick väldigt smidigt till då med det frys tinade försöket. Har läst enkel om det men vissa verkar ändå ha behövt ta hormoner och det vill jag helst slippa. Har ju inga problem med min fertilitet. Hur långt innan började du kolla din ägglossning?

• Ellie
    NovaRobin skrev 2016-03-22 11:49:06 följande:
    Hej Ellie wow vad häftigt att det lyckades på båda tillfällena :) Låter som att det gick väldigt smidigt till då med det frys tinade försöket. Har läst enkel om det men vissa verkar ändå ha behövt ta hormoner och det vill jag helst slippa. Har ju inga problem med min fertilitet. Hur långt innan började du kolla din ägglossning?
    Jag kommer inte ihåg exakt, men det var nog ca 3-4 dagar innan planerad ägglossning jag började kolla. Jag har för mig att jag kollade någon dag tidigare än vad kliniken sagt, och att ägglossningen kom lite tidigare än väntat.
  • NovaRobin

Men började du inte kolla några månader innan för att se om den var regelbunden?

• Ellie
    NovaRobin skrev 2016-03-22 12:05:24 följande:
    Men började du inte kolla några månader innan för att se om den var regelbunden?
    Jo, det hade jag gjort på eget initiativ. Jag tror jag höll på ca 4 månader och kom fram till att den (precis som jag egentligen redan visste) var lätt oregelbunden, dvs ca 28-32 dagar mellan. De utgår nog från att man har lite koll.
  • NovaRobin

Ja precis.. min läkare sa att jag skulle kolla några månader tidigare så det är nog lagom ca 4 månader innan. Tack för att du tog dig tid att svara på alla frågor :)

Svar på tråden Planerad återföring av fryst embryo. Någon med erfarenhet av det som vill dela med sig?